Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHerman Kok Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie 17-3-2006 freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker
2
Kort bezoek van vincent bij gijs Albert Plesman School Rotterdam (alexander)
3
Gijs deeltijd leerkracht (ma, di) ruim lokaal rustige sfeer 23 leerlingen 3 allochtone leerlingen
4
08.30 - algemeen 08.35 - godsdienst 08.50 - rekenen - instructie 09.05 - rekenen - zelfstandig werken 09.45 - overgang van rekenen naar taal 09.50 - taal – klassikaal
5
Rekenen - oefenen (8.50) wis en reken, groep 4, werkboek 2a, oefenen blok 12 dag 10, p. 37, tempo-oefening 6 In dit geval is het smartboard nog slechts een whiteboard.
6
Rekenen – instructie Gijs heeft een klein uur gepland om een cyclus af te werken met klassikale instructie, leerlingen individueel aan RekenWeb en individueel werken aan het variaboek (diverse onderwerpen rekenen).
7
toetsenbord
9
Hoe zit het nou?
10
beamer
11
Postzegels: de tafels
12
www.rekenweb.nl
13
Doelen RekenWeb 1.aanbod voor basisscholen 2.onderzoek ict-gebruik in de les 3.onderzoek games/spelelement 4.onderzoek techniek en rekenen
14
aanbod voor basisscholen ict materialen –oefeningen in een spelomgeving –exploratieve software
15
Info over werkblad
16
werkblad
17
Terug naar de les van Gijs
18
Individueel werk
19
samenvattend In de Albert Plesman school is van groep 3 t/m 8 de volgende setting aanwezig: 1 smartboard 1 beamer 1 computer op het bureau van de leerkracht 2 computers achterin
20
En dan heb je dus veel tot je beschikking Het hele internet! http://www.digibordopschool.nl/ www.digitaalschoolbordonderwijs.nl
21
Ingebouwde mogelijkheden
22
Onderzoek komende 2 maanden Achterhalen op welke manier webgebaseerde lessen geïmplementeerd kunnen worden in het rekenonderwijs en wat de randvoorwaarden zijn voor leerkrachten om dit soort lessen te geven. Een subdoel van dit onderzoek is om de waardering van leerlingen voor deze manier van lesgeven te achterhalen.
23
Voorbereiding onderzoek Literatuuronderzoek Wensen leerkrachten inventariseren Geschikte ‘applet’ zoeken op Rekenweb Lessenserie ontwerpen Instructie leerkrachten Starten lessenserie
24
Lessenserie (voor groep 7) Kennismakingsles computerprogramma ‘In kaart’ geïntroduceerd en de bediening uitgelegd. Er is dan ruimte om even te ‘spelen’ met het programma. Zelfstandig werken in tweetallen achter de computer, maar ook klassikale momenten. Communicatie tussen leerlingen van belang.. Reflectie moment aan het einde van de dag worden verschillende oplossingen (en bijbehorende strategieën) gepresenteerd door de tweetallen en wordt hierbij een klassengesprek gevoerd.
25
In Kaart
26
Uitwerking van het onderzoek Observaties lln achter computer Observatie leerkracht bij klassikale les Vragenlijst voor kinderen Interviews met directie en betrokken leerkrachten.
27
Wanneer is onderzoek geslaagd? Als leerkrachten Rekenweb vaker gaan inzetten tijdens lessen. Kinderen positief zijn tegenover deze manier van lesgeven. Interesse gewekt? Na afloop intekenlijst om op de hoogte gebracht te worden van de resultaten.
28
Verwijzingen www.digitaalschoolbordonderwijs.nl http://www.digibordopschool.nl/
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.