Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnke Bakker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Evaluatietool Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
2
doelstelling Tool ontwikkelen ter ondersteuning van het managen van het internationale netwerk van de hogeschool criteria bepalen ter beoordeling van de partners classificatie van de partners Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
3
basisvragen Hoe maak je onderscheid in je partnerschappen? M.a.w. op basis van welke data zou je een partner op kwaliteit kunnen beoordelen? Hoe ontwikkel je een bruikbare tool voor classificatie van partnerschappen (A – B – C)? Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
4
Stappen Partner in beeld brengen voor jezelf
Komen tot een goede definitie van een ‘strategische partner’ voor onderwijs en / of onderzoek = een partner die valabel is om de gestelde doelen te bereiken = een partner die in aanmerking komt voor het aangaan van intensieve samenwerking: joint degree, double degree, IP, joint programme, projecten onder Erasmus+, OS … Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
5
Evaluatietool - 1 Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
6
Evaluatietool – 2 Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
7
A – label: strategische onderwijspartner - 1
HEI Gelijkwaardig opleidingsniveau (Ba/Ma) Gelijkaardige opleiding / studiegebied / onderzoeksinteresse / expertise Mogelijkheid om meerdere docenten / onderzoekers te betrekken Mogelijkheid tot intensieve samenwerking Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
8
A – label: strategische onderwijspartner - 2
Mogelijkheid om materiaal, kennis, personen wederzijds uit te wisselen => scoren in matrix: activiteiten vs. realisatie Organisatie met sterke structuur en werking op vlak van internationalisering Goede persoonlijke contacten ( IO, collega’s) Administratieve zorgvuldigheid in samenw. => scoren in matrix: “vlotte samenwerking” Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
9
A – label: strategische onderwijspartner - 3
(Potentiële) activiteiten: Lange studentenuitwisselingen voor studie Meerdere docentenuitwisselingen Samen onderwijs – (joint modules) en onderzoeksprojecten uitwerken Double degree en joint degree Gedeeld netwerk Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
10
B – label: onderwijspartner - 1
HEI Gelijkwaardig opleidingsniveau (Ba/Ma) Beperkte gedeelde opleiding / studiegebied / onderzoeksinteresse / expertise Beperkte betrokkenheid van personeel en studenten Goede persoonlijke contacten (vertrouwen) Administratieve zorgvuldigheid in samenw. Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
11
B – label: onderwijspartner - 2
(Potentiële) activiteiten: Beperkt aantal studentenuitwisselingen Samenwerking in kleinere projecten Occasionele docentenuitwisselingen Beperkt gedeeld netwerk Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
12
C – label: andere partners
Bedrijf of organisatie (geen onderwijsinstelling) Samenwerking moet passen binnen curriculum Gedeelde belangen Goede persoonlijke contacten (Potentiële) activiteiten: Stageaanbieder Betrokkenheid in andere projecten o.b.v. specifieke expertise Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
13
Besluit: Een leidraad Een ‘objectief’ meetinstrument ? Neen, want moeilijk => beoordeling / score is niet zwart-wit Eerder een afweging van kwaliteit vs. geschiktheid (bv. lesaanbod opleiding) vs. vlotte samenwerking Een oplijsten van sterke punten van de partner om hem ‘in beeld’ te krijgen Een leidraad voor waardering in functie van je doelstellingen. Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
14
Besluit De tool is handig voor classificatie
Alleen met strategische partners werken is te eenzijdig en te beperkend: niet iedereen kan over de lat niet iedereen kan een reële kans krijgen Diversiteit in contacten is nodig om alle doelstellingen van je opleiding, hogeschool, Vlaanderen, Europa te bereiken Kwaliteit partnerschappen - evaluatietool
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.