De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort

Verwante presentaties


Presentatie over: "Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort"— Transcript van de presentatie:

1 Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Manda Broekhuis, Renée Otter, Jacob Wijngaard, Niek Klazinga Integraal Kankercentrum Noord Nederland (IKN) Faculteit Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen RHO bijeenkomst 20 januari 2006

2 Overzicht presentatie
Inleiding Kwaliteit van zorg Indicatoren Onderzoek Resultaten en conclusies Nader onderzoek De andere kant van indicatoren Vragen en suggesties

3 Kwaliteit van zorg structuur-proces-uitkomsten
Raamwerk van Donabedian (1980) - 3 dimensies van kwaliteit structuur-proces-uitkomsten Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

4 Indicatoren een meetbaar aspect Wat is een indicator?
van zorg, een signaal voor de geleverde kwaliteit verwijst naar een onderliggend verschijnsel

5

6 Indicatoren Geen nieuw fenomeen…
…..Klassieke oudheid Stoa 3e eeuw v Chr. Representatie van een onderliggend , indirect waarneembaar verschijnsel Allegorie van de grot – Plato

7 Allegorie van de grot - Plato

8 Indicatoren Veel discussie over gebruik van indicatoren
Welke indicatoren te gebruiken? Structuur, proces of uitkomsten Met welk doel indicatoren gebruiken? Interne verbetering Externe verantwoording Eisen aan indicatoren Validering (extern) Meetbaarheid en interpretatie

9 IKN regio Integraal Kankercentrum Noord Nederland 2.1 miljoen inwoners
17 ziekenhuizen kankerpatienten/jaar 1800 borstkankerpatienten/jaar

10 Onderzoek Doel: Ontwikkelen van stuurbare indicatoren voor oncologische zorg op basis van bestaande databestanden van het IKN Kankerregistratie Visitatie oncologische zorg Patiëntsatisfactie onderzoek Richtlijnen Documentatiestudies

11 Onderzoek Verschillende studies Kankerspecifiek
Borstkanker Dikke darm kanker Hodgkin Generiek oncologische zorg Zijn er algemene stuurbare elementen? Verschillende aspecten Uitkomsten (medisch, psychosociaal,….) Proces (naleving richtlijnen, wacht/doorlooptijden,…) Structuur (organisatie, volume,…)

12

13 Theoretisch kader Zorginhoudelijk (Donabedian)
Kwaliteit eigenschap van gezondheidszorg Definiëren en meten mbv medische en epidemiologische kennis Accountability (Williamson) Verbetering obv eliminatie van fouten Bedrijfskundig (Berwick) Kwaliteit eigenschap relatie subject-object Verandering en verbetering van de zorgverlening Op verschillende niveau’s, individuele zorgverlener maar ook organisatie structuur en cultuur Verbetering obv analyseren en leren van fouten

14 Theoretisch kader Combinatie van beide benaderingen
Gericht op meten én verbeteren Identificatie van stuurbare elementen Op verschillende niveau’s, niet alleen het individu, maar ook het team, de organisatie Gebruik maken van bedrijfskundige, medische en epidemiologische kennis

15 Borstkanker studie Achtergrond: Doel:
Ondanks richtlijnen, grote variatie in behandeling tussen ziekenhuizen (Baldwin, 2004) Verschillen blijven, gecontroleerd voor patiëntkenmerken (Schaapveld, 2005) Andere oorzaken voor variatie: chirurg en organisatie? Doel: Exploreren van het effect van patiënt-, chirurg- en organisatiekenmerken op naleving van richtlijn voor chirurgische behandeling borstkankerpatiënten

16 Borstkanker studie Periode 1998-2001 Gebruikte data: 2e visitatie
Kankerregistratie Richtlijnen voor behandeling borstkanker Medisch Specialisten Register

17 Borstkankerstudie - methode
Multilevel analyse (logistische variant) Afhankelijke variabele op patientniveau: behandeld volgens richtlijn? (ja/nee) Rekening houden met niveau’s 3074 borstkankerpatiënten 89 chirurgen 16 ziekenhuizen

18 Borstkankerstudie - methode
Patiëntkenmerken Leeftijd Tumorgrootte Gescreend? Periode van diagnose Chirurgkenmerken Volume (<30 / ≥30 per jaar) Aantal jaren ervaring Kwaliteit van diagnosestelling Lid van mamma-werkgroep Ziekenhuiskenmerken Volume (<100 / ≥100 per jaar) Oncologie management en beleid Multidisciplinaire oncologische zorg Trialparticipatie

19 Resultaten Verschillen in naleving van de richtlijn tussen ziekenhuizen (ongecontroleerd)

20 Resultaten Leeg model : Variantie toe te schrijven aan de verschillende niveau’s (zonder toevoeging van verklarende variabelen) Patiënt 91.5% Chirurg % Ziekenhuis % Deze variantie proberen te reduceren door toevoeging van verklarende variabelen

21 Resultaten Belangrijkste factoren in het eindmodel:
Patiënt: tumorgrootte Chirurg: lid van de mammawerkgroep Ziekenhuis: Multidisciplinaire oncologische zorg (MDO, en samenstelling oncologie commissie) Geen sterke invloed van volume (chirurg & ziekenhuis) Deels variantie verklaard, resterende variantie grotendeels op chirurgniveau

22 Conclusie Variatie in richtlijnnaleving voor 91.5 % toe te schrijven aan patiënt, maar voor 8.5 % aan de professional en de organisatie Professional en organisatie belangrijke aangrijpingspunten om de variatie in naleving richtlijnen te reduceren (stuurbare elementen) Geen ondersteuning gevonden voor sturing op volume (concentratie en spreiding van zorg) Nog geen concrete indicatoren te formuleren, wel aanwijzingen voor belangrijke rol professional en organisatie

23 Nader onderzoek Ook voor andere kankersoorten
Andere aspecten en relaties, zoals organisatie van zorg en doorlooptijd, patiëntsatisfactie

24 Andere kant van Indicatoren…
Project Indicatoren Nationaal Programma Kankerbestrijding Indicatoren voor externe verantwoording/monitoring Analysen van trends, vergelijking met andere landen Meer gericht op validiteit en meetbaarheid van indicatoren

25 Vragen en Suggesties


Download ppt "Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort"

Verwante presentaties


Ads door Google