Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSofie Lenaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kennis en Interactie 10 december 2003 College 7 The myth of the paperless officice Slot hoofdstuk 5, hoofdstuk 6 Kernbegrippen Voorbeeldvragen Laatste stukje documentaire Afronding
2
Kennis en Interactie 10 december 2003 6 Designing New Technologies Papier als een hulpmiddel voor analyse: als een bril waardoor we naar organisaties kijken als een manier om te verhelderen waarom sommige nieuwe technologieën onsuccesvol zijn als een leidraad voor het ontwerpen van nieuwe, beter gefundeerde systemen
3
Kennis en Interactie 10 december 2003 Affordances Het is belangrijk om niet alleen naar de affordances van papier te kijken maar ook naar die van digitale alternatieven Soms, levert een combinatie van papier-en- digitaal de beste oplossing
4
Kennis en Interactie 10 december 2003 Twee onderwerpen Technologie die het lezen ondersteunt PC Elektronisch boek (e-book) Technologie die het archiveren en beheren van documenten ondersteunt Document Management Systemen
5
Kennis en Interactie 10 december 2003 De affordances van papier voor het lezen 1. Navigatie 2. Meerdere documenten tegelijk 3. Markeren tijdens het lezen 4. Moeiteloos afwisselen van lezen en schrijven
6
Kennis en Interactie 10 december 2003 De affordances van digitale systemen Opslaan en toegankelijk maken van grote hoeveelheden informatie Multimedia documenten tonen Snelle, uitgebreide zoek-mogelijkheden Snelle verbindingen met gerelateerd materiaal Dynamisch veranderen van de inhoud
7
Kennis en Interactie 10 december 2003 Flexibele navigatie Belemmeringen van de PC- interface: Invoer is indirect (via muis of toetsenbord) Invoer gaat voornamelijk met één hand Invoer en terugkoppeling berusten voornamelijk op visuele cues
8
Kennis en Interactie 10 december 2003 PC-vervolg Gebruik van muis en toetsenbord serieel en visueel Beperkte schermgrootte over het algemeen 1 pagina tegelijk Ruimtelijke mentale mapping verstoort
9
Kennis en Interactie 10 december 2003 Elektronisch boek Pagina omslaan Betere, rijkere invoertechnieken twee handen gebruiken Niet alleen visuele cues, maar ook tactiele en auditieve cues gebruiken
10
Kennis en Interactie 10 december 2003 Het lezen van verschillende documenten - ondersteuning PC-scherm ontoereikend E-boeken uitrusten met twee, liefst fysiek onafhankelijke schermen Mogelijkheden voor een scherm snel switchen tussen documenten ‘thumbnails van andere documenten’ ?
11
Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning voor het annoteren tijdens het lezen PC: Beperkt type invoer (tekst) Wat doen mensen graag? Hoe zou je dat elektronisch kunnen ondersteunen?
12
Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning annotatie vervolg E-boek: Invoer met een pennetje mogelijk Aanvullende faciliteiten laten zien wie iets gemarkeerd heeft alleen een bepaald type laten zien tijdelijk of permanent
13
Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning van gelijktijdig lezen en schrijven PC: Accepteert geen parallelle invoer E-boek biedt voor alsnog geen tweede scherm, zodat je beperkt blijft tot het annoteren van documenten
14
Kennis en Interactie 10 december 2003 Het ontwerpen van digitale documentatiesystemen Nadruk op het toegankelijk maken van informatie voor velen Hete, warme en koude documenten: hoe zat het ook alweer? Levend maken van dode documenten? Status van het document Rijke, maar inconsistente indexering In herinnering roepen door bladeren In herinnering brengen door positie Draagbaarheid (portability)
15
Kennis en Interactie 10 december 2003 Koude documenten Moeilijk te vinden Vaak te persoonlijk gekleurd Niemand weet meer van het bestaan
16
Kennis en Interactie 10 december 2003 Affordances van Document Management Systemen Opslaan van grote hoeveelheden informatie in een beperkte ruimte Brede toegankelijkheid Toegankelijk vanaf een afstand Snel en uitputtend zoeken Sorteren volgens wisselende criteria Hyperlinks Dynamisch ‘updaten’ en veranderen van inhoud
17
Kennis en Interactie 10 december 2003 Lessen voor ontwerp Ondersteuning voor verschillende typen documenten Persoonlijke documenten Groepsdocumenten Documenten op organisatie-niveau
18
Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning voor hete en warme documenten Hoe worden de verschillende soorten documenten gebruikt? Opbergen en indexeren Samenwerken
19
Kennis en Interactie 10 december 2003 Ondersteuning voor koude documenten Documenten in context Context verschaffen met behulp van visuele, tekstuele en auditieve middelen Vastleggen van relaties tussen contexten
20
Kennis en Interactie 10 december 2003 Kernbegrippen Affordance Fysieke eigenschappen van papier Problemen Symbolisch Kosten Interactie Authoring/reviseren/becommentariëren Samenwerken
21
Kennis en Interactie 10 december 2003 Kernbegrippen vervolg Document organisatie Lezen van papier Lezen in samenhang met schrijven Het gebruik van meerdere documenten tegelijkertijd Clusters van lezers Formulieren invullers Discussianten ‘Cross-referencers’
22
Kennis en Interactie 10 december 2003 Kernbegrippen vervolg 2 Hete documenten Warme documenten Koude documenten Papier als bron voor analyse Als bril Als verschaffer van inzicht Als leidraad Affordances van papier voor het lezen Affordances van digitale technologie voor het lezen
23
Kennis en Interactie 10 december 2003 Kernbegrippen vervolg 3 Document Management Systemen Archiveren en indexeren; Beheren Affordances van een opbergsysteem gebaseerd op papier Affordances van digitale document management systemen Information ecologies Interactional affordances of artifacts Communities of practice
24
Kennis en Interactie 10 december 2003 Voorbeeldvragen tentamen 1. Sellen en Harper ondescheiden 3 typen problemen die geassocieerd worden met papier. Welke 3 zijn dat? Geef van elk een voorbeeld.
25
Kennis en Interactie 10 december 2003 Voorbeeldvraag 2 2. In hoofdstuk 4 wordt beschreven dat er 4 redenen zijn waarom papier lezen zo goed ondersteunt Noem ten minste 3 van deze redenen en geef er een uitleg bij
26
Kennis en Interactie 10 december 2003 Voorbeeldvraag 3 3. In het voorbeeld van politiewerk worden twee redenen genoemd waarom de politie liever een aangifte op papier vastlegt dan meteen invoert in een systeem. Welke twee redenen zijn dat?
27
Kennis en Interactie 10 december 2003 Doelstelling 1 Verwerven van kennis: Complementaire eigenschappen mens en machine Kernbegrippen cognitie: leren, geheugen, redeneren, representaties De rol van informatie en kennis in (samen)werkprocessen De rol van fysieke en digitale representaties in (samen)werkprocessen
28
Kennis en Interactie 10 december 2003 Doelstelling 2 Het verwerven van vaardigheid: Schrijfvaardigheid Toepassen van criteria voor een essay Onderzoeksvaardigheid Interviewtechniek Verzamelen en verwerken gegevens Rapportage Presentatie
29
Kennis en Interactie 10 december 2003 Doelstelling 3 Ter lering en vermaak: stukjes uit televisiedocumentaires Belangstelling kweken voor complexe vaagstukken Intelligent artificial life Nanotechnologie Ethische aspecten van geavanceerde technologie
30
Kennis en Interactie 10 december 2003 Wat vond u er zelf van? Het woord is aan u!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.