Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIne Smets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Train de coach PMGG-bijeenkomst 19 april 2007
2
Doel van de training Echte kwaliteit bij handhavers bevorderen door: – Senior HH-ers coach-vaardigheden aan te leren – Die coaches hun collega´s te laten coachen – Op gedragsvaardigheden èn – Inhoudelijk (activiteitenbesluit)
3
Welke competenties heeft de ultieme handhaver? (1) Volgens expertgroep: – Onafhankelijk en integer – Overtuigend/motiverend – Oordelend – Omgevingsbewust – Sterk Doel/resultaatgericht Volgens boek “Handhaving, …” is dit de sanctionerende stijl.
5
Welke competenties heeft de ultieme handhaver? (2) De pedagogische stijl: – Inlevend / empathisch – Kan goed luisteren en doorvragen – Overtuigend/motiverend (win-win) – Duidelijk en zorgvuldig – Sterk op de relatie gericht
6
Stellingen 1 en 2 Veel handhavers hebben één voorkeursstijl en passen die voortdurend toe, ongeacht de situatie. De kwaliteit van de handhaving is gebaat bij “situationeel handhaven”, want dat is effectiever.
7
De rol van de coach Inzicht geven in: – Voorkeursrol – Sterk ontwikkelde competenties – Te ontwikkelen competenties – Inhoudelijke prestatie Hoge taakrijpheid gecoachte BegeleidenDelegeren Lage taakrijpheid gecoachte SturenCoachen (in enge zin) Veel initiatief coachVeel initiatief gecoachte Coachen in brede zin
8
Vergelijking competenties HandhaverCoach Onafhankelijk en integerZelfstandig Duidelijk/zorgvuldig over regels en belangDuidelijk over rol en proces OmgevingsbewustGoed aanpassingvermogen / flexibel Doel-/resultaatgericht (op inhoud)Doel-/resultaatgericht (op proces en leerdoel) Overtuigend/motiverend (op basis van regels en win-win) Overtuigend /motiverend (op wegnemen weerstand/wegnemen leerangst) Inlevend / empathisch Kan goed luisteren (naleving)Kan goed luisteren (coachvraag) DurfZiet samenhang / helicopterview OordeelkundigBehulpzaam Betrouwbaar en tactvolBetrouwbaar/relatiegericht
9
Leren en afleren Leren: – Dienstbaarheid (coachvraag centraal) – Luisteren, doorvragen – Flexibiliteit Afleren: – Gebruik gezag / bevoegdheden – Oplossingen aandragen – Sturen op inhoud
10
Inhoud training HH-stijlen en –competenties Coach-attitude en –vaardigheden Indeling dagdeel coaching-on-the-job Gebruik observatielijst (maatlat)
11
Stelling 3 Coaching vereist volledige vertrouwelijkheid: – De coach rapporteert aan niemand anders (zeker niet aan de leidinggevende van de gecoachte). – De gecoachte is niet verplicht verslag te doen van de resultaten van de coaching.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.