Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriana Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept. 2011 Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief
2
Rekenkamerrapport Luchtkwaliteit Degelijke benadering: – Toetsing van de gehele beleidscyclus Conclusies zijn hard en pijnlijk Ons advies aan B&W en raad: Neem de drie voorstellen van de Rekenkamer voor je rekening en 1 op 1 over Onze bijdrage van vanavond: – Tips voor de uitwerking, o.a. uit het Stadsdebat
3
Indicator: Utrechts Roet-Reductie-Plan We weten hoeveel ton roet/fijnstof het autoverkeer binnen de stadsgrenzen per jaar “vrij” komt. Beoordeel reductie-effectiviteit maatregelen -> kosten-effectiviteit (werk samen met A’dam) -> Concrete doelen om de vuile deken met 10 % per jaar terug te brengen. Streven naar WHO-norm (50 % EU)
4
“Er zijn meer nadelige effecten van autoverkeer dan luchtkwaliteit” Geluidhinder, Verkeersveiligheid en Ruimtebeslag – Effecten op Gezondheid en Leefbaarheid Energieverbruik – Effecten op klimaatneutrale en duurzamere stad Als je maatregelen voor het autoverkeer bedenkt, kun je meer vliegen in een klap slaan. “Roet + Geluid + CO2-reductieplan autoverkeer”
5
Alle weggebruikers lopen gezondheidsrisico….
6
Informeer en vergroot draagvlak voor maatregelen Bewoners van Hotspots (“boven of net onder de norm”) hebben behoefte om informatie & metingen & maatregelen – Omgeving Jaarbeurs,van Zijstweg, Croeselaan (busplan) – Overvecht (NRU) – Etc. Raadslid Andre van Schie: “Utrechters nemen de luchtkwaliteit op de koop toe.” – Informeer de stad, incl. bewoners op 14 hotspots
7
Doelgroep en aanpak Gemeente Amsterdam: Belangrijkste doelgroep zakelijke veelrijders Aanpak 1. Minder voertuigen die rondrijden (volume) 2. Aanschaf Euro 6/VI-voertuigen stimuleren (bron) 3. Aanschaf van elektrische voertuigen stimuleren 4. Milieuzones (restrictieve bronmaatregelen) P.m. Maak in aanpak gebruik van de ladder van Verdaas
8
Minder voertuigen die rondrijden Amsterdam: de aanpak die het meeste oplevert en het minste kost – Toegangsdosering voor de stad, vanaf alle snelwegen en invalswegen – Beprijzen particuliere parkeerterreinen (WOZ), hogere parkeertarieven, lagere parkeernormen – Rabo- & SNS-strategie: Stimuleer fiets en OV
9
Concrete doelen richting Rijk ‘Als het Rijk de lucht boven en naast snelwegen niet snel veel schoner maakt dan lossen wij onze problemen in de stad op door afritbeperking’ – Net zoals Rijkswaterstaat op sommige toeritten! Extra optie: 80 km op de Ring en NRU vanaf 2012
10
Tussen nu en 2014/15 Geen tijd te verliezen: verbeter fiets-infra Maak duidelijk wat er op het spel staat – Gezondheid van bewoners + automobilisten, + fietsers + voetgangers, kinderen en ouderen – Bereikbaarheid verbeteren voor fiets en OV – Een meer duurzame stad is goed voor economie Gemeentelijke campagne gedrag bedrijven en bewoners En voer actieplan 2012, 13 en 14 uit
11
Dank voor uw aandacht Nog geen verslag Stadsdebat Luchtkwaliteit ontvangen? infosoesa@gmail.com Contact Jan Korff de Gidts, projectleider, 06 33630344 www.krachtvanutrecht-initiatief.nl incl. info en downloads van (Fiets-)Kracht van Utrecht 2.0
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.