Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefanie Eilander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Eerst geloven dan zien Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
2
wat mag je verwachten in deze werkwinkel ?
een kennismaking met oplossingsgericht coachen in het kader van studieloopbaanbegeleiding kennis: het model en enkele tools bij het eerste gesprek vaardigheden: demonstreren van het model en oefenen van onderdelen houding: welke andere houding wordt verwacht ? inspireren tot … toepassing: wat kun je ermee in je slb praktijk?
3
Agenda De uitgangspunten van Oplossingsgericht Coachen
“I have a dream” Het model: gespreksfasen en enkele tools drie studenten terugblik en vooruitblik
4
Oplossingsgericht Coachen: de uitgangspunten
De mens functioneert in een relatienetwerk en beschikt altijd over krachtbronnen, hoe groot de (tijdelijke) problemen ook zijn De mens maakt “ persoonlijke constructen”, vooronderstellingen over zijn werkelijkheid. Ieder is voortdurend bezig eigen ervaringen betekenis te geven “ Wat houdt de persoon tegen bij het vinden van oplossingen?” is een zinvoller vraag dan “ Wat heeft dit probleem veroorzaakt?” Een probleem kan anders gekaderd worden- en op een manier die beter helpt. Focus op taal is van belang Richt je op successen, dan volgen de bijbehorende veranderingen vanzelf Elk probleem heeft (her)kenbare uitzonderingen De coach blijft vrij van oordelen omdat hij binnen het referentiekader wil werken van de student
5
Oplossingsgericht Coachen is een begeleidingsvorm waarbij de focus ligt op
het bewustworden van de wens die in kaart wordt gebracht het bewustworden van haalbare stappen met behulp van schalen het bewustworden van al aanwezige hulpbronnen Door deze bewustwording neemt de motivatie toe tot het aangaan van ontwikkeling
6
komt een slb’er bij me voor een gesprek …
de gespreksfasen Contact leggen/ context verkennen Uitleg Het doel Probleemverkenning Het inhoudelijke doel Exploreren van krachtbronnen Differentiatiemogelijkheden aanreiken Op de toekomst oriënteren Feedback aan het eind van het gesprek
7
De beslissingsboom Betreft de kwestie een probleem of een beperking? Is er een hulpvraag? Nee? Dan hebben we te maken met een voorbijganger in een vrijblijvende relatie Is die hulpvraag werkbaar? Nee? Dan hebben we te maken met een zoeker in een zoekende relatie Is de ander in staat zijn eigen krachtbronnen te gebruiken? Nee? Dan hebben we te maken met een koper in een consulterende relatie Deze beslissingsboom is uitgewerkt in Handboek oplossingsgericht Werken in het Onderwijs
8
Voordelen van Oplossingsgericht Coachen
door de sterke oplossingsgerichtheid kort en efficiënt de student staat centraal in het formuleren van een eigen doel, het inventariseren van eigen mogelijkheden doelstellen leidt tot actie en werkt daarmee motiverend de slb’er werkt volgens duidelijke stappen de slb’er en student focussen op het positieve, dat “voelt goed” deze vorm van coaching heeft een wetenschappelijke validering
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.