De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek

2 Marketing-communicatieplan 1onderzoek (consument, product, merk, markt) 2communicatiedoelgroep(en) 3doelstellingen 4strategie: budget, boodschap, keuze van instrumenten (‘communicatiemix’) 5campagne- en conceptontwikkeling, mediakeuze 6evaluatie (effectmeting)

3 Functies van reclame Informatie(over product, gebruik, gebruikers, fabrikanten) meningsvorming(aanzetten tot koop of keuze bevestigen) sociale functie (gesprekstof, gedragssuggesties) amusementswaarde(humor, erotiek)

4 Persoonlijkheid van de consument Behoeften Waarden Betrokkenheid Motivatie

5 Behoeften Functioneelvoeding, kleding, verwarming sociologischgeborgenheid, liefde, waardering psychologischzelfontplooiing

6 Waarden instrumenteleeindwaarden waarden persoonlijkcompetentieszelfontplooiing sociaalmoraliteitmaatschappelijke eindwaarden

7 Attitudes: De schaal van Achenbaum (1972) Gebied van acceptatie Gebied van onbekendheid of indifferentie Gebied van afwijzing

8 Merken Fabrikantenmerken A-merkentop van de markt, grote psychosociale betekenis B-merkenmindere status, lagere prijs Private labels huismerken, winkelnaammerk

9 Merkpersoonlijkheid (Brand Personality) Sincerity down-to-earth, honest, wholesome, cheerful Excitement daring, spirited, imaginative, up-to-date Competence reliable, intelligent, succesful Sophistication upper class, charming Ruggedness outdoorsy, tough

10 Evaluatieonderzoek 1 Pretest –fysiologische reacties, waarneming, begrip –ondervraging, gedragsobservatie Posttest –media- en communicatiecontacten, verwerkingseffecten, gedragseffecten

11 Evaluatieonderzoek 2 Campagne-evaluatie: –veranderingen in merkbekendheid, kennis, attitude, koopintentie –veranderingen in koopgedrag –veranderingen in verkoop en marktaandeel

12 Een indeling van communicatieonderzoek zendercorporate identity, image boodschapinhoud, vorm mediumbereik, interactiviteit, (semiotische) capaciteit, dynamiek procesinteractionele processen, verwerking (primaire reacties, leesproces,...), zoekgedrag ontvangerkennis, begrip, herinnering, oordelen en attitudes, gedragsintenties, gedrag


Download ppt "Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google