Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Onderzoeksvaardigheden
Didactiek en organisatie workshops
2
Wat gaan we vandaag doen?
Cursusdagen: de organisatie De cursus: het didactisch model
3
Workshops: de organisatie
Randvoorwaarden Workshopomschrijving Presentatieroosters Inschrijven workshops
4
Randvoorwaarden De data Totale tijd: drie uur (inclusief korte pauze)
Onderwijsweek 8 (8-12 juni 2009) Totale tijd: drie uur (inclusief korte pauze) Lokaal-eisen: zelf doorgeven aan onderwijsbureau gelijk met cursus-omschrijving (zie hierna)
5
Format Omschrijving Cursus
Titel / Onderwerp Groepsnummer (conform lijst vaardighedendocent) Omvang: maximaal ½ A4 In Word (*.doc) Inhoud: Doelgroep + verwachte voorkennis Globale inhoud van de workshop Inleverdatum: maandag 18 mei 2009, voor uur, per aan: (cc aan
6
Presentatierooster & inschrijving
Rooster gepubliceerd (op Insite): woensdag 20 mei 2009, mits je de omschrijving hebt ingeleverd! Begin inschrijving: maandag 25 mei 2009, vanaf 9.00 uur, op prikborden bij het Onderwijsbureau
7
Van Onderzoek naar Cursus
8
Leerdoelen …. Geven het eindpunt aan van het leerproces
Geven richting aan de cursus Geven duidelijkheid Zijn een communicatiemiddel
9
Soorten leerdoelen Het KVA-model: Oefening: Kennisdoelen
Vaardigheidsdoelen Attitudedoelen Oefening: formuleer tenminste drie leerdoelen die jullie tijdens de cursusdag willen realiseren op alle drie genoemde niveaus, met gebruik van actieve werkwoorden (zie hierna).
10
Actieve werkwoorden Kennis: Vaardigheden: Attitudes:
Opnoemen, beschrijven, aantonen, onderscheiden, ETC Vaardigheden: Bedienen, opbouwen, uitvoeren, aandacht geven aan, ETC Attitudes: Gemotiveerd zijn om, bereid zijn om, zich bewust zijn van, ETC
11
Beginsituatie Analyseer de samenstelling van de groep
Analyseer kennis en ervaring rond het onderwerp Inventariseer mogelijke werk- en/of leersituatie Inventariseer motivatie deelnemers
12
Inhoud Kiezen van inhoud:
Aansluiten bij leerdoelen Onderscheid hoofd- en bijzaken Aansluiten bij de groep (beginsituatie!) Denk aan de beschikbare tijd Denk aan een ‘rode draad’ (met de leercirkel van Kolb!)
15
Werkvormen & hulpmiddelen
Voor iedere fase en voor ieder doel bestaat een geschikte werkvorm! Kijk bijvoorbeeld op: rmen.html Zie ook diverse boeken, publicaties, andere websites
16
Evaluatie Procesevaluatie: Productevaluatie:
gericht op inhoud, werkvormen, hulpmiddelen Productevaluatie: Gericht op doelstellingen Kennis: toets, etc Vaardigheid: practica, observaties, etc Attitude: gesprekken, verslagen, etc.
17
Het vervolg 14 mei, laatste keer Didactiek 2: Afronding & Evaluatie
Hoe beginnen Moeilijke situaties Zie Scholar: Een training geven (PDF) Afronding & Evaluatie De beoordeling Verantwoording & Reflectieverslag
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.