Download de presentatie
GepubliceerdPetrus Sanders Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education
2
Copyright © 2010 Pearson Education
Leerdoelen Strategische en operationele doelen stellen SWOT-analyses maken Plannen ontwikkelen om doelen te bereiken Onderscheiden competenties vaststellen Competitieve strategieën formuleren Commitment verwerven van werknemers voor bepaalde doelen Copyright © 2010 Pearson Education
3
Hoe goed ben ik in doelen stellen?
De meeste mensen hebben doelen die ze willen bereiken Managers zijn er ook nog verantwoordelijk voor dat we organisatiedoelen bereiken via de inspanningen van degenen die voor ons werken Managers moeten ervoor zorgen dat werknemers een duidelijk idee hebben van wat ze met hun werk proberen te bereiken Managers moeten werknemers helpen bepalen hoe ze hun doelen het beste kunnen bereiken Copyright © 2010 Pearson Education
4
Copyright © 2010 Pearson Education
Plannen Plannen houdt in dat je de doelen van de organisatie definieert Een overkoepelende strategie bepaalt om die doelen te bereiken en De middelen ontwikkelt om de noodzakelijke activiteiten te integreren en te coördineren Copyright © 2010 Pearson Education
5
Copyright © 2010 Pearson Education
Strategische plannen Hebben betrekking op de hele organisatie Algemene doelen worden vastgesteld Copyright © 2010 Pearson Education
6
Copyright © 2010 Pearson Education
Operationele plannen In detail aangeven hoe de centrale doelen van het strategisch plan bereikt moet worden Voor de korte termijn Copyright © 2010 Pearson Education
7
Copyright © 2010 Pearson Education
Het planningsproces Copyright © 2010 Pearson Education
8
Stap 1: Hoofddoelen bepalen
Missieverklaring Visie SWOT-analyse Copyright © 2010 Pearson Education
9
Stap 2: De omgeving analyseren
Geef aan het verzamelen van externe informatie prioriteit Anticipeer op veranderingen Wees flexibel in je denken Ga te rade bij collega’s Heb geduld met onduidelijke situaties Copyright © 2010 Pearson Education
10
Copyright © 2010 Pearson Education
Externe analyse Stap 3: Benoem kansen en bedreigingen Copyright © 2010 Pearson Education
11
Copyright © 2010 Pearson Education
Interne analyse Step 4: Analyseer de middelen van de organisatie Copyright © 2010 Pearson Education
12
Stap 5: Benoem sterke en zwakke kanten
Sterke kanten Zwakke kanten Copyright © 2010 Pearson Education
13
Stap 6: Bepaal de operationele doelen
Niche Competenties Copyright © 2010 Pearson Education
14
Stap 7: Ontwikkel strategieën
Concurrerende strategieën Kostenleiderschap Differentiatie Focus Copyright © 2010 Pearson Education
15
Stap 8: Strategieën implementeren
Copyright © 2010 Pearson Education
16
Stap 9: Resultaten evalueren
Copyright © 2010 Pearson Education
17
Copyright © 2010 Pearson Education
Doelen stellen Characteristics of Effective Goals (SMART) Specifiek Realistisch Meetbaar Attractief Tijdgebonden Copyright © 2010 Pearson Education
18
Copyright © 2010 Pearson Education
Doelen stellen Management by Objectives Bepalen welke doelen moeten worden bereikt Voortgang richting doelen bekijken en belonen bereikte resultaten Copyright © 2010 Pearson Education
19
Copyright © 2010 Pearson Education
Het MBO-proces Maak duidelijk wat het doel bijdraagt aan de centrale doelen van de organisatie Bepaal specifieke doelen voor werknemers Zorg ervoor dat mensen zich aan doelen willen committeren Rangschik doelen in volgorde van berlangrijkheid Copyright © 2010 Pearson Education
20
Copyright © 2010 Pearson Education
Het MBO-proces 5) Geef de tijd die ervoor staat aan 6) Geef aan hoe de prestaties worden gemeten 7) Geef feedback over het functioneren Copyright © 2010 Pearson Education
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.