Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNienke Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Drie benaderingen voor de professionalisering van de leraar basisonderwijs belicht:
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg) Een professionele leergemeenschap Mirjam Timmerman (Fontys Pabo ‘s-Hertogenbosch) Een academische basisschool Iris Windmuller (Fontys Pabo Eindhoven) Fontys Hogescholen
2
Inleiding Professionalisering van leraren Diverse niveaus Leraar Team
Interactie omgeving Fontys Hogescholen
3
Aanleiding Kennissamenleving Kennisbasis
Opvattingen over leren en kennisverwerving Fontys Hogescholen
4
De onderzoekende leraar
Achtergrond: Discussie over HBO-niveau Kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk Fontys Hogescholen
5
Theoretische achtergrond
Opvattingen over onderwijsonderzoek Fundamenteel onderwijsonderzoek (wetenschapper) Onderwijspraktijk (leraar) A B C Fontys Hogescholen
6
Onderzoeksvragen Welke onderzoekscompetenties zijn nodig voor leraren basisonderwijs om als een onderzoekende leraar te functioneren? Hoe ontwikkelen leraren basisonderwijs deze onderzoekscompetenties? Fontys Hogescholen
7
Professionele leergemeenschappen
Achtergrond: Professionaliteit leerkrachten Falende schoolontwikkelingsinitiatieven De lerende organisatie Andere ideeën over leren Fontys Hogescholen
8
Theoretische achtergrond
Belang van onderzoek en reflectie (Dewey, 1929; Schön, 1983) De leerkracht als curriculum-ontwerper (Stenhouse, 1975) Zelfevaluatie van scholen (Dalin, 1993) Ontwikkeling van een professionele omgeving (Rosenholtz, 1989; Little, 1999) Steeds meer aandacht voor “communities of learners” (Louis, Marks & Kruse, 1996; Hord, 1998) Fontys Hogescholen
9
Het hart van de zaak Drie belangrijke noties
Professionele leergemeenschap -samenwerking reflectie verbetering onderwijspraktijk verbeteren van leren leerlingen Professionaliteit Leren Gemeenschap Fontys Hogescholen
10
Onderzoeksvragen Hoe kunnen professionele leergemeenschappen binnen het Nederlandse basisonderwijs op adequate wijze beschreven worden? Hoe kunnen we scholen ondersteunen bij hun ontwikkeling naar een professionele leergemeenschap en hoe kan een systematische modelbenadering hierbij een betekenisvolle en ondersteunende context bieden? Fontys Hogescholen
11
Academische Basisschool
Opleiden Ondersteunen Ontwikkelen Onderzoeken Projecten regio De Kempen Fontys Hogescholen
12
Focus Academisering in de praktijk van de leraar basisonderwijs.
Fontys Hogescholen
13
Theoretische achtergrond
Professionele ontwikkeling van leraren Academischehouding Factoren/ context Fontys Hogescholen
14
Aan de slag met de drie concepten
Onderzoekende leraar Professionaliteit van leraren Academische basisschool Professionele leergemeenschappen Fontys Hogescholen
15
Belangrijkste conclusies
Onderzoekende leraar Professionele leergemeenschappen Academische basisschool Fontys Hogescholen
16
Spiegel En jij? Fontys Hogescholen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.