Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNina Maes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Cees de Jong Kasteel Hoekelum Bennekom © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
2
voorstellen Cees de Jong Adviesgroep Groen CPS Betrokken bij o.a.:
Invoeren CGO VMBO, MBO en HBO Groen Secretaris Vereniging Buitengewoon Groen Ondersteuning project ‘Groen Proeven’ Motto: ‘samenhang creëert succes en blijvend resultaat’
3
Kern: invoeren CGO & CGE
Factoren: Kennis (wat) Vaardigheden (hoe) Houding Kern: Invoeren CGO en CGE is een PvB voor VMBO Groen
4
Inhoud bijdrage Invoeren CGO en CGE: Inhoud Organisatie
(onderwijskundig) Leiderschap Toelichting Toolkit
5
INHOUD
6
‘Klant’-gerichtheid (14)
Onderzoeken (11) Formuleren en rapporteren (7) Presenteren (6) Leren (12) ‘Klant’-gerichtheid (14) Bedrijfsmatig handelen (19) Vakdeskundigheid toepassen (8) Kwaliteit leveren (15) Analyseren & (10) problemen oplossen Instructies & procedures opvolgen (16) Omgaan met verandering en aanpassen (17) Relaties bouwen en netwerken (5) Plannen en organiseren (13) Materialen en middelen inzetten (9) Beslissen en activiteiten initiëren (2) Samenwerken én overleggen (3) Ethisch en integer handelen (4) Met druk en (18) tegenslag omgaan © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
7
Wat zijn competenties ? Veel definities !
Praktische definitie: ‘vermogen van iemand om in bepaalde context passend gedrag te vertonen’ omvat: Kennis (K), Vaardigheden (V) en Houding (H) Competentie als formule = K x V x H binnen een context © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
8
SHL-Competenties: 18 in VMBO
Leiden en beslissen Ondersteunen en samenwerken Interacteren, beïnvloeden en presenteren Analyseren en interpreteren Creëren en leren Organiseren en uitvoeren Aanpassen en aankunnen Ondernemen en presteren Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relatie bouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Klantgerichtheid Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Omgaan met veranderingen en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Bedrijfsmatig handelen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
9
Motivatie competenties
Kloof verkleinen tussen bedrijven en beroepsonderwijs Professionalisering ontwikkeling houding Ondersteuning bij determinatie leerweg, sector (LOB), keuze vervolgonderwijs Hulp voor keuze context doorlopende leerlijn naar MBO
10
Letter & geest: ‘wat mag en moet’ invoeren nieuw examenprogramma
Mogen PvB Competenties expliciet meten en rapporteren Verbinding met wijk en regio + eigen onderwerpen: keuze Aansluiting MBO Rol docent/leerling Samenhang AVO-BG Moeten Invoering Schoolexamen Centraal examen Geglobaliseerde eindtermen Competenties geïntegreerd aanbieden (impliciet) STAATSCOURANT (mei 2010)
11
In gesprek met de leerling:
loopbaan ? ↓ werk, passie, acties om te kiezen, toekomst, ervaringen, wat houd je bezig ? … Studie ? ↓ vorderingen Communicatie begeleider met leerling: (bron: dr. Marinka Kuijpers) 65% TEGEN de leerling 21% OVER de leerling 5 % rest 9 % MET de leerling
12
Competenties: waar gaat het om ?
13
Inhoud: Onderdelen (zie opdracht)
Visie Inhoud programma Expliciet/impliciet Leren in context Zelfreflectie Rol van docent PvB’s Onderwerpen vindt u terug in opdracht (in de vorm van verwervingsstappen)
14
ORGANISATIE
15
Organisatie competentieleren op basis van leercyclus
plannen: (Deels) samen met de leerling (POP) uitvoeren en verzamelen resultaten leren van leerling centraal Bijstellen via reflectie- gesprek evalueren: meten beoordelen
16
Mogelijkheden voor de organisatie van competentieleren
Periodiseren faciliteert leercyclus CGO Principe van de ‘balansschool’: d.w.z. programma: 80/90 % vast en 10/20 % flexibel Resultaten reflectiegesprek vult flexibel deel van programma in Meten resultaten en ontwikkeling competenties Beperkt aantal competenties per periode (opbouw)
17
rubrieksbeoordeling met 4 verwervingsstappen
starter 1 geoefend 2 gevorderd 3 op niveau 4 Gedragsomschrijving: Ik ……. Alle 18 SHL-competenties zijn beschreven voor alle leerwegen, (compleet met indicatoren) en opgenomen in de Tookit © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
18
Verankering competenties via 4Cyourway (referentiekader streefniveaus)
19
Organisatie: Onderdelen (zie opdracht)
Competentiemeting en –beoordeling Registratie Vast en flexibel deel van programma Samenwerking binnen en buitenschools leren Rol van docent Scholing docenten PvB’s Onderwerpen vindt u terug in opdracht (in de vorm van verwervingsstappen)
20
LEIDERSCHAP
21
Uitspraak van onze leider
SNOEIEN DOET GROEIEN ! (M. Rutte in regeringsverklaring)
22
Effectieve scholen Effectief door: Effectieve docenten
Professionele cultuur Samenhang in programma Technische hulpmiddelen Leiderschap schoolleiding
23
Resultaat effectief leiderschap
Verbeterde leerresultaten Verhoogde bekwaamheid docenten Meer betrokkenheid ouders/gemeenschap Geëngageerde leerlingen Voldoening vooruitgang Trots bij de betrokkenen
24
Leiderschap Waslander 7 x C Concentratie Coherentie Commitment
Community Continuiteit Consistentie Context-management
25
Kern: invoeren CGO & CGE
Kern: Invoeren CGO en CGE is een PvB voor VMBO Groen Met CGO en CGE is er een kans voor VMBO Groen voor beter en succesvol onderwijs
26
we doen het met zijn allen
CGO en CGE in VMBO Groen we doen het met zijn allen Onderwijs ontwikkel je samen
27
TOOLKIT
28
Inhoud Toolkit Opdracht gespreksronden Informatie over Leiderschap
Informatie over Inhoud & Organisatie Interviews 3 teamleiders VMBO Groen over CGO en PvB’s Zie inhoudsopgave voorin de map
29
Voorbeelden Toolkit Brochure SPV: wat moet en wat mag in de bovenbouw VMBO 7 C’s van Waslander Verandering als water Rust en stabiliteit in de veranderende school Competenties in beeld ……..
30
4: ethisch & integer handelen
31
16: instructies & procedures
32
Verwachting Toolkit Vraaggericht uitbreiden (formulier)
Digitaal ontsluiten via Hulpmiddel bij netwerk leidinggevenden
33
CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Bedankt voor de aandacht CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] F [033] E
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.