Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia Wauters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
KA-20 De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid KA-19 Het veranderende mensbeeld van de Renaissance
2
Italie Vrijheid voor nieuwe denkbeelden
Veel over Grieks-Romeinse cultuur Contacten Arabische wereld Opkomst Humanisme Zelfstandige mensen Renaissance
3
Veranderd mensbeeld Naar voorbeeld Grieken-Romeinen
Mens niet op de achtergrond Ieder mens belangrijk en leefde voor zichzelf Carpe diem Niet beperken talenten
4
Uomo universale
5
Leonardo Da Vinci
6
Renaissance-Barok Niet godsdienstige kunst Ontwikkeling Barok
Overdadiger Invloed contra-reformatie Absolute vorsten
7
Classicisme 2de helft 18de eeuw Opgravingen Herculaneum en Pompeji
Rationeler Harmonie Ideale verhoudingen
8
Wetenschappelijke revolutie
KA-19 Begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling KA-26 Wetenschappelijke Revolutie
9
Steeds meer onderzoekers die geen geestelijke waren.
Gingen zelf onderzoeken Proeven doen Kijken wat er gebeurde Zelf nadenken
10
Kenmerken Een nieuwe manier van onderzoeken: observeren experimente-ren en redeneren. Grote veranderingen in het leven van veel mensen: vooruitgang in de medische zorg en nieuwe energiebronnen. Met geweld gepaard gaand verzet van de Kerk, de overheid en sommige bevolkingsgroepen.
11
Empirische methode Waarneming, ervaring, en experimenten.
Al door Aristoteles gedaan Maar nu systematische experimenten
12
Andreas Vesalius ( ) Basis Westerse geneeskunde.
13
Tegenstand Kerk niet zo blij Bruno en Galileo De ideeën van Copernicus
Vanaf eind 16de eeuw werd wetenschap belangrijker.
14
Newton - Zwaartekracht
Van Leeuwenhoek- microscopen Europeanen kregen voorsprong op de rest van de wereld, en konden ze grote delen overheersen.
15
Het Ancien regime KA-23 Het streven van vorsten naar absolute macht
16
Frankrijk tussen Oude bewind Absolutisme Frankrijk geeft de toon aan
17
Vorst en steden breken macht adel
Vorst en steden sluiten overeenkomsten Vorst heeft zo geld en militairen tot beschikking Vochten centraliseren hun macht In veel Europese staten krijgt de koning alle macht Droit divin
18
Hoe? Belastingmonopolie Geweldsmonopolie
19
Lodewijk XIV
20
6. De Verlichting 18de eeuw, ook wel eeuw van de rede
Samenleving ook met het verstand onderzoeken. Rationeel optimisme
21
Verlichters en sociale verhoudingen
Memento mori Nu carpe diem: verbetering sociale verhoudingen Vrijheid boven alles Bestrijding misstanden
22
Verlichters en godsdienst
Deisme, Agnosten Godsdienst verdraagzaamheid
23
Verlichters en economie
Adam Smith = vrije markt
24
Verlichters en politiek
Volkssoevereiniteit Locke: Wetten die voor iedereen gelijk zijn Belastingen met toestemming volk Godsdienstvrijheid Alle godsdiensten gelijk behandelen
25
Jean-Jacques Rousseau
Eerste pedagoog Geloofde dat kinderen op “natuurlijke”wijze opgevoed moesten worden. Liet zijn eigen 5 kinderen naar het vondelingehuis brengen. Was voor de vrijheid van mensen. Contrat social
26
Montesquieu Trias politica Wetgevende macht Uitvoerende macht
Rechterlijke macht
27
Verlichters en andere culturen
Eigen kijk op de wereld de juiste? Leren van andere culturen?
28
Verlichte despoten “De vorst moet steeds bedenken, dat hij maar een mens is, net als zijn onderdanen. Als hij de belangrijkste rechter, de belangrijkste generaal, de belangrijkste minister en de rijkste van zijn land is, dan moet hij daar iets goeds mee doen. Hij is alleen maar de eerste dienaar van de staat."
29
Frederik de Grote
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.