Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
2
dataverzamelformulieren
Hoofdstuk 11 Het ontwerpen van dataverzamelformulieren
3
De functies van een vragenlijst
De onderzoeksdoelstellingen worden vertaald in specifieke vragen aan de respondenten. Die vragen en de antwoordcategorieën worden gestandaardiseerd zodat elke deelnemer op dezelfde prikkels reageert. De gebruikte woorden, de volgorde van de vragen en hoe de vragenlijst eruitziet, zorgen dat de respondent meewerkt en gemotiveerd blijft tijdens het hele onderhoud. Vragenlijsten dienen als permanente onderzoeksverslagen. Afhankelijk van het soort vragenlijst kan een vragenlijst het proces van data-analyse versnellen. Ten slotte bevatten vragenlijsten de informatie waarmee je de betrouwbaarheid kunt inschatten en ze worden gebruikt bij follow-up-validatie van de deelname aan de enquête van de respondenten.
4
Het ontwikkelen van een vragenlijst
5
Het ontwikkelen van vragen
Onderzoeksvragen Een onderzoeksvraag: wordt gebruikt om open, verbale communicatie van de kant van individuele deelnemers mogelijk te maken. Onderzoeksvragen meten: Houdingen Overtuigingen Gedragingen Demografische zaken
6
Het ontwikkelen van vragen Dingen die je ‘wel’ moet doen
De vraag moet over één enkele kwestie of onderwerp gaan. De vraag moet kort zijn. De vraag moet door alle respondenten op dezelfde manier geïnterpreteerd worden. De vraag moet woorden uit het kernvocabulaire van de respondent bevatten. De vraag moet indien mogelijk in grammaticaal opzicht een enkelvoudige zin zijn.
7
Het ontwikkelen van vragen Dingen die je ‘niet moet doen
De vraag mag niet uitgaan van criteria die niet meteen overduidelijk zijn. De vraag mag geen betrekking hebben op iets wat buiten het vermogen of de beleving van de respondent ligt. De vraag mag geen specifiek voorbeeld gebruiken en doen alsof dat in het algemeen geldt. De vraag mag niet gaan over specifieke details als de respondent zich alleen algemene dingen zal herinneren. De vraag mag niet van de respondent eisen dat hij ergens naar moet raden.
8
De indeling van de vragenlijst Vijf functies van de inleiding
Identificatie van de enquêteur en opdrachtgever Opdrachtgever bij naam genoemd Opdrachtgever niet bij naam genoemd Doel van het onderzoek Uitleg van de selectie van respondenten Verzoek tot deelname/verschaffen van een reden om mee te doen Beloningen Anonimiteit Vertrouwelijkheid Screening van de respondent
9
De indeling van de vragenlijst
Meest voorkomende vraagvolgorde Het vaststellen van de volgorde van de vragen De inspanningsbenadering: toegepast als de onderzoeker beseft dat de mate van geestelijke inspanning voor groepen vragen verschillend is. Sectiebenadering: de vragen worden op basis van een gemeenschappelijk doel ingedeeld.
10
Het voorcoderen van de vragenlijst
Voorcoderen: op de vragenlijst cijfers zetten waardoor je na de afname van de enquête de data gemakkelijk kunt invoeren in de computer. Twee redenen waarom een cijfer de voorkeur heeft: Cijfers zijn gemakkelijker en sneller in een computerbestand in te toetsen. Programma’s voor computertabellen werken efficiënter als ze cijfers verwerken.
11
Het ontwerpen van een vragenlijst met behulp van de computer
Het ontwerpen van een vragenlijst met behulp van de computer: met behulp van softwareprogramma’s voor het ontwerpen van vragenlijsten hanteren gebruikers de computertechnologie om vragenlijsten te ontwerpen en te verspreiden. Voordelen: Makkelijker Sneller Gebruiksvriendelijker Meer functionaliteit
12
Het ontwerpen van een vragenlijst met behulp van de computer
Het maken van een enquête: Vragenlijst Vragenbibliotheek Details Lay-out van de enquête Preview Publiceren Aankondigingen verzenden
13
Het ontwerpen van een vragenlijst met behulp van de computer
Het aanmaken van databestanden en het verzamelen van data Het analyseren en rapporteren van data Het uittesten van de vragenlijst
14
Het ontwerpen van observatieformulieren
Observatieformulieren: bedoeld voor onderzoekers om de gedragingen te noteren die door onderzoekers tijdens observatieonderzoek worden waargenomen. Het structureren van observatieonderzoek Opbouwen en opsplitsen Opbouwen: eerst observeren en op basis van die observaties een en ander onderverdelen in categorieën. Opsplitsen: de categorieën worden vastgesteld voordat de observant op pad gaat en ze staan vermeld op een observatieformulier.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.