Download de presentatie
GepubliceerdGreta Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Relationele wereld tussen de binnen- en de buitenwereld concurrenten/ alternatieven markt BEDRIJF binnenwereld leveranciers afnemers BEDRIJFS- TAK wet- en regelgeving Buitenwereld
2
De vijf basisonderdelen van een bedrijf
Bron: Mintzberg Strategische top Staf van specialisten Ondersteunende diensten Middenkader Uitvoerende kern
3
Vereenvoudigd organigram van een universiteit
College van Bestuur Decanen Personeels- zaken W&I FEWEC Onderzoeks- scholen Bibliotheek Faculteiten Wetenschappelijk personeel
4
Hiërarchie van bedrijfsdoelstellingen
Missie Strategische bedrijfsdoelen Tactische bedrijfsdoelen Operationele bedrijfsdoelen
5
Bedrijfsgebieden Strategisch (doelvaststelling) Tactisch
(doelrealisatie) Operationeel (besturing van de uitvoering) Uitvoerend Infor- matie Logis- tiek Primair FEZ PZ
6
Een bedrijf in functies
Bedrijfsfuncties Functionarissen
7
Soorten (bedrijfs-)processen
doelstelling primaire processen realisatie van de doelstelling regelende/ besturende processen ondersteunende processen hulpmiddel om de primaire processen te doen verlopen Doelstelling moet goed en volledig worden geformuleerd
8
Een bedrijf in processen
Bedrijfsprocessen Bedrijfsactiviteiten
9
Primair proces productiebedrijf
grond-stoffen onder-delen goe-deren Ontvangst en inspectie Onderdelen productie Assem- blage Verpakking en transport klant = voorraadpunt = bedrijfsactiviteit
10
Specialisatie van doelstellingen naar plaats in het bedrijf
Missie Doelstelling Afdelingsdoel Werkplek doel Taak van de medewerker
11
Een bedrijf in afdelingen
Werkplekken
12
Soorten werkplekken Eindgebruikers 1. Manager 2. Materiedeskundige 3. Administratief medewerker 4. Secretaresse 5. Automatiseringsdeskundige
13
De verschillende visies op een bedrijf
Bedrijfsprocessen Bedrijfsfuncties Afdelingen Bedrijfsactiviteiten Functionarissen Werkplekken manier waarop de processen ingericht zijn functies van het bedrijf manier waarop het bedrijf fysiek is ingericht
14
Elk bedrijf in de keten voegt waarde toe aan het product.
Value-added chain Elk bedrijf in de keten voegt waarde toe aan het product. bedrijf A bedrijf B bedrijf C klant Onder invloed van de technologie groeien de aan elkaar grenzende schakels dichter naar elkaar toe.
15
Een netwerk van bedrijven
toe- leverancier distributeur consument toe- leverancier producent distributeur consument toe- leverancier distributeur consument
16
Voorbeeld distributiekanaal
bierbrouwer groothandels cafés restaurants supermarkten consumenten
17
Bedrijfskolom Oerproducenten Handelsbedrijven
Producenten van halffabrikaten Producenten van eindproducten Grossiers Detaillisten Consumenten
18
Value-chain van een bedrijf
infrastructuur van de organisatie human resource management winstmarge technologie-ontwikkeling inkoop inkomende logistiek uitgaande logistiek marketing en verkoop service productie winstmarge
19
Besturing van processen
strategisch tactisch operationeel Product ontwikkeling Proces ontwerp Fabricage Assemblage Kwaliteits controle
20
Bedrijfsvoeringsmodel
BELEIDVORMING en BESTURENDE PROCESSEN LEVERANCIERS AFNEMERS GRONDSTOFFEN PRIMAIRE en ONDERSTEUNENDE PROCESSEN PRODUCT of DIENST INKOOPKANALEN VERKOOPKANALEN MIDDELEN BEDRIJF
21
Besturingsparadigma OMGEVING BESTURING UITVOERING beschouwd systeem
22
Invloeden op concurrentiepositie
potentiële toetreders leveranciers afnemers concurrentie binnen de bedrijfstak substituten
23
Lemniscaatbeweging Naar binnen vertalen Naar buiten kijken interne
oriëntatie externe oriëntatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.