Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristina Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3: De wereld van de stad
2
Afbakening Wat zijn grote steden en wat zijn middelgrote steden?
We hebben het vaak over de randstad. Maar wat is de randstad eigenlijk? En het groene hart?
3
De Randstad / groene hart
4
Nederlands economische hart?
7
Stad of dorp Wanneer spreek je van een stad (of dorp)?
Vormkenmerken (zichtbaar uiterlijk) Inwoneraantal of adressendichtheid De grootte van een plaats (/agglomeratie) Dichtheid van bebouwing Bewonerskenmerken Kent een grotere sociale verscheidenheid Individualistischer/toleranter/groter verschil arm & rijk Functiekenmerken Steden zijn erg gericht op diensten (tertiaire sector).
8
Binnen de Randstad is er een (soort van) ruimtelijke taakverdeling
Met andere woorden, waarin is elke stad gespecialiseerd; Amsterdam: Financiële hart van Nederland Den Haag: Bestuurlijke functies + rechterlijke macht Rotterdam: Havenfunctie + transportsector Utrecht: Verkeersknooppunt + vergader- en winkelstad
9
Verzorgingsgebied: Reikwijdte: De maximale afstand die de klant wil afleggen voor de dienst (mogelijke klanten) Draagvlak: Het gebied waar de klanten wonen Drempelwaarde: min. aantal klanten dat nodig is om je bedrijf te laten functioneren
10
(voorzieningen:) Dienstverlenende bedrijven
ABC locatiebeleid Locatie A Optimale bereikbaarheid per openbaar vervoer op nationaal, regionaal, stadsgewestelijk en lokaal niveau Bereikbaarheid per auto van ondergeschikt belang Stringent parkeerbeleid Goede voorwaarden voor het gebruik van de fiets Aanwezigheid van voorzieningen draagt bij aan een aantrekkelijke verblijfs- en werkomgeving. Locatie B Goede bereikbaarheid per openbaar vervoer op regionaal of stadsgewestelijk en lokaal niveau Redelijke bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Beperking van parkeerfaciliteiten, vooral voor langparkeerders Goede bereikbaarheid per fiets Locatie C Optimale bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Geen eisen met betrekking tot het openbaar vervoer Parkeerfaciliteiten zijn afgestemd op het type bedrijven Congestievrije aansluiting op hoofdtransportassen bereikbaarheidsprofiel A. Bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening. Goede bereikbaarheid per auto en per openbaar vervoer waardoor B locaties worden gekenmerkt, is onder meer belangrijk voor ziekenhuizen en kantoren. goede bereikbaarheid per (vracht)auto komen in aanmerking voor locaties met bereikbaarheidsprofiel C. Bijvoorbeeld productie- en distributiebedrijven.
11
Theorie van Christaller
14
Christaller Christaller is een wetenschapper die veel heeft nagedacht over de inrichting van het landschap zodat het zo gunstig mogelijk is voor de mens. Hij doet daarbij eerst het volgende: hij bekijkt wat mensen in hun leven nodig hebben en hij onderscheidt daarbij 3 verschillende niveaus. Als eerste heb je bepaalde zaken elke dag nodig, zoals school, bakker, supermarkt. Deze wil je dus heel dicht bij je huis hebben. Daarna heb je bepaalde diensten of zaken redelijk vaak nodig, bijvoorbeeld de bank, de Hema en de kaaswinkel. Tot slot zijn er bepaalde zaken die je veel minder vaak nodig hebt, bijvoorbeeld de juwelier, kledingwinkels, ziekenhuis, universiteiten. etc. Steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag zijn de hoofdcentra (meest specialistisch, meeste hogeronderwijs etc.)
15
Deze theorie werkt niet (meer), waarom?
Vanaf jaren 60, toename automobiel reikwijdte groter Tegenwoordig: Digitalisering reikwijdte groter
16
Voor nu: Maak van iedere paragraaf 3 opdrachten naar keuze over paragraaf 3.1 en =Huiswerk voor maandag! Losse overgeslagen begrippen: Face-to-face contacten Non-profitsector Stadsgewest, stedelijke zone/stedelijk netwerk
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.