Download de presentatie
GepubliceerdPatricia Lambrechts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Politieke stromingen LiNKS RECHTS
2
De politiek is een brij van stromingen….
Links? Rechts? Rechtdoorzee?
3
Daarom maken we in de politiek vaak een verdeling tussen links en rechts
LINKS vindt belangrijk: Gelijkheid Eerlijke verdeling inkomens Bescherming zwakkeren Actieve overheid om ongelijkheid tegen te gaan RECHTS vindt belangrijk: Vrijheid Persoonlijke vrijheid Economische vrijheid Belangen ondernemers Passieve overheid die alleen controleert en straft
4
We verdelen die politieke stromingen. voor alle duidelijkheid in drie
We verdelen die politieke stromingen voor alle duidelijkheid in drie groepen:
5
Liberalen (rechts) Vrij-heid
6
Sociaal-democraten (links)
Gelijk- heid
7
Christen-democraten (midden)
SAMEN
8
Populisten (links/rechts)
HET volk
9
‘Water bij de wijn doen’
Omdat er zoveel politieke stromingen zijn in Nederland… maken we vaak coalities Via compromissen maken partijen afspraken waarbij ze allebei: ‘Water bij de wijn doen’
10
Opdracht We kijken het filmpje 2 x.
De tweede keer schrijf je op welke lijsttrekkers van welke politieke partijen je voorbij ziet komen. Zijn deze partijen links of rechts? Waarom?
11
Maak nu de opdrachten uit de studiewijzer voor de volgende les
12
Hoe werkt de Tweede Kamer?
13
Wie bestuurt NEDERLAND?
1) De REGERING = het dagelijks bestuur van ons land REGEERAKKOORD 2) MINISTERS > zitten in de regering 3) STAATSSECRETARISSEN > helpen de minister
14
En wat doet de KONINGIN ? ZIJ HEEFT WEINIG MACHT
ZE ZIT ALLEEN OFFICIEEL IN DE REGERING ZE OVERLEGT MET DE REGERING ZE LEEST DE TROONREDE VOOR
15
Wat doen de politici nou PRECIES in Den Haag?
16
Dat doen ze via DEBATTEN
MINISTERS besturen ons land maar de EERSTE en TWEEDE KAMER beslissen over hun plannen De door ons gekozen VOLKSVERTEGEN-WOORDIGERS Dat doen ze via DEBATTEN Ook wel het PARLEMENT genoemd
17
Maak nu de opdrachten uit je studiewijzer voor de volgende les
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.