De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen."— Transcript van de presentatie:

1 Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen

2 2 Korte titel – auteur, datum Doel 2020 en potentieel Schoon en Zuinig  Met vastgesteld beleid (Referentieraming):  Reductiedoel 2020:11 tot 15 Mton  Voorgenomen beleid Schoon en Zuinig: 9 tot 12 Mton  Kans op beleidstekort in 2020! Concept

3 3 Korte titel – auteur, datum Voorgenomen beleid S&Z (1)  Biobrandstoffen (2 tot 6 Mton)  Verondersteld 10 tot 20% bijmenging (4% in referentie)  Vooral 1e generatie (duurzaamheidcriteria)  Lock-in?  Voertuigaanpassingen Concept

4 4 Korte titel – auteur, datum Voorgenomen beleid S&Z (2)  CO 2 norm personenauto’s (2,5 tot 3,5 Mton)  Bovenkant verondersteld 95 g/km in 2020  95 g/km is ‘technisch maximum’  Vanaf 110 g/km lopen meerkosten sterk op  Wat brengt review in 2013?  Kilometerprijs (2 tot 3 Mton)  Invoering 2012 Concept

5 5 Korte titel – auteur, datum Aanvullend beleid: Optiedocument (1)  Technisch (circa 2 Mton):  Zuinige banden, schakelindicatoren, bandenspanningsmeters  Efficiencyverbetering bij vracht (Europese normering)  Plan elektrisch rijden  Ambitieus, 1 miljoen auto’s in 2025  Circa 0,5 Mton in 2020 Concept

6 6 Korte titel – auteur, datum Aanvullend beleid: Optiedocument (2)  Niet-technisch (prijsbeleid, gedrag):  Lastenverzwaring (BPM/kilometerprijs)  Accijnsverhoging (‘2 e kwartje van Kok’)  Snelheidsverlaging snelwegen (reistijdverliezen)  Emissiehandel verkeer (prijs mobiliteit omhoog)  Voldoende potentieel!  Verdergaan dan technisch betekent dat mensen:  Minder moeten rijden;  Kleinere auto’s moeten kopen Concept

7 7 Korte titel – auteur, datum Conclusie  Voorgenomen beleid ~ technisch maximum  Ook nog barrières  Aanvullend beleid:  Niet technisch (prijsbeleid  gedrag)  Vraag ‘Hoe ver kan overheid gaan?’  Waar ligt grens inperken ‘mobiliteitsvrijheid’?  Indicatie stand van zaken  CO 2 prijs personenautoverkeer circa 250 €/ton CO 2 Concept


Download ppt "Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen."

Verwante presentaties


Ads door Google