Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJosephus Smet Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Voltijds engagement Centra DBSO Centra deeltijdse vorming
2
Voltijds engagement 2 componenten minimaal 28u/week
- leren - werkplekleren minimaal 28u/week invulling leren - via DBSO - via leertijd (theoretische vorming)
3
Voltijds engagement invulling werkplekleren afwijkingen
- via arbeidsdeelname (wat ?) - via brugproject (niet in leertijd) - via voortraject afwijkingen - op leren of werkplekleren : POT (CDV) tijdelijk niet invullen werkplekleren 1. Tussen inschrijving en screening (max. 14 dagen) 2. Tussen afsluiten en begin overeenkomst 3. Bij duidelijke indicatie dat overeenkomst bereikbaar is 4. Bij actief solliciteren (2+3+4 = max.30 dagen)
4
Centra CDO : - aantal (contingent/net) - autonoom/niet-autonoom
- erkenning (voorwaarden) - financiering/subsidiëring (voorwaarden) - programmatienorm - rationalisatienorm - centrumraad - openstelling
5
Centra CDO : Nieuw ! - eindtermen/leerplannen AV
- samenwerking met CDV - samenwerking binnen ROP - inspanningsverplichting voltijds engagement
6
Centra CDV : Nieuw ! - vzw jeugd- of vormingswerk
- erkenning = subsidiëring consolidatie huidige centra procedure nieuwe centra voorwaarden Nieuw ! - samenwerking met CDO - samenwerking binnen ROP - inspanningsverplichting voltijds engagement
7
Opleidings- en vormingsaanbod
CDO : - Macro : VR bepaalt lijst opleidingen uitgangspunt : referentiekaders techniek : progressieve screening (2008 → 2012) + procedure nieuwe opleidingen resultaat : transparant geactualiseerd aanbod organisatievorm : modulair (in afwachting : lineair) - Meso : afspraken scholengemeenschap bespreking ROP - Micro : beslissing centrumbestuur (geen programmatieregels)
8
Opleidings- en vormingsaanbod
CDV : - Macro : POT AV (voor CDO) ondersteuning leerlinggebonden activiteiten (voor CDO) - Meso : bespreking ROP - Micro : beslissing centrumbestuur
9
Organisatie DBSO : -15u/week AV + BV - afwijkingen
- samenwerking met andere instellingen voor AV of BV - progressief : modulaire opleidingenstructuur (geen vakken, wel uren leren en werken) - in afwachting : lineair (vakken) - eindtermen/leerplannen AV (uitgezonderd LO) enkel indien studiebewijzen voltijds SO
10
Inschrijving doelgroep : 15 – 25 jaar
inschrijvingsrecht DBSO (GOK) kosteloosheid specifieke toelatingscriteria DBSO - sequentiële modules - vrijgestelde modules - lichamelijk geschikt - OKAN deeltijdse vorming : enkel via inschrijving centrum DBSO
11
Inschrijving akkoord centrumreglement + pedagogisch project
screening weigering/stopzetting inschrijving VDAB-registratie “deeltijds lerende”
12
Centrumreglement MINIMAAL : - studiereglement - ordereglement
organisatie studies Nieuw : screening + trajectbegeleiding voltijds engagement - ordereglement door alle gemandateerde personen bij hinder binnen leren of werkplekleren
13
Centrumreglement - tuchtreglement door centrumbestuur of directie
bij gevaar binnen leren of werkplekleren o.a. uitsluiting tuchtrechtspleging
14
Verplichte aanwezigheid
principe uiterste datum : 31 januari controle werkplekleren afwezigheden binnen leren : - van rechtswege gewettigd - te wettigen - problematisch afwezigheden binnen werkplekleren : - gewettigd via arbeidsreglement
15
Verplichte aanwezigheid
bijzondere regeling problematische afwezigheden - melding (> 30 halve dagen) - leren en werkplekleren als één geheel - eventuele uitschrijving - kans op verliezen schooltoelage bereikbaarheid centrum bij werkplekleren jongere
16
Screening en trajectbegeleiding
- waar, wanneer en hoe ? - opzet : inschaling binnen werkplekleren registratie VDAB-trajectvolgsysteem trajectbegeleiding : - opzet : loodsen naar arbeidsdeelname - trajectbegeleidingsplan - wanneer en hoe ? Vlaams samenwerkingsprotocol
17
Attestering discretionaire bevoegdheid klassenraad
beroepsprocedure flexibele uitreikingsdatum vorm : - attest verworven competenties - deelcertificaat - certificaat - getuigschrift tweede graad - studiegetuigschrift derde graad - diploma SO - getuigschrift bedrijfsbeheer
18
Financiering CDO : Personeelsomkadering: - bestuurspersoneel
- onderwijzend personeel : uren-leraar 1e t/m 49e jongere : 3,66 vanaf 50e jongere : 2,75 OKAN : 1,20 (1 jaar) - aanwending urenpakket : als uren leren en werken (beperkt in lineair) lesverstrekking (minimaal 1/3 PV) trajectbegeleiding
19
Financiering Werkingsmiddelen :
voordrachtgevers overdracht CDV overdracht andere instellingen overdracht volgend schooljaar omzetting ondersteunend personeel Werkingsmiddelen : - financieringsmechanisme leerplichtonderwijs - aanvullende werkingsmiddelen DBSO
20
Contactpersoon chris. dockx@ond. vlaanderen. be ruben. plees@ond
Contactpersoon
21
Persoonlijke Ontwikkelingstrajecten
22
Voltijds engagement component leren of werken 3 modaliteiten
- 28 uur - 15 uur + voortraject of brugproject - 13 uur + av & bgv geen combinatie met arbeidsdeelname
23
Persoonlijke ontwikkelingstrajecten
start: op elk ogenblik van het schooljaar tijdelijke karakter schooljaaroverschrijdend startdag POT = gemotiveerd verslag aanklampend werken
24
Toeleiding naar POT screeningsresultaat in CDO
rechtstreekse aanmelding in CDV - inschrijven in CDO van eigen keuze - screening - CLB - trajectbegeleider
25
Trajectbegeleidingsplan
CDV trajectbegeleider van het CDO in overleg met de andere actoren
26
2-maandelijks case-overleg
ten minste om de twee maanden - het CLB - het CDV - het CDO evaluatie traject trajectbegeleidingsplan
27
2-maandelijks case-overleg
consensus indien geen consensus dan beslist het CLB resultaat - verderzetting van het traject - wijziging van het traject - einde van POT CLB: heroriëntering naar een andere vorm van onderwijs buiten het stelsel van leren en werken.
28
Attest verworven competenties
Op gedetailleerde wijze de stappen van het persoonlijke ontwikkelingstraject die met vrucht werden doorlopen.
29
Vanaf schooljaar 2011-2012 aanvraag van regionaal overlegplatform
verdeling over meerdere centra 3 criteria - aantal jongeren jaar - geen voltijds engagement op 1 febr. - aantal georganiseerde deelnemersuren vorig schooljaar
30
Deelnemersuren 60% van de POT’s = 28 uur 20% van de POT’s = 15 uur
gemiddelde 22.4 uur 12.5 euro * deelnemersuur
31
Contactpersoon
32
Component werkplekleren binnen DBSO
33
Component werkplekleren
INSCHRIJVING 14 dagen SCREENING 1 maand TRAJECTBEGELEIDINGSPLAN
34
Component werkplekleren overzicht
Traject Arbeidsdeel-name Voortraject Brugproject Om de twee maanden NEC
35
Component werkplekleren algemeen
jaarlijks effectief gepresteerde uren (registratie CVS of veralgemeend registratiesysteem) voorschot min. 50 % max. 60 % saldo na voorafgaande verificatie over de reële uitgaven selectie door commissie (dep O&V, VDAB)
36
Component werkplekleren voortraject
jaarlijkse oproep verenigingen met publiek –of privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid Opgelet: beperking ! max. 312 u. gewaarborgd forfait en effectief gepresteerde deelnemersuren aanvullende werkingsmiddelen voor CDO: 75 euro/leerling/min.96 effectief gepresteerde uren circulaire
37
Component werkplekleren brugprojecten
jaarlijkse oproep verenigingen met publiek –of privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid min. 160 u., max. 800 u. effectief gepresteerde deelnemersuren aanvullende werkingsmiddelen voor CDO: 0,50 euro/effectief gepresteerd uur circulaire
38
Componenten werkplekleren arbeidsdeelname – Wat?
reguliere al dan niet bezoldigde tewerkstelling op basis van een overeenkomst die zich ontleent aan een wet, decreet of besluit sportgerelateerde opleiding met duidelijke beroepskwalificatie EN instemming erkende sportfederatie vrijwilligerswerk opleiding/cursus verhogen tewerkstellingsperspectieven of inzetbaarheid verrichten culturele/sociale/sportactiviteiten erkend door of namens de overheid
39
Component werkplekleren arbeidsdeelname
jaarlijkse mededeling met verplichting CDO in samenwerking met openbare besturen/diensten, bedrijven/ondernemingen min. 160 u., max. 968 u. inhoudelijke aansluiting met opleiding/enkel reguliere al dan niet bezoldigde tewerkstelling op basis van een overeenkomst effectief gepresteerde deelnemersuren aanvullende werkingsmiddelen voor CDO: 0,82 euro/effectief gepresteerd uur circulaire
40
Regionale overlegplatformen ROP
41
Regionale overlegplatformen - indeling
binnen het werkingsgebied van een RESOC één ROP voor Brussel Hoofdstedelijk Gewest Vlaamse Regering KAN, op voorstel van de geledingen ROP meerdere ROPen binnen één RESOC toestaan
42
Regionale overlegplatformen - Samenstelling
1 afgevaardigde elk CDO 1 afgevaardigde elk CDV 1 afgevaardigde elk centrum vorming zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen 1 trajectbegeleider Syntra Vlaanderen 1 VDAB-account elk lokaal klantencentrum VDAB 1 afgevaardigde van respectievelijk de officiële CLB en de vrije CLB 1 afgevaardigde van het betrokken RESOC 1 waarnemer dep. O & V 1 waarnemer dep. WSE
43
Regionale overlegplatformen - bevoegdheden
bespreken regionale opleidings –en vormingsaanbod uitwisselen en benutten van knowhow en deskundigheid bespreken toeleiding, oriëntering en doorverwijzing van jongeren naar en binnen het stelsel leren en werken (overleg met SG) initiatieven nemen om voltijds engagement te realiseren kwalitatief en kwantitatief afstemmen van vraag en aanbod POT, VT, BP en AD bespreken maatregelen om problematische afwezigheden te bestrijden
44
Regionale overlegplatformen – opstart en formaliteiten
ROP komt tot stand door schriftelijke overeenkomst overeenkomst treedt in werking op 1 januari 2009 jaarlijks voortgangsrapport opvolging door dep O & V en dep WSE
45
CONTACTPERSONEN Daniël Samyn daniel.samyn@ond.vlaanderen.be
Katleen Pot
46
Vernieuwingen in leertijd n.a.l.v decreet leren en werken
47
Geldende wetgeving wordt…
oprichtingsdecreet Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming - Syntra Vlaanderen ( ) decreet Leren en Werken uitvoeringsbesluit leren en werken + BVR 16/9/1997 (inschrijving; leerplicht; afwezigheden) + BVR 10/11/2006 (leerplannen) nieuw besluit leertijd
48
Voltijds engagement min. 28u/week - ingevuld door
1. component werkplekleren - Praktijkopleiding in onderneming = LO/LV - Beperkte opvangmogelijkheid via voortraject 2. component leren (theoretische vorming in SYNTRA) - praktijkopleiding en theoretische vorming onlosmakelijk verbonden - volledige doorverwijzing naar brugprojecten en POT - noot: mogelijkheid tot deelname aan time-out
49
Doelgroep, toelating, inschrijving
leeftijdsgrens tot 25 jaar (einde cursusjaar) mogelijkheid om lln die ten laatste op 31/12 deeltijds leerplichtig worden toe te laten vanaf 30 dagen voor einde voltijdse leerplicht instap 1/7 – 31/1 (na 31/1 afwijking, ook voor niet – leerplichtigen) geen toelating indien reeds in bezit van studiebewijs voorwaarde inschrijving: inschaling in arbeidsdeelname (LO/LV) door leertrajectbegeleider (LTB)
50
Doelgroep, toelating, inschrijving
praktijkcommissie kan instapvoorwaarden bepalen inzake leeftijd/vooropleiding syntra Vlaanderen beslist over opleidingsjaar waar lln start bij inschrijving in SYNTRA door LTB: - pedagogisch project - centrumreglement (studie-, orde-, tucht- en examen-) - inschrijving als deeltijds lerende bij VDAB (vraag aan VDAB: via data-uitwisseling?) - trajectbegeleidingsplan SYNTRA: overzicht financiële bijdragen (geen inschrijvingsgeld!)
51
Doelgroep, toelating, inschrijving
data-uitwisseling met onderwijs ivm leerplicht, in/uit, aan/afwezig in les/op werkvloer definitie problematisch afwezig (of ongewettigd afwezig) wordt meer afgestemd op onderwijs indien 30 dagen problematisch afwezig in werkplekcomponent: uitschrijving indien 30 halve dagen problematisch afwezig in les/werk: kans op verliezen schooltoelage uitsluiting patroon én leerling
52
Leertijdopleiding wordt…
leertijd: voor opleidingen erkend door de Vlaamse Regering “leertijdopleiding” = opleiding in beroep = beroepsgerichte vorming + praktijkopleiding = te beantwoorden aan referentiekaders = uit te werken in curricula = certificaat indien opleiding in LT en DBSO: zelfde referentiekader combinatie certificaten leidt tot getuigschrift leertijd Procedure erkenning aanbod
53
Component leren nieuw principe: loskoppeling van algemene en beroepsgerichte vorming overzicht cursussen: - algemene vorming - beroepsgerichte vorming - aanvullende taalcursussen (cf decreet syntra vlaanderen) * Nederlands voor anderstaligen * Vreemde talen - bijwerking
54
Component leren algemene vorming
- te beantwoorden aan leerplannen (inspectie) - uit te werken in curricula (= thema’s) - studiebewijzen onderwijs indien ET behaald en indien 1 certificaat
55
Component leren organisatie in SYNTRA : SYNTRA programmeert aanbod component leren, maar - binnen lijnen van decreet Syntra Vlaanderen en besluit leertijd - na bespreking in ROP (officiële start 1/1/09) - ingepland in: minimaal 30 lesweken minimaal 4u BGV/week minimaal 4u AV/week ander ritme kan
56
Evaluatie en overleg evaluatie
- via werking begeleidingsteam (huidige situatie) - uitreiking certificaat, getuigschrift leertijd, 2e graad, 3e graad, diploma (vastgelegde modellen) - beslissing voor AV en BGV apart bij deliberatie te nemen overleg - via werking begeleidingsteam - 2maandelijks overleg regionaal - regionaal platform
57
Personeel statuut lesgevers blijft
LTB-ers blijven personeel Syntra Vlaanderen (met regionale en sectorale werking) één LTB-er permanent bereikbaar professionalisering via nascholing deelname regionale overlegplatformen door - SYNTRA - LTB
58
Erkenning en subsidie SYNTRA
aanpassingen in decreet Syntra Vlaanderen (art 37 en 38) + in erkenningsbesluit SYNTRA erkenning: - bijkomende voorwaarden: controle van onderwijsinspectie beantwoorden aan bepalingen ET en leerplannen - Vlaamse Regering kan op voorstel van college inspectie erkenning LT geleidelijk en geheel of gedeeltelijk opheffen - college: ½ Syntra Vlaanderen en ½ onderwijs - beroepsprocedure voorzien
59
Erkenning en subsidie SYNTRA
subsidiëring: - bijkomende voorwaarden: inspanningen leveren ivm voltijds engagement deelname aan regionaal platform inhouding door Syntra Vlaanderen van subsidie kan op basis van voorstel onderwijsinspectie - beroepsprocedure voorzien
60
CLB en VDAB CLB: +/- huidige werking VDAB: inschrijving
valideren middelen en methodieken intake en screening (opgestarte werkgroep) resultaat traject samenwerkingsprotocol
61
contactpersoon an.vandeven@syntravlaanderen.be
62
Opvolging implementatie
63
Opvolging implementatie door DBO
rol spelen bij commissie screening opleidingsaanbod uitwerking gezamenlijk met GO! en koepels van de modulaire opleidingenstructuur initiatief nemen tot opstellen samenwerkingsprotocol i.v.m. screening en trajectbegeleiding jaarlijks formuleren van oproep VT en BP en mededeling AD en opstellen circulaires organiseren en deelnemen aan de commissie voor de beoordeling van de voorstellen VT, BP en AD waarnemer zijn in ROP opvolgen ROPen
64
Opvolging implementatie door DBO
opzetten monitoring/verzamelen en analyseren stuurbordgegevens controle op de aanwending van de ESF middelen door DBO administratie en OHs (op basis circulaires) controle op de voorwaarden om aanvullende werkingsmiddelen te bekomen door DBO administratie en OHs (op basis circulaires) via de beoordelingscommissie uitvoeren van kwaliteitscontrole op ingediende voorstellen(criteria)
65
Opvolging implementatie door DBO
uitbetaling voorschotten en saldo (tot overname door AgODi) Front-office voor problemen decreet leren/werken
66
Contactpersonen Geert.schelstraete@vlaanderen.be
67
Website Vanaf 12 juni 2008 online
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.