Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeo Brander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
dé Action Learning business school
BSN Nederland dé Action Learning business school
2
EINDDOEL
3
Doel dag (1) Nader kennismaken met: BSN Nederland, set, en set adviser
Studieopzet en studiemateriaal Action Learning, leerstijlen Functie set adviser
4
Doel dag (2) En verder: Subsets:
- Samenstelling en presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf - 1e subsetbijeenkomst Ontvangst studiemateriaal Huiswerk Afsluiting met diner
5
Organisatie Personalia-check-formulier Leerstijlenvragenlijst
Formulier ondersteuning werkgever Organisatieverslagen EML 1 voor hen die vrijstelling BCB hebben gekregen Vaststellen aantal diners/dieetwensen
6
Kennismaken Interview in tweetallen 10 minuten per persoon
Zelf tijd bewaken!! Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in 2 minuten.
7
Inhoud: Wie ben je? Privé, hobby’s…
Prestatie in afgelopen jaar, waar je trots op bent Motivatie voor deze MBA Vertel wat je wilt leren (kennis, vaardigheden, procesgang) Wat kom je halen en wat kom je brengen? Metafoor
8
Action Learning (1) Kennis opdoen is onvoldoende (L = P + Q + I + R)
Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset
9
Action Learning (2) Tijdens studie werken aan echte problemen
Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action
11
Studiewijzer Visie Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp. Instrumenten Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken. Integratie Onderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen,in samenhang brengen met andere onderwerpen
12
Voorafgaand en tussendoor
m Operations Management 1e dag 16 mei 2e dag 6 juni 3e dag 27 juni + IV 13.30 – 21.00/22.00 uur ALP (RFC) uitleg 13 juni 19.00 – uur plenair Subset-bijeenkomsten; zelf plannen 1e subset bijeenkomst 8 mei 2006 09.30 uur M A ? nn
13
Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Bespreek huisactiviteiten
Subsetopdrachten Vertaalslag eigen organisatie Vragen/thema’s voor docenten Gebruik eigen praktijk (stellingen) Feed back geven op elkaar Memo subsetbijeenkomst geven
14
Indeling subsets profit en non-profit branche/functie
“collega’s” niet in 1 subset man/vrouw geografisch
15
Subset 1 – 6 personen Deniz Seyhan - Ohra - Arnhem/Utrecht
Fiona van Angelen - BAM Rail - Bunnik/Utrecht Jan Jacob Bos - Young Wood Solutions Houten/Woudenberg Wijnand Vossestein - Rabobank - Soest/Soest Willijan Walhout – ABN AMRO – Amsterdam/Culemborg Camiel Willekes – Match and More – Arnhem/Maarssen
16
Subset 2 – 7 personen Ellen Borgmeijer – Seinpost – Arnhem/Arnhem
Dorith Rooijakkers – AFB International – Nuland/Lieshout Marc Belfroid – DIT – Goes/Terneuzen Pepijn Happel – ABN AMRO – Venlo/Eindhoven Ronald Hoevenaars – Keurslagers – Leusden/Eindhoven Pim Pernot – ALT – Best/Papendrecht Robert de Ruiter – Rabobank NW Walcheren – Domburg/Vlissingen
17
Snellezen: Facultatief 350 euro o 14 april Max. 10 studenten m
(18 april reserve) m 1 dag: Schouten en Nelissen Facultatief 350 euro
18
Majors Voor allen: De Caluwe; kleurentheorie/veranderkunde 4 MAJOR’s :
Elk: 2 dagen Verzwaart programma niet; geen alp IM Afronden met essay / paper over: PEP: persoonlijk effectiviteitsplan 5 tot 10 blz. Dissertation is op majoronderwerp gericht
19
Majors: Veranderkunde / Leidinggeven
Aanvang – uur 2e dag tot uur Sales: 26 en 27 oktober Leiderschap: 30 november en 1 december Veranderkunde: 7 en 8 december Insurance: 11 en 12 januari 2007
20
7 Action Learning Projecten
Operations Management (concept + definitief) Marketing Management Human Resource Management Informatie Management Financieel Management Strategisch Management (groeps ALP) International Management (Studiereis naar Tsjechie) – ws. Juni 2007
21
ALP-voorbereiding Naast studiewijzer Operations Management
Reader methodologie* Reader werken met modellen* Projectrapportage W. Egberink RFC: 13 juni 2006 Over schrijven van Action Learning Projecten en beoordelingssystematiek RFC (Request for Comment) Presentatie projectrapportage* * Studentensite BSN Nederland: mbaBSNnl - VoorStudenten Boeken: De manager, Werken met modellen, De cockpit van de organisatie
22
Inhoud ALP Plan van aanpak Onderzoek en analyse
Genereren en beoordelen alternatieven Implementatie Reflectie Studentensite: korte samenvattingen Voorbeelden ALP’en OM erbij
23
ALP-voorstel Is het onderwerp niet te breed?
Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden Contacten leggen/netwerken in organisatie voorstel is geen plan van aanpak Probleemstelling is geen doelstelling Later: probleemstelling, draagvlakanalyse, implementatiemogelijkheid
24
ALP-procedure ALP-voorstel toezenden aan docent en setadviser
Goedgekeurd ALP-voorstel door docent gaat naar set adviser Goedgekeurd ALP-voorstel opnemen in bijlage ALP ALP digitaal sturen naar: - (=RFC ) en - of (= adm. BSN) Beoordeling binnen 4 weken via BSN
25
Verdere producties Organisatieanalyse
cultuur, structuur, hrm aspecten EML 2: leerervaringen; leren te leren; fase 3 Tussentijds EML/PPO Action Learning Leerstijlen/veranderen Groepsprocessen Dissertation; literatuuronderzoek en masters project Aanraden: De Manager, Weggeman Opdracht PPO en tussentijdse EML meegeven
26
Logboek: Action Learning
Reflectiedocument Wat wil je leren? Wat heb je geleerd? Obstakels Hoe daarmee omgegaan? Hoe te veranderen? PPO Vragenlijst Tussentijdse EML, Leerlogboek Leerstijlentest
27
Sturing
28
Rol set adviser (1) Verbinding/coördinatie tussen jullie, als groep en individueel, met: BSN als organisatie (planning, regelzaken), docenten - Ervaringen; kwaliteit/dynamiek/aansluiting) Voortgang van je studie - Niveau, tempo(risering), kwaliteit/aanwezigheid set en subsets; - Sparringpartner/maatwerk (op aangeven van jou) - Evt. coördinatie geschil beoordelingen (zelden)
29
Rol set adviser (2) Start up en intervisies (bege)leiden
Beoordelaar van: - organisatieverslag en EML1 - OA aan het eind van je studie - EML 2 - Fase 3: dissertation “Sparren” op onderwerpen goedkeuring proposal dissertation keuze internal en external examiner
30
Rol set adviser (3) Coördinatie examen Voorzitter viva voice
Wanneer/hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch en diner en uiteraard op afspraak Lage drempel; via controlevragen maar primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou.
31
Leerstijlen Activist Opdoen van nieuwe ervaringen
Observator Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus Onderzoek en conclusies Pragmatist Geleerde in de praktijk brengen Bekijk de uitslag van de leerstijlentest Welk type ben jij? Herkenbaar? Hoe ga je hiermee om op het werk? Relevantie voor de subset? Boek Leerstijlen deel 2 (leerstijl in de praktijk) en deel 3 (leerstijl verbeteren) doorlezen
32
Websites Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord: VoorStudenten (HRM) (modellen/gratis inschrijven) (via banner site BSN)
33
Bedrijfspresentaties
Kennismaken in sub set Plenaire presentaties typering door en over de 2 subsets
34
Subsetpresentatie Voorbereiden in de subset
|Verdeel de tijd over subsetleden! Groepspresentatie: Tijd per subset: 20 minuten Algemeen beeld leden en organisaties, drives, karakterisieken, commitment Vragen stellen/discussie na presentaties
35
Huiswerk Lees studiegids door Lees boek over leerstijlen
Voorbereiding Operations Management Visie Huisactiviteiten en subsetactiviteiten Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten Mailen naar docent, set adviser en set PPO Vragenlijst Leerdoelen
36
Huiswerk Artikelen: - What’s IMC’s Philosophy?
- Action Learning, een moderne visie op Management Development Readers: - Werken met modellen - Projectrapportage Handout methodologie Te vinden via Presentaties en Handouts op
37
Evaluatie Evaluatieformulieren: - elke lesdag; nu niet
Wat heb je nog gemist? Leren van elkaar Beargumentering van belang
38
Bij vragen Karin Boelhouwer, set adviser BSN Nederland “De Raadskamer”
Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 06 – of
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.