Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlexander Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Een evidence-based richtlijn voor verpleegkundigen en verzorgenden ter vermindering van agitatie bij dementerende ouderen Rieneke Peijnenburg Cindy Brink Berno van Meijel Paul-Jeroen Verkade Pascalle Schmitz
2
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Inhoud: Aanleiding Agitatie Concept richtlijn Testperiode Definitieve richtlijn
3
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Aanleiding: Vraag uit de praktijk Subsidieaanvraag ZonMw ‘Tussen Weten en Doen’ Richtlijnen apathie / depressie bij dementie NIVEL
4
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Agitatie: Fysiek agressief gedrag Fysiek niet-agressief gedrag Verbaal niet-agressief gedrag Verbaal agressief gedrag Cohen-Mansfield J (2001)
5
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Agitatie kan leiden tot: Vermindering kwaliteit van leven Vroegtijdige opname Toename van de zorgconsumptie Arbeidsontevredenheid
6
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Ontwikkeling richtlijn: Systematische literatuurstudie naar niet- medicamenteuze interventies Expertpanel Begeleiding Trimbos-instituut, NIVEL Samenwerking Radboud Universiteit Nijmegen
7
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Stap 1 ‘Wat zie je?’ Omcirkel welk gedrag de afgelopen twee weken voorkwam en hoe vaak het voorkwam Nooit Minder dan à 2 keer Meerdere keren à 2 keer Meerder keren Meerdere keren eens per week per week per week per dag per dag per uur 1. IJsberen, doelloos rondlopen 2. Verkeerd kleden of uitkleden 3. Spugen (ook tijdens maaltijden) 4. Vloeken of verbale agressie 5. Etcetera Cohen-Mansfield Agitation Inventory (CMAI) Cohen-Mansfield et al. (1989), vertaald door De Jonghe & Kat (1996)
8
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Stap 2 ‘In welke situaties komt het gedrag voor?’ Wie is er in de buurt? Wat gebeurt er in de directe omgeving? Waar komt het gedrag voor? Wanneer komt het gedrag voor?
9
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Stap 3 ‘Hoe komt het?’ Lichamelijke oorzaak Onvervulde behoefte Overprikkeling Onderprikkeling Te hoge eisen
10
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Stap 4 ‘Wat ga je er aan doen?’ Interventie gericht op een specifieke oorzaak Interventie gericht op de omgeving Activiteiten in de vorm van bewegen Muziek ter ontspanning of ter activering
11
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Stap 5 ‘Heeft het geholpen?’ Is het geagiteerde gedrag verminderd? Hoe verder?
12
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Verantwoordelijkheid: Gediplomeerde verpleegkundigen en verzorgenden van niveau 3 en hoger werkzaam in de thuiszorg en in verpleeghuizen
13
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Advies en ondersteuning: Multidisciplinaire team Mantelzorger
14
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Uitvoeren interventie: Verzorgende niveau 2 Mantelzorger Familie Activiteitenbegeleiding Fysiotherapeut
15
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Doel testperiode: Inhoud Bruikbaarheid
16
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Vóór de testperiode: Training met als doelen: Kennisvermeerdering agitatie Uitvoeren in dagelijkse praktijk
17
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Testperiode: Drie maanden 19 Verpleegkundigen en verzorgenden 18 Dementerende ouderen Telefonische ondersteuning
18
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Na de testperiode: Enquêtes over inhoud en bruikbaarheid Interviews over samenwerking
19
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Positieve ervaringen: Inzicht in geagiteerd gedrag Structuur Ondersteuning Bruikbaar
20
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Negatieve ervaringen: Tijd Niet-medicamenteuze interventies Motivatie collega’s Thuiszorg
21
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Veranderingen: Tijdsinvestering Samen met collega Rol teamleider Haalbaarheid Extra aandacht voor thuiszorg
22
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Stand van zaken: Definitieve vaststelling richtlijn Legitimering V&VN Verspreiding via website INHOLLAND Effectiviteit
23
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Meer informatie:
24
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Vragen??
25
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Verpleegkundigen en verzorgenden in het verpleeghuis/ thuiszorg hebben geen tijd om met een richtlijn te werken
26
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Een verpleeghuis dat niet met deze richtlijn gaat werken, doet haar bewoners tekort
27
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Ieder gedragsprobleem bij dementerende ouderen vraagt om een andere interventie
28
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Wanneer de richtlijn via internet beschikbaar komt voor verzorgenden en verpleegkundigen, is de implementatie in de praktijk een feit
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.