Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMerel Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek
2
Marketing-communicatieplan 1onderzoek (consument, product, merk, markt) 2communicatiedoelgroep(en) 3doelstellingen 4strategie: budget, boodschap, keuze van instrumenten (‘communicatiemix’) 5campagne- en conceptontwikkeling, mediakeuze 6evaluatie (effectmeting)
3
Functies van reclame Informatie(over product, gebruik, gebruikers, fabrikanten) meningsvorming(aanzetten tot koop of keuze bevestigen) sociale functie (gesprekstof, gedragssuggesties) amusementswaarde(humor, erotiek)
4
Persoonlijkheid van de consument Behoeften Waarden Betrokkenheid Motivatie
5
Behoeften Functioneelvoeding, kleding, verwarming sociologischgeborgenheid, liefde, waardering psychologischzelfontplooiing
6
Waarden instrumenteleeindwaarden waarden persoonlijkcompetentieszelfontplooiing sociaalmoraliteitmaatschappelijke eindwaarden
7
Attitudes: De schaal van Achenbaum (1972) Gebied van acceptatie Gebied van onbekendheid of indifferentie Gebied van afwijzing
8
Merken Fabrikantenmerken A-merkentop van de markt, grote psychosociale betekenis B-merkenmindere status, lagere prijs Private labels huismerken, winkelnaammerk
9
Merkpersoonlijkheid (Brand Personality) Sincerity down-to-earth, honest, wholesome, cheerful Excitement daring, spirited, imaginative, up-to-date Competence reliable, intelligent, succesful Sophistication upper class, charming Ruggedness outdoorsy, tough
10
Evaluatieonderzoek 1 Pretest –fysiologische reacties, waarneming, begrip –ondervraging, gedragsobservatie Posttest –media- en communicatiecontacten, verwerkingseffecten, gedragseffecten
11
Evaluatieonderzoek 2 Campagne-evaluatie: –veranderingen in merkbekendheid, kennis, attitude, koopintentie –veranderingen in koopgedrag –veranderingen in verkoop en marktaandeel
12
Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik, interactiviteit, (semiotische) capaciteit, dynamiek procesinteractionele processen, verwerking (primaire reacties, leesproces,...), zoekgedrag ontvangerkennis, begrip, herinnering, oordelen en attitudes, gedragsintenties, gedrag
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.