Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNora Goossens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
EPC Vlaanderen - Inspectie1 Het energie- prestatiecertificaat en de klant
2
EPC Vlaanderen - Inspectie2 Communicatie met de klant Het EPC is best moeilijk uit te leggen Goede communicatie met de klant van groot belang Verwachtingen van de klant goed managen! –Wat is het energieprestatiecertificaat –..en wat is het niet –Hoe komt het certificaat tot stand –Rol van de energiedeskundige en de klant
3
EPC Vlaanderen - Inspectie3 EPC is best moeilijk uit te leggen Redenen voor invoering, juridische context en technische aspecten Met name: –Hanteren van gestandaardiseerde inspectie- en rekenmethodiek: UNIFORM en aan WETTELIJKE REGELS gebonden. –Alleen ‘GEBOUWGEBONDEN’ energieverbruik Energieverbruiken die niet direct gekoppeld zijn aan het gebouw, zoals toestellen, spaardouchekop en verlichting, blijven geheel buiten beschouwing. Niet de werkelijke klimaatsituatie Niet het bewonersgedrag (o.a. gezinssituatie)
4
EPC Vlaanderen - Inspectie4 Wat is het EPC wel: Verplicht document bij verhuur en verkoop Document dat: –Objectieve uitspraak doet over de energiekwaliteit van woning als gestandaardiseerd object voor de gebouwgebonden energiegebruiken. –Lijst van zinvolle maatregelen vermeldt waarmee de energetische kwaliteit van de woning verbeterd kan worden. Hierbij worden geen besparingen of investeringen genoemd. Terugverdientijd is deels gebruikersafhankelijk
5
EPC Vlaanderen - Inspectie5 Wat is het EPC niet: Beschrijving of voorspelling van het werkelijk jaarlijks energiegebruik –inperking tot ‘gebouwgebonden’ energieverbruiken –Gehanteerd als de standaardiseringen voor gebruik en klimaat –Gebruik van defaultwaarden en hoofdtypen
6
EPC Vlaanderen - Inspectie6 Rol van de klant Verschaft toegang tot de woning –Verstrekt basisgegevens woning –Stelt aanvullende bewijsstukken ter beschikking Ontvangt het energieprestatiecertificaat Betaalt de energiedeskundige voor de geleverde dienst.
7
EPC Vlaanderen - Inspectie7 Vermijden van problemen (1) Vooraf heldere en eenduidige afspraken over de kosten –Opdracht op basis van schriftelijke offerte –Opdracht op basis van mondelinge prijsopgave die overeenkomt met standaardprijzen op de website of in brochure van energiedeskundige
8
EPC Vlaanderen - Inspectie8 Vermijden van problemen (2) Heldere communicatie over: –Onafhankelijkheid van energiedeskundige –Hanteren van wettelijk vastgestelde inspectie- en rekenmethodiek –Uniform opnameformulier –Inspectieprotocol –Rekenmethodiek –Kwaliteitswaarborgen en belang hiervan: –Certificering –Controles door de overheid op de uitvoering De klant betaalt maar heeft geen invloed op de uitkomst
9
EPC Vlaanderen - Inspectie9 Rollenspel (1) 2 spelers –Energiedeskundige –Klant Situatie –De energiedeskundige belt aan –Klant doet de deur open –Energiedeskundige vertelt dat hij langskomt voor de inspectie ter vaststelling van het energieprestatiecertificaat –Hij legt uit wat hij gaat doen, refereert naar de offerte en opdracht, legt kort uit wat de klant mag verwachten en wanneer… –…
10
EPC Vlaanderen - Inspectie10 Rollenspel (2) 2 spelers –Energiedeskundige –Klant Situatie –De klant probeert tijdens de inspectie de energiedeskundige te verleiden tot gunstige inspectieresultaten Hij wil daartoe de energiedeskundige door het hele huis leiden om alle besparingsmaatregelen in detail toe te lichten –De inspecteur wil de inspectie efficiënt uitvoeren maar zonder onnodig weerstand op te roepen bij de klant –…
11
EPC Vlaanderen - Inspectie11 Rollenspel (3) 2 spelers –Energiedeskundige –Klant Situatie –De klant klaagt tijdens de inspectie over: het energieprestatiecertificaat, de overheid die steeds maar weer iets nieuws verzint om de burger op kosten te jagen. –En zo’n certificaat is toch belachelijk duur, want je hebt er hélemaal niets aan….. –…
12
EPC Vlaanderen - Inspectie12 Rollenspel (4) 2 spelers –Energiedeskundige –Klant Situatie –De klant is ontevreden over de uitkomst van het certificaat en belt ontdaan naar de energiedeskundige ‘Mijn huis is wel goed geïsoleerd’ ‘Mijn energierekeningen zijn lager dan die van de buren – dus mijn woning moet minstens even goed scoren’ … –Hij probeert de energiedeskundige ervan te overtuigen dat deze een ‘beter’ certificaat moet maken Hij dreigt alleen te willen betalen voor een ander certificaat..
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.