Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefanie Meijer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
2
Vader van 4 jonge kinderen HEAO Logistiek Ervaring 20 jaar productielogistiek en IT Docent MPR voor APICS Hoofddocent NTI University Logistieke en IT projecten Arthur van Gemert
4
Inhoud Start up N60B 28 februari 2007 ( 1 ) Voorstellen Praktisch allerlei Doelstelling Start-up Eerste kennismakingsronde Foto ‘s maken en rondleiding door Business School Nederland: PAUZE Fase 2 Studiestructuur / data ( met sheet programma- overzicht ) en VAL Subset snellezen / veranderk / project rapportage / cc- evaluaties LUNCH
5
Inhoud Start up ( 2 ) Studiemateriaal Action learning / AL-workshop / alpen / voorstel en pva / Alp-intervisie / inleveren Core Course Internationaal Management / studiereis Info Orientatie Fase 3 Fase 3 : Majors / OA / Dissertation / EML2 / Intervisie fase 3 ( 3 x ) Set Adviser Logboek Leerstijlen en leercyclus MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium PAUZE
6
Inhoud Start up ( 3 ) Kennismaken in subset studenten en hun bedrijf Presentatie voorbereiden voor de groep Afspraken subsetbijeenkomsten SNACK Presentatie van de subsets Huiswerk Uitwisselen Organisatieverslag Reflectie start-updag Diner
7
Doel start up (1) Nader kennismaken met: Business School Nederland……… Studenten, dus set en subsets Organisaties van studenten Set adviser(s) Action Learning en Virtual Action Learning Materiaal en werkwijze van de studie
8
Doel start up (2) Ontvangst studiemateriaal Alle subsetafspraken maken Eerste huiswerkopdrachten Uitwisselen organisatieverslagen Afsluiting met diner
9
Doel start up (2) Ontvangst studiemateriaal Alle subsetafspraken maken Eerste huiswerkopdrachten Uitwisselen organisatieverslagen Afsluiting met diner
10
Kennismaken (1) Structuur Interview in tweetal, 10 minuten pp Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in paar minuten
11
Kennismaken (2) Inhoud: Stel jezelf voor d.m.v. een metafoor ( beeld, dier, lied, kunstwerk o.i.d ) Geef twee argumenten voor deze vergelijking Vertel een prestatie / succes van laatste half jaar, waarop je trots bent plus reden Waar sta je over twee jaar in het leven…. ( kennis, vaardigheden, procesgang ) Hoe zie je de weg naar het beschreven doel Vader / moeder / single / kinderen / hobby in combinatie met je doel….. Drive voor MBA en motivatie voor Business School Nederland MBA
12
Structuur bijeenkomsten A OM-2 A OM-2 A HRM-1 A HRM-1 STARTUPSTARTUP STARTUPSTARTUP A OM-1 A OM-1 LAD (HRM) ALPen LAD (HRM) ALPen M M O O M M O O M M O O M MM-1 M MM-1 O O A MM-2 A MM-2 M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M OM-3 M OM-3 O O A MM-3 A MM-3 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 3 weken 5 weken 5-15 weken
13
Evaluatie elke Core Coursedag Business School Nederland Elke lesdag wordt electronisch geevalueerd via mail van de administratie met link naar evaluatieformulieren (is verplicht)
14
Voorafgaand en tussendoor m Snel lezen: 09.30- 17.30 uur 27 maart Schouten&Nelissen Locatie Business School 10 deelnemers Veranderkunde( alle sets N60 ) 2 dagdelen 8 mei 09.30 – 17.30 uur 1e subset bijeenkomst (in Buren) 14 maart 09.30 – 12.30 uur, alle volgende subsetbijeenkomsten plant subset zelf vandaag! O m A ALP (RFC) uitleg 12 juni ( alle sets N60 ) 19.00 – 22.00 uur Plenair !!NB ALP intervisie: n.o.k. m O M
15
Blended learning / Virtual Action Learning (VAL) (1) Blended Learning: combinatie van traditionele leermethoden en e-learning. Redenen: Doelgericht digitaal onderling communiceren en met de Business School Zeer gerichte voorbereiding Variatie in leerproducties Studietempo bevorderend E-learning is instrument van HRM Zwaartepunt studie meer naar voren getrokken Studiebelasting houdt rekening met leren van de techniek! Tempo competentiegericht (virtual) action learning
16
Virtual Action Learning ( VAL ) (2) Expliciet leerdoelen HRM ( en later FM ) formuleren 3 Leerarrangementen schrijven (LA ) voor zowel HRM als FM 1 LA per CC-dag maken voor visie, instrumenten en integratie passend bij eigen leerdoelen LAC (= concept ) Let op goede verdeling over de subset Feedback aan elkaar geven via verbetersuggesties op LAC Verwerking verbetersuggesties in LAC wordt LAD ( Leerarrangement Definitief ) Elkaars LAD beoordelen met waarderingscijfer Deadlines! Vraagt agendamanagement!!! Alp HRM en FM vervallen
17
VAL (3) Per vak wordt uiteindelijk 1 LA door RFC beoordeeld: Dit LeerArrangement ‘Advies en implementatie’ bestaat uit (Leer)Doelen, Advies (=LAD +implementatieplan ), Reflectie Deadline inleveren ( overleg bij vakantie ) Site wordt gesloten Je schrijft een ALP HRM / FM, indien LAD’s ( 3 ) niet binnen de deadlines ingeleverd zijn. Dit telt ook voor het leerarrangement Advies en implementatie ( 1 )
18
VAL (4) Voor 1 e subsetbijeenkomst van 14 maart Studiewijzer HRM lezen op de website Citowoz te bereiken via www.citowoz.nl/vlc4 Inloggen door vier eerste letters achternaam. Wachtw: HRM. Wachtw (zelf veranderen ) Leerdoelen HRM vaststellen (inzicht in leerdoelen geven) Tijdens de subsetbijeenkomst ( mogelijkheid ): Leerarrangementen Visie verdelen per subset Totale Huiswerk overzicht volgt hieronder
19
VAL (5) Toegang tot de site: www.citowoz.nl/vlc4 Start schema Gebruikersnaam en wachtwoord Leden: @ adres invullen en eigen verhaal
20
Val Subset 1 : (5 personen)
21
Subsets Studie- en intervisiegroep voor het hele studietraject in voor- en tegenspoed……… Door set adviser gemaakte indeling in groepjes van 5 personen Bedoeling: hechte studie-eenheid in voorbereiding op studiedagen en op te leveren werkstukken en kennis en vaardighedenuitwisseling, ondersteuning en plezier en lol.
22
Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Huisactiviteiten bespreken ( indien nodig ) Subsetopdrachten uit studiewijzer bespreken Vertaalslag eigen organisaties maken Eigen vragen / thema’s /stellingen voor docenten en set in subsetformat formuleren en opsturen naar docenten / setleden en set adviser(s) Zelf plannen op de eerste na ( minimaal 7x )!
23
Opbouw studiemateriaal VisieHet bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp. InstrumentenBepaalde methoden, instrumenten of werkwijzenaanreiken. IntegratieOnderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen
24
International Management Opdracht met sub set: Alp-voorstel 2 weken voor 1e lesdag Int.M Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) Welke bedrijfstak. Welk product, goed of dienst Wat is dominante functionaliteit (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en subset-alp.
25
Oriëntatie op fase 3 Aansluitend op het blok Int Management wordt de tweede fase afgesloten met een informatiebijeenkomst over de volgende studiefase. Datum wordt nog bekend gemaakt
26
Sales: 8 en 9 oktober 2007 (verplicht voorsalestudenten) Insurance:3 en 4 maart 2008 (verplicht insurancesstudenten) Veranderkunde:26 en 27 november 2007 Leiderschap:nog niet bekend voor sets 60 Majors te volgen aan eind tweede fase / begin derde fase ( najaar 2007 ) Afsluiten met een Leerarrangement. Dan ook CC SM afsluiten met een Leerarrangement. Vervangt samen ALP SM. Dissertation in dat onderdeel schrijven. Majors
27
Producties /bijeenkomsten derde fase Organisatieanalyse - Foto van de Structuur, Cultuur, HRM Dissertation bestaat uit: - Literatuuronderzoek en - Master’s project Evaluatie Management Leerervaringen (EML 2 ): - Reflectie op eigen leerervaringen tijdens MBA-tijd In de derde fase worden intervisiebijeenkomsten gepland in onderling overleg met de set. Verantwoordelijkheid contactmomenten liggen bij student ( wanneer / wat ) Dissertation e.v inleveren ( afspraak ) is een heilig / feestelijk moment!!!
28
Rol set adviser (1 ) Praktische zaken, proces begeleider en beoordelaar ( inhoudelijke verschuiving ): Openen / sluiten setbijeenkomst / aan- afwezigheid Praktische zaken aanspreekpunt / doorverwijzen Voorlichter studieaangelegenheden Alert op proces van individu, set qua voortgang / kwaliteit / relatie docent Aandacht voor: proces van inleveren PvA en Alpen Bespreking voortgang studie
29
Rol set adviser (2) Voorzitter bijeenkomsten: 1e subset, intervisies 2e en 3e fase Beoordelaar EML1 en EML2, OV en OA, Adviseur proposal OA, Dissertation en EML Adviseur / coordinator internal-external Voorzitter examen: Viva Voce
30
Rol set adviser (3) Wanneer/hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch, diner en op afspraak Lage drempel Primaire verantwoordelijkheid ligt bij student. NB: Wisseling na 2 1/2 jaar en geen proposal
31
Logboek Action Learning Reflectiedocument als ondersteuning voor het leerproces en schrijven van EML2 Wat wil je leren, doelstellingen Wat heb je geleerd Heb je geleerd wat je wilde leren Hoe was dat proces ( hobbels ) Hoe kun je jouw proces sturen / veranderen
32
MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium MWM2 Onderzoeksbureau. Doet online onderzoek en verwerking is prima Opgeven via Business School, 3 onderzoeken voor 950 euro Management Podium De Vraagbaak Opgeven via Business School, betaalt abonnement De Vraagbaak schrijft student aan. Info over wachtwoord / gebruikersnaam www.devraagbaak.nl
33
Action Learning Workshop Workshop over Action Learning door Twan Paes. Een AL workshop voor leidinggevenden om hen te informeren, wat AL inhoudt. Datum Op de startup aangeven wie uit de organisatie aangeschreven kan worden door Business School Nederland (formulier terug)
34
Action Learning (1) Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset
35
Action Learning (2) Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action
36
Leerstijlen ActivistOpdoen van nieuwe ervaringen ObservatorNader beschouwen van die ervaringen TheoreticusOnderzoek en conclusies PragmatistGeleerde in de praktijk brengen
37
Subset 1 Nolly van der Zeijden Rob Buijtendijk Erwin de Lange Gerrit Adema Joost van Driessen
38
Subset 2 Ariane Kop Dirk Goijert Jan-Willem Voshol Jan-Willem Bult Francois van Heugten
39
Subset 3 Peter van der Nulft Peter Kloosterboer Remko Jansen Edwin Mellink Jan Herman Hardonk
40
Bedrijfspresentaties (1) Max 20 minuten per persoon in subset Groepspresentatie per subset Vragen stellen/discussie na presentatie
41
Bedrijfspresentaties (2) Individuele presentatie binnen de subset : Opbouw organisatie, historie, missie, visie,beleid, Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Aktuele thema’s Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Knelpunten
42
Bedrijfspresentaties ( 3 ) individuele presentatie binnen de subset : Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALPen Wat haal en breng je bij BSN
43
Bedrijfspresentaties (4) Plenaire subset-presentatie Verschillen tussen de bedrijven Grootste gemene deler Gebruik je tijd ook om subsetdatums af te spreken. Snack rond 5 uur!!!
44
Huiswerk VAL : Studiewijzer HRM doorlezen op de site citowoz Leerdoelen HRM vaststellen (inzicht leerdoelen i.v.m. Leerarrangementen Visie verdelen op subsetbijeenkomst ) Lezen: artikel: “What is IMC’s philosophy?” artikel: AL, een moderne visie op Management Development Lezen: boek over leerstijlen Voorbereiding OM1 (visie): huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken ) Op subsetbijeenkomst: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten. Mailen naar docenten, set adviser(s) en set. Meer info over VAL!!
45
Websites (1) www.bsn.eu Inloggen: - gebruikersnaam:mbaBSNnl - wachtwoord:VoorStudenten www.citowoz.nl/vlc4 Ebsco via studentensite www.devraagbaak.nl www.the-art.nl
46
Websites (2) www.kb.nl www.menscentraal.nl (HRM) www.managementsite.net www.managementboek.nl www.managementexecutivebase.nl www.managementexecutivebase.nl Scholar.google.com Scholar.google.com
47
Einde start up dag Vragen? Weet u hoe u nu verder moet? Meld het als er iets is.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.