Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEdith Martens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1Plattelands Academie 20 november 2008 het landschap als imago "regional branding" in de praktijk Rob Maessen Provincie Noord-Brabant Studiedag Plattelands Academie van de Landelijke Gilden
2
2Plattelands Academie 20 november 2008 wat wordt bedoeld met regional branding? vergroting naamsbekendheid versterking van het imago door middel van streekproducten maar wel met gevoel voor identiteit en eigenwaarde
3
14 partners, 5 landen, 20 deelprojecten Provincie Noord-Brabant Lead Partner ECNC projectcoördinatie medio 2004 – medio 2008 6,7 miljoen euro (40% Noord-Brabant) INTERREG IIIB Noordwest Europa lifescape – your landscape regionale identiteit van het landschap als motor voor economische innovatie
4
... een project dat mensen bij elkaar brengt en waar natuur en landschap opnieuw betekenis krijgt voor de kwaliteit van het dagelijks leven...
5
Plattelands Academie 20 november 2008 5
6
de vier lifescape thema's het betrekken van inwoners en lokale gemeenschappen het landschap als bron van plezier en kennis de bekostiging van het open landschap het verkennen van kansen voor en door ondernemers
8
www.lifescapeyourlandscape.org
9
9Plattelands Academie 20 november 2008 een strategie voor duurzame regionale ontwikkeling welvaart en welzijn voor platteland en wel in verbinding met de stad het weefsel van onze samenleving noodzaak van bonding en bridging publiek-private samenwerking
10
10Plattelands Academie 20 november 2008
11
11Plattelands Academie 20 november 2008 PLUS supermarkten gaan ambachtelijk met GIJS 46 authentieke, lokale producten smaak, afkomst, uniek verhaal StreekSelecties opgericht in 2007 kleine producenten naar de supermarkt PLUS wil groen, gezond en lokaal zijn
12
12Plattelands Academie 20 november 2008 reflectie 1.strenge selectie - 10% geschikt voor landelijke distributie 2.kleinschalige productie, beperkt bereik 3.stereotype beeldvorming 4.streekproducten niet vanzelfsprekend
13
13Plattelands Academie 20 november 2008 achter ieder streekproduct schuilt een regionaal netwerk regional branding bevordert samenwerking is selectief en kwaliteitsverhogend bouwt dwarsverbanden brengt samenhang
14
14Plattelands Academie 20 november 2008
15
15Plattelands Academie 20 november 2008 "Onze Smaak" winkel geopend in Schijndel
16
16Plattelands Academie 20 november 2008 Heideschaap krijgt 'Kempenlandtrofee'
17
17Plattelands Academie 20 november 2008
18
18Plattelands Academie 20 november 2008 het heideschaap hoort bij de Kempen eeuwenlang een bepalende factor in het landschap van de Brabantse Kempen landbouw door heideplaggen vermengd met schapenmest in de potstal een bloeiende wol- en textielindustrie in Tilburg, Helmond, Herentals,... een vrijwel vergeten culinaire traditie
19
19Plattelands Academie 20 november 2008
20
20Plattelands Academie 20 november 2008 het heideschaap hoort opnieuw bij de Kempen begin twintigste eeuw meer dan 40.000 Kempische Heideschapen 1967 stichting Het Kempische Heideschaap in Heeze koopt laatste exemplaren voor de kudde van de Strabrechtse Heide 2006 plan van aanpak ketenontwikkeling: onderzoek ketenorganisatie van lamsvlees en ontwerp van een marketingstrategie
21
21Plattelands Academie 20 november 2008 we schrijven geschiedenis begrazing voor natuurlijk heidebeheer draagt bij aan herstel van biodiversiteit in de Kempen verkoop van lamsvlees aan lokale slagers en restaurants levert extra inkomen januari 2007 toegelaten tot de Ark van de Smaak najaar 2007 het vlees gelanceerd onder de merknaam "Kempen Lam" mei 2008 erkenning als Slow Food Presidium: het product heeft weer toekomst
22
22Plattelands Academie 20 november 2008 dank voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.