Download de presentatie
GepubliceerdMartha Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs
CompetentCity 2008 Jan Gerritsen
2
Inhoud Korte terugblik vernieuwingen
Onderwijsinrichting met kwalificatiedossiers Beoordelingsmethodiek Nieuwe onderwijscyclus Onderwijslogistieke consequenties Flexibiliteit => omgekeerd organiseren
3
Beroepsonderwijs Hoe was het? + geslaagd=vakbekwaam Vak A lessen Vak B
praktijk Vak C Vak B Vak A lessen oefenen Toets resultaat E I N D T R M + geslaagd=vakbekwaam
4
Competentiegerichte KS (versie 1)
Verwarring: Competenties en vaardigheden. Soorten competenties Inconsistent aggregatieniveau BCP beroep kerntaken kernopgaven beroepscompetenties succescriteria
5
Hoe is het? (KS-versie 2) Nieuw: Beroep Theorie volgt de praktijk
Competentiematrix Nieuw: Praktijk komt centraal te staan (niet de competenties) Theorie volgt de praktijk ROC’s moeten nu ook praktijk organiseren
6
Opleiding Beroepscontext Beoordeling Begeleiding Onderwijsmagazijn
Alle beroepsonderwijs, nu en in de toekomst, bestaat uit 4 elementen: Beroepscontext Beoordeling Onderwijsmagazijn Begeleiding Opleiding Begeleiding Vakmanschap Beroepscontext Beoordeling POP Onderwijsmagazijn
7
+ geslaagd=vakbekwaam Oude inrichting / organisatie Opleiding BPV
praktijk centraal beoordeling praktijk aparte begeleiding Begeleiding BPV B + Begeleiding beoordeling geslaagd=vakbekwaam b b b b b Onderwijsmagazijn b curriculum centraal vast aanbod, 1 leerweg aparte beoordeling kennis/vaardigheden aparte begeleiding
8
Nieuwe inrichting / organisatie
Metadatering m.b.v. menukaart Opleiding Begeleiding Kwalificatiedossier Kerntaak Werkproces PI beroepsactiviteiten Beroepscontext praktijkbeoordeling Beoordeling POP koppeling Onderwijsmagazijn
9
Uitgangspunten Menukaart
Simpel Transparant Multifunctioneel
10
Niveau mate van complexiteit
Beoordelingsmethodiek Niveau Omschrijving Basis Is in staat om activiteiten binnen een werkproces zelfstandig uit te voeren Gevorderd Is in staat om een werkproces zelfstandig uit te voeren Competent Is in staat op kerntaakniveau alle onderliggende werkprocessen zelfstandig uit te voeren en op elkaar af te stemmen Niveau mate van complexiteit
11
Menukaartsystematiek
Basis Gevorderd Competent Kerntaak- niveau Werkproces- niveau Onderdeel werkproces Drie functies: Communicatiemiddel tussen bedrijf en school Rapportage-instrument voortgang/ontwikkeling leerling Beoordelingsinstrument voor bedrijf en school
12
Menukaartsystematiek
Basis Gevorderd Competent Kerntaak- niveau Werkproces- niveau Onderdeel werkproces Ontwikkeltraject Examinering
13
Menukaart
14
Menukaart
15
Menukaart Menukaart
16
Menukaart Instapniveau bedrijf
17
Menukaart x x x x x x x Beoordeling student
18
Menukaart x x x x x x x Matching Geschikte BPV (stage-plaats)
19
Doorklikken op “Competent in Reiswerk” WWW.LTTR.NL
Concrete uitwerking Gezamenlijk product van: branche-org: ANVR ROC’s Kenwerk Reisorganisaties Downloaden? Doorklikken op “Competent in Reiswerk”
20
Koppeling onderwijsmagazijn
Externe/interne praktijkbegeleider/-coach Beoordeling Onderwijs-magazijn Coach P O LTB
21
Monitoring d.m.v. begeleidingsinstrument
Onderwijscyclus Monitoring d.m.v. begeleidingsinstrument Beroeps- activiteiten B G C Activiteiten- magazijn (Ontwikkelingsgerichte) beoordeling Leer- activiteiten Onderwijs- magazijn P O
22
Activiteitenmagazijn
Jaap heeft recreatie-activiteiten voorbereid voor kinderen van de Brede School in de buurt Een voorbeeld Beoordeling praktijkbegeleider: afstemmen doelgroep min kennis recreatie-activiteit min, planning & organisatie min Jaap blijft op basisniveau LTB: POP-gesprek en advies leertraject Jaap volgt een onderwijsblok van 12 lessen bij mevrouw X en gaat bv digitaal trainen op theorie doelgroepen + theorietoets Onderwijs-magazijn Activiteitenmagazijn Activiteiten magazijn (Praktijk binnen & buiten) Praktijkbeoordeling P O voorbereiding recreatie- activiteiten (WP-2.5) Jaap gaat door met volgende leercyclus
23
Instrumenten Begeleidings-monitor Flexibiliteit!! Beoordeling:
praktijkbeoordelings-instrument gekoppeld aan KD Groepengenerator groepen op basis van leertrajecten Leertrajectengenerator: Menukaart gekoppeld aan (gemetadateerde) leervoorstellen /onderwijsmagazijn planning begeleiders
24
Onderwijslogistiek dynamische planning en organisatie
Flexibilisering vraagt Omgekeerd organiseren Organisatie Financiën personeel lokaliteit tijd faciliteit “Dé uitdaging”
25
Materialen/faciliteiten
KD/Domein Leercyclus leerling Activiteiten- magazijn Beoordeling Onderwijs- magazijn organisatie personeel ruimte tijd faciliteit begeleiding beheer roostering Materialen/faciliteiten
26
Bedankt voor uw aandacht!
Vragen? Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.