De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit."— Transcript van de presentatie:

1 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit Twente Els de Hullu Workshop 2-5 Nibi congres 2013

2 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Overzicht en doelen Wat & waar zijn regionale steunpunten? Wat kan een RSP opleveren, bijvoorbeeld een DOT? Hoe vind je in een context de concepten? Wat is nieuw in het nieuwe examen en wat zijn de eigenschappen van ‘goed’ contextonderwijs? Aan de slag met een paar voorbeelden

3 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Nieuwe biologie en regionale steunpunten Samen aan het werk

4 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Regionaal steunpunt? - Aansluiten bij NLT en Wiskunde D - Verbreden met Bi, Na, Sk en andere vakken - Samenwerking van HBO’s en Universiteiten met scholen in de regio - 10 regionale steunpunten - Uitwisselen: kennis, lesmaterialen, gastlessen - Docent Ontwikkelteams (DOT): start in Twente

5 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docent Ontwikkelteam - Groep h/v docenten uit de regio (nu 9) - Vaste maandagmiddag per maand (9x) - DOT trekker vanuit UT - Contract schoolleiding (faciliteit 60 ku / docent) - Past in afspraken professionalisering - Aanbod voor alle betavakken, Ec, Ma - Kennismaken met onderzoekgroepen - Werken aan eigen lesmaterialen UNIVERSITEIT TWENTE.

6 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Concepten in de context? Kleine groepjes ontvangen een voorbeeld context. Opdracht: zoek uit welke concepten in deze context aan bod (kunnen) komen. Zie lijst concepten. Maak een concept map op flap. korte presentaties

7 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Didactisering van de context Zie: A domein, mn ook biologische vakvaardigheden Vragen om ‘ op gang te komen”: -Welke vragen zijn er in de context? -Welke presentatiewijzen passen bij de context (vb: adviesrapport) - Welke dilemma’s/belangengroepen zijn er in de context? - Welke bronnen zijn voor leerlingen bereikbaar?

8 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Vervolg groepswerk Breid je flap uit met ideeen voor een didactisering van de context met leerlingen – Wat laat je ze doen?

9 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Samenvatting De kracht van de context -Need to know -Actieve leerlingen -Niet (alleen) bouw & werking -….. Gevaren: - teveel medisch en sportcontexten -Aandacht voor orientatie en/of transfer ontbreekt -…..

10 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing

11 Hoe hiermee bezig in DOT? Aanpak 1: grote context, waarbij veel concepten aangereikt worden Voorbeeld: tissue engineering, hele module Aanpak 2: context als schil, waarbij deze als introductie en format dient Uitwerking: introducerende tekst naast het boek

12 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 Grote context - Binnen de context passende eindtermen - Context is leidend - Veel verbinding met onderzoekpraktijk - Langere periode binnen dezelfde context - Zoeken naar deel-contexten

13 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Topochip bij de DOT

14 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Weefselherstel - Onderzoek aan weefselherstel, programmeren van celdifferentiatie. - Eindtermen als cellen, eiwitsynthese, organen – weefsels, regeling door hormonen enz. kunnen aan bod komen. - Kiezen van eindtermen voor aanleren en herhalen - Leidt tot module. Relatie Sk, Na, NLT?

15 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing

16 Eilandjes van Langerhans

17 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Pancreas-transplantatie Pancreascellen in cupjes gieten en implanteren Verbetering t.o.v. huidige praktijk Eindtermen: hormonen, stofwisseling, lever, eiwitsynthese, erfelijkheid, afweer en infecties Leidt tot hoofdstuk in module, uitgebreide context. Relatie met actueel onderzoek.

18 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 2 Context als schil - Context bij het afweersysteem - Doet dienst als kader om daarna met hoofdstuk afweer bezig te gaan - Meerdere kleine contexten, om de theorie aan op te hangen - Gaat de leerling hier de concepten in nieuwe context gebruiken? - Werkt dit?

19 ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 3 Contexten bij erfelijkheid - Selectie bij wilde guppies in Trinidad - Context bij erfelijkheid examentraining - Erfelijkheid en voeding


Download ppt "ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit."

Verwante presentaties


Ads door Google