De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs

2 Voor scholen die… verplicht zijn om Frans te geven in 2de graad
vrijwillig Frans willen geven in 2de graad of 2de leerjaar zich willen voorbereiden op de methode FrancoFan 1& 2& 3

3 Met als doel… een massa gebruiksklare woordenschat mee te geven
rekening houden met alle aspecten van de Franse taal: uitspraak – ritmiek – intonatie - accenten kinderen zichtbaar laten genieten van de Franse taal door de vaardigheden “luisteren en spreken” ruim aan bod te laten komen in drama, zingen, knutselen…

4 Welke materialen willen hierbij helpen…
de handleiding voor de leerkracht de audio - cd het leerwerkboek voor de kinderen

5 Wat zit er in de handleiding…
de werkwijze: - thematische liedjes + verwerking - “pistes pour parler” - werken met verhalen concordantielijsten van de verhalen en liedjes kopieerbladen en vertaling oplossingen de prenten van de verhalen

6 Wat hoor je op de CD… speciaal voor deze methode werden er liedjes geschreven op bestaande melodieën telkens ook een instrumentale versie van elk lied luisteroefeningen

7 Wat vinden we terug in het leerwerkboek…
de liedjes en een speelse verwerking ervan “pistes pour parler” waarbij de kinderen uitgenodigd worden om in dialoog met elkaar te gaan de verhaaltjes in stripvorm

8 Hoe wordt ermee gewerkt…
vertrekken vanuit de liedjes (20): - eerst alle liedjes aanbrengen, daarna de verwerking - lied per lied en bijhorende verwerking afhandelen - zelf keuze maken afhankelijk van week- of maandthema vertrekken vanuit de verhalen (5): - sprookjes die a.d.h.v. praatplaten verteld worden en waarin de liedjes verwerkt zitten ruimte om eigen creativiteit in te brengen

9 Waarom kiezen voor FrancoFan 1 & 2 & 3…
sterk communicatieve methode met de nadruk op luisteren, spreken en lezen schrijven en grammatica in dienst van het communicatieve het gebruik van vernieuwende communicatieve technieken een methode geheel conform de visie van eindtermen en leerplannen de enige methode met een uitbreidingspakket voor de derde graad

10 Welke materialen willen hierbij helpen…
bij deel 1 & 2: - livre de l’élève - cahier d’activités - handleiding - 2 audio-cd’s - extra audio cd - software bij deel 3: - livre de l’élève - cahier d’activités - cahier d’activités plus - handleiding - 2 audio-cd’s

11 Livre de l’élève 1 & 2… 15 goed gestructureerde modules, waarvan 3 herhalingsmodules luisteren, lezen, spreken en schrijven kaart van Frankrijk en woordenlijst

12 Cahier d’activités 1 & 2… volledige integratie leerlingenwerkboek - werkschrift 4 vaardigheden: - luisteroefeningen - kopieeroefeningen - begrijpend lezen - doe-opdrachten differentiatie : page plus

13 Media 1 & 2… 2 audio-cd’s: - met dialogen, liedjes, gedichten, uitspraakvoorbeelden en leesteksten extra audio cd software (hoekenwerk of thuis): - luisteroefeningen - inoefening woordenschat - gevarieerde oefenvormen - spelend omgaan met de Franse taal

14 Handleiding 1 & 2… uitgebreide verwijzing naar eindtermen en leerplannen jaarplan lesgang per module toetsen en fotokopieerbladen ingevuld werkschrift

15

16

17

18

19

20

21

22

23 FrancoFan 3 wordt gebruikt in…
scholen die Frans verplicht moeten aanbieden vanaf de tweede graad scholen die hier vrijwillig voor kiezen scholen met een grote groep Franssprekende leerlingen scholen die verder willen gaan dan de eindtermen scholen die sterk willen differentiëren

24 Wat is het verschil tussen FrancoFan 3 en FrancoFan 1 & 2…
nadruk ligt op herhaling en verdieping de dialogen zijn moeilijker meer systematiek in grammaticaal onderwijs oefeningen zijn moeilijker een aparte oefenmodule voor Franssprekende leerlingen


Download ppt "De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google