Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnelies Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
28-7-2014Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 19 maart 2012
2
B2 Verdiepingsvakken Verdieping Human Factors (HFM) – Matthijs Noordzij Leren bij kinderen en adolescenten (ILO) – Hannie Gijlers Psychologie, technologie en veiligheid (CRV) – Peter de Vries Narratieve psychologie (GG) – Anneke Sools Onbewuste processen en gezondheidsgedrag (GP) – Marcel Pieterse 28-7-2014 2
3
VERDIEPING HUMAN FACTORS EEN KORTE TOELICHTING
4
SAMENGEVAT De belangrijkste doelstelling van dit vak is dat er inzicht ontstaat in hoe cognitieve kennis een bijdrage kan leveren aan het oplossen van problemen.
5
BOEK
6
EVALUATIE VORIG JAAR? In totaal hebben 33 studenten de vragenlijst ingevuld, die het vak gemiddeld het cijfer 7,7 hebben gegeven. Opvallende antwoorden op de open vragen Sterke punten: interessant, goed vak met diepgang Verbeterpunten: de opdracht beter uitleggen en een omschrijving op Blackboard plaatsen
7
OPDRACHT? 2 Opdrachten: schrijf 2 onderzoeksvoorstellen (individueel), de EBCE Grant (cijfer/ “winnaars”) EBCE Grant: Evidence Based Cognitive Engineering Grant Korte onderzoeksvoorstellen (duidelijke bovenlimiet), waarbij de 3 beste winnen (“onderzoeksfunding krijgen”):
8
EBCE?? LEERDOEL3. individueel een onderzoeksvoorstel schrijven volgens de EBCE (Evidence Based Cognitive Engineering) methode, waarbij zij - Op toegankelijke wijze een praktisch probleem beschrijven waarbij ze duidelijk de cognitieve elementen identificeren. - een oplossing voorstellen vanuit de cognitieve / human factors literatuur (minimaal 3 artikelen). - een implementatieplan (hoe, waar, wat, wie) beschrijven om deze oplossing in de praktijk te realiseren. - een valide evaluatieplan beschrijven welke een pre-post test constructie gebruikt.
9
VOORSTEL TYPISCH 2-3 PAGINA’S (alleen maxima opgegeven) Samenvatting (max. 1100 tekens) Probleem beschrijving (max. 2200 tekens) Voorgestelde oplossing vanuit de literatuur (max. 2200 tekens) Implementatieplan (max. 2200 tekens) Evaluatieplan (max. 2200 tekens)
10
COLLEGES/ ONDERWERPEN Matthijs (Introductie, Hoofdstuk1 & 2 boek, Wat is een Expert?, artikel Ericsson, uitleg opdrachten) Jan Maarten Schraagen, ((Beyond) Human Error, Hoofdstuk 6 & 8, Artikel Gary Klein). Willem Verwey (Automotive), Hoofdstuk 3 + 2 artikelen Matthijs, emoties meten (fysiologisch) + Leugendetectie, 2 artikelen
11
COLLEGES Matthijs, Mens Machine interactie (Robots!), 1 artikel Teun Lucassen, Credibility, Trust, open source informatie(Wikipedia), 2 artikelen Frank van der Velde: Modelling en kunstmatige intelligentie, hoofdstuk 5 + 2 artikelen Martin Schmettow Human Computer Interaction 1 artikel.
12
BEOORDELING Open vragen tentamen (8 VRAGEN) (50%): ongeveer 7 Boekhoofdstukken + ongeveer 12 wetenschappelijke artikelen Twee Opdrachten (50%) Zowel de opdrachten als het tentamen hoger dan een 5,5 = geslaagd
13
Vragen? Matthijs Noordzij (m.l.noordzij@utwente.nl, Cubicus C330)
14
LEREN BIJ KINDEREN EN ADOLESCENTEN TESSA EYSINK & HANNIE GIJLERS
15
Perceptie Taalontwikkeling Lezen en schrijven Rekenen Conceptuele ontwikkeling Geheugen Wetenschappelijk redeneren Hoogbegaafdheid 28-7-2014 15 ONDERWERPEN
16
Hoorcolleges Gastcollege 28-7-2014 16 ORGANISATIE WERKVORMEN
17
Boek Children’s thinking Siegler, R.S. & Wagner Alibali, M. Fourth edition Collegestof en stof gastcollege 28-7-2014 17 STOF
18
Tentamen met 10 open vragen Geen aanwezigheidsverplichting Collegestof is onderdeel van de tentamenstof. 28-7-2014 18 TOETSING
19
28-7-2014 19 VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN Tekenen en krabbelen
20
Verzonnen letters Random letters Begin en eind letters 28-7-2014 20 VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN
21
Formele instructie 28-7-2014 21 VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN
22
28-7-2014 22 VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN
23
Vragen? a.h.gijlers@utwente.nl 28-7-2014 23 LEREN BIJ KINDEREN EN ADOLESCENTEN
24
28-7-2014Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 24 Psychologie, Technologie, en Veiligheid (PT&V) Peter de Vries Psychologie van Conflict, Risico, & Veiligheid p.w.devries@utwente.nl
25
Psychologie, Technologie, en Veiligheid “High Tech, Human Touch” technologie en gedrag kunnen niet los van elkaar worden gezien Succes van nieuwe technologie hangt af van gebruik; bv. Rebound effect! Introductie van technologie heeft vaak onvoorziene effecten op attitudes en gedrag (bv. Mobiele telefonie, Automatische verlichting, Beveiligingscamera’s) – maar vooral voor wie met een technische bril kijkt! Combinatie van technologie en psychologie stelt ons in staat interactie tussen gebruiker en technologie te begrijpen, te voorspellen, en in te zetten om veiligheid te verbeteren!
26
Inhoud PT&V PsychologieVeiligheidTechnologie Effecten van camera’s, dynamische verlichting, liegen, hostile intent, digitale sporen van mensenhandel, agressie, herding, … Normactivatie, persuasieve communicatie, sociale invloed, social identity, zelfcontrole, bewuste en onbewuste processen, … Camerasystemen, dynamische verlichting, “detectie en gedragsinterpretatie”, sociale media, …
27
Opzet PT&V Focus: Wisselwerking mensen en technologie, en de rol van psychologische processen en fenomenen daarbij In algemene zin (bijv. toegepast op energiebesparing), maar vooral in de context van veiligheid Vorm: Hoorcolleges Werkcolleges + opdracht Korte opdrachten die voorafgaand aan ieder college uitgewerkt en gepresenteerd worden Verplichte aanwezigheid! Literatuur: Geen boek of reader, maar losse artikelen (ong. 5 per college) Zelf downloaden! Beoordeling: Tentamen; MC & open vragen Eindcijfer bestaat uit opdracht- en tentamencijfer Vak is afgerond als beiden voldoende zijn en aan aanwezigheidsplicht is voldaan!
28
?
29
Narratieve Psychologie Voorlichting verdiepingsvakken BA2 Maandag 19 maart Docent: Anneke Sools
30
http://intherapie.ncrv.nl/ncrvgemist/compilatie-in-therapie http://intherapie.ncrv.nl/ncrvgemist/compilatie-in-therapie Vanaf 1.14-3.07
31
31 Opzet Cursusinhoud Opzet hoorcolleges Opzet werkcolleges Eindopdracht & toetsing
32
32 Cursusinhoud Introductie in de theorie en methoden van de narratieve psychologie Narratieve onderzoeksmethoden in de psychologie Narratieve therapie en begeleiding Centrale concepten: verhaal, actorschap & identiteit, zingeving De relatie van deze centrale concepten met geestelijke gezondheid Levensverhaleninterviews houden Narratief analyseren van levensverhalen en andere kwalitatieve data
33
33 Overzicht hoorcolleges Hoorcollege 1. Inleiding narratieve psychologie Hoorcollege 2. Verhalen in samenleving en wetenschap Hoorcollege 3. Actorschap in verhalen Hoorcollege 4. Tijd, autobiografisch geheugen en identiteit Hoorcollege 5. Relationele identiteit in verhalen Hoorcollege 6. Geestelijke gezondheid, zingeving & levensverhalen Hoorcollege 7. Levensverhalen in de geestelijke gezondheidszorg Hoorcollege 8. Integratie
34
34 Overzicht werkcolleges 1. Narratieve analyse actorschap in levensverhaleninterviews 2. Relationele identiteit in geestelijke begeleidingsgesprekken 3. Geestelijke gezondheid, zingeving & levensverhalen 4. Narratieve helpende vragen stellen in interventies
35
35 Toetsing Deelnameplicht workshops Tijdig inleveren tussenopdrachten (voldaan) Uitgewerkt levensverhaalinterview (voldaan) Tijdig inleveren 4 onderdelen eindopdracht (gewogen gemiddelde)
36
Onbewuste Processen en Gezondheidsgedrag Marcel Pieterse
37
28-7-2014 37 Donkere materie?
38
28-7-2014 38 Bewuste controle: self-regulation theory
39
28-7-2014 39 Bewustzijn en Vrije wil
40
28-7-2014 40 Habits
41
28-7-2014 41 Omgevingsinvloeden: Healing Environments
42
28-7-2014 42 Het meten van onbewuste processen: doe het zelf!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.