De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')

Verwante presentaties


Presentatie over: "Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')"— Transcript van de presentatie:

1 Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Relationele wereld tussen de binnen- en de buitenwereld concurrenten/ alternatieven markt BEDRIJF binnenwereld leveranciers afnemers BEDRIJFS- TAK wet- en regelgeving Buitenwereld

2 De vijf basisonderdelen van een bedrijf
Bron: Mintzberg Strategische top Staf van specialisten Ondersteunende diensten Middenkader Uitvoerende kern

3 Vereenvoudigd organigram van een universiteit
College van Bestuur Decanen Personeels- zaken W&I FEWEC Onderzoeks- scholen Bibliotheek Faculteiten Wetenschappelijk personeel

4 Hiërarchie van bedrijfsdoelstellingen
Missie Strategische bedrijfsdoelen Tactische bedrijfsdoelen Operationele bedrijfsdoelen

5 Bedrijfsgebieden Strategisch (doelvaststelling) Tactisch
(doelrealisatie) Operationeel (besturing van de uitvoering) Uitvoerend Infor- matie Logis- tiek Primair FEZ PZ

6 Een bedrijf in functies
Bedrijfsfuncties Functionarissen

7 Soorten (bedrijfs-)processen
doelstelling primaire processen realisatie van de doelstelling regelende/ besturende processen ondersteunende processen hulpmiddel om de primaire processen te doen verlopen Doelstelling moet goed en volledig worden geformuleerd

8 Een bedrijf in processen
Bedrijfsprocessen Bedrijfsactiviteiten

9 Primair proces productiebedrijf
grond-stoffen onder-delen goe-deren Ontvangst en inspectie Onderdelen productie Assem- blage Verpakking en transport klant = voorraadpunt = bedrijfsactiviteit

10 Specialisatie van doelstellingen naar plaats in het bedrijf
Missie Doelstelling Afdelingsdoel Werkplek doel Taak van de medewerker

11 Een bedrijf in afdelingen
Werkplekken

12 Soorten werkplekken Eindgebruikers 1. Manager 2. Materiedeskundige 3. Administratief medewerker 4. Secretaresse 5. Automatiseringsdeskundige

13 De verschillende visies op een bedrijf
Bedrijfsprocessen Bedrijfsfuncties Afdelingen Bedrijfsactiviteiten Functionarissen Werkplekken manier waarop de processen ingericht zijn functies van het bedrijf manier waarop het bedrijf fysiek is ingericht

14 Elk bedrijf in de keten voegt waarde toe aan het product.
Value-added chain Elk bedrijf in de keten voegt waarde toe aan het product. bedrijf A bedrijf B bedrijf C klant Onder invloed van de technologie groeien de aan elkaar grenzende schakels dichter naar elkaar toe.

15 Een netwerk van bedrijven
toe- leverancier distributeur consument toe- leverancier producent distributeur consument toe- leverancier distributeur consument

16 Voorbeeld distributiekanaal
bierbrouwer groothandels cafés restaurants supermarkten consumenten

17 Bedrijfskolom Oerproducenten Handelsbedrijven
Producenten van halffabrikaten Producenten van eindproducten Grossiers Detaillisten Consumenten

18 Value-chain van een bedrijf
infrastructuur van de organisatie human resource management winstmarge technologie-ontwikkeling inkoop inkomende logistiek uitgaande logistiek marketing en verkoop service productie winstmarge

19 Besturing van processen
strategisch tactisch operationeel Product ontwikkeling Proces ontwerp Fabricage Assemblage Kwaliteits controle

20 Bedrijfsvoeringsmodel
BELEIDVORMING en BESTURENDE PROCESSEN LEVERANCIERS AFNEMERS GRONDSTOFFEN PRIMAIRE en ONDERSTEUNENDE PROCESSEN PRODUCT of DIENST INKOOPKANALEN VERKOOPKANALEN MIDDELEN BEDRIJF

21 Besturingsparadigma OMGEVING BESTURING UITVOERING beschouwd systeem

22 Invloeden op concurrentiepositie
potentiële toetreders leveranciers afnemers concurrentie binnen de bedrijfstak substituten

23 Lemniscaatbeweging Naar binnen vertalen Naar buiten kijken interne
oriëntatie externe oriëntatie


Download ppt "Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')"

Verwante presentaties


Ads door Google