Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPepijn Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Citymarketing & Communicatie
2
Wat zien we bij communicatie- audits van steden en gemeenten Teveel & te verspreid Inhoudelijk oppervlakkig Layout matig geen eenheid of stijl Alles wordt gedomineerd door de prijs. Hoe goedkoper, hoe beter. Hoe kan dit vermeden worden?
3
Wat moet er vooraf gaan? 1.SWOT-analyse 2.Positionering van de stad of gemeente 3.Kernwaarden 4.Bepaling van speerpunten. → Dit wordt uitgewerkt als geheel en naar de individuele grote doelgroepen: bewoners, bezoekers, bedrijven.
4
Citymarketing is het gevolg van beleidskeuzes door het stads(gemeente)bestuur en niet omgekeerd.
5
Informeren: de doelgroep informeren over de stad zodat de afstand tussen de burger en het stadsbestuur vermindert (werken op houding) Werven: actiegerichte communicatie, de doelgroep aanzetten om iets te doen (werken op gedrag) Imago bepalen: de stad een gevoel/persoonlijkheid geven om te duiden waar de stad voor staat (werken op gevoel). → Voor elk van de voornaamste actoren wordt nagegaan hoe gecommuniceerd wordt en of dit in overeenstemming is of uitdrukking geeft aan de bestaande positionering en visie. Communicatie
6
Wordt het logo consequent gebruikt? Wordt er één of eventueel meerdere logo’s gebuikt en in welke omstandigheden? Is er een overkoepelende huisstijl en zo ja, wordt die consequent toegepast? Is er een eenduidige schrijfstijl? Wordt er vanuit het standpunt van de lezer geschreven? Huisstijl & Logo
7
3 Niveau’s: Kennis: de doelgroepen kennen de kernwaarden en de positionering is uw communicatie voldoende informatief? Attitude: de doelgroepen staan positief tegenover de kernwaarden en geloven erin Roept uw communicatie een warm gevoel op? Gedrag: de doelgroepen dragen de kernwaarden actief uit en nemen zelf initiatief om ze te versterken Is uw communicatie wervend? Communicatie-uitingen Indeling 1
8
Communicatie-uitingen Indeling 2 Het moment: Vóór de uitvoering: het beleid wordt gepresenteerd. Er wordt gepresenteerd wat het voordeel van het beleid of de beslissing is. Tijdens de uitvoering: de stand van zaken met herhaling van het toekomstperspectief. De doelgroep zal er beter van worden. Na de uitvoering: herhaling van hoe het vroeger was en hoe sterk het is veranderd in de positieve zin. Bijvoorbeeld: Bij openbare werken moet aandacht besteed worden aan de onzichtbare voordelen van de uitgevoerde werken. Bij de stadsvernieuwingsprojecten dient op verschillende momenten voldoende gecommuniceerd te worden wat het voordeel zal zijn voor de betrokken doelgroep.
9
Tot slot… een “tip”
10
Gebruik de formule WII-FM = W hat’s i n i t f or m e?
11
Georges Van Nevel 04 oktober 2008 Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.