Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia Michiels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
Manda Broekhuis, Renée Otter, Jacob Wijngaard, Niek Klazinga Integraal Kankercentrum Noord Nederland (IKN) Faculteit Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen RHO bijeenkomst 20 januari 2006
2
Overzicht presentatie
Inleiding Kwaliteit van zorg Indicatoren Onderzoek Resultaten en conclusies Nader onderzoek De andere kant van indicatoren Vragen en suggesties
3
Kwaliteit van zorg structuur-proces-uitkomsten
Raamwerk van Donabedian (1980) - 3 dimensies van kwaliteit structuur-proces-uitkomsten Zeggen wat je doet en doen wat je zegt
4
Indicatoren een meetbaar aspect Wat is een indicator?
van zorg, een signaal voor de geleverde kwaliteit verwijst naar een onderliggend verschijnsel
6
Indicatoren Geen nieuw fenomeen…
…..Klassieke oudheid Stoa 3e eeuw v Chr. Representatie van een onderliggend , indirect waarneembaar verschijnsel Allegorie van de grot – Plato
7
Allegorie van de grot - Plato
8
Indicatoren Veel discussie over gebruik van indicatoren
Welke indicatoren te gebruiken? Structuur, proces of uitkomsten Met welk doel indicatoren gebruiken? Interne verbetering Externe verantwoording Eisen aan indicatoren Validering (extern) Meetbaarheid en interpretatie
9
IKN regio Integraal Kankercentrum Noord Nederland 2.1 miljoen inwoners
17 ziekenhuizen kankerpatienten/jaar 1800 borstkankerpatienten/jaar
10
Onderzoek Doel: Ontwikkelen van stuurbare indicatoren voor oncologische zorg op basis van bestaande databestanden van het IKN Kankerregistratie Visitatie oncologische zorg Patiëntsatisfactie onderzoek Richtlijnen Documentatiestudies
11
Onderzoek Verschillende studies Kankerspecifiek
Borstkanker Dikke darm kanker Hodgkin Generiek oncologische zorg Zijn er algemene stuurbare elementen? Verschillende aspecten Uitkomsten (medisch, psychosociaal,….) Proces (naleving richtlijnen, wacht/doorlooptijden,…) Structuur (organisatie, volume,…)
13
Theoretisch kader Zorginhoudelijk (Donabedian)
Kwaliteit eigenschap van gezondheidszorg Definiëren en meten mbv medische en epidemiologische kennis Accountability (Williamson) Verbetering obv eliminatie van fouten Bedrijfskundig (Berwick) Kwaliteit eigenschap relatie subject-object Verandering en verbetering van de zorgverlening Op verschillende niveau’s, individuele zorgverlener maar ook organisatie structuur en cultuur Verbetering obv analyseren en leren van fouten
14
Theoretisch kader Combinatie van beide benaderingen
Gericht op meten én verbeteren Identificatie van stuurbare elementen Op verschillende niveau’s, niet alleen het individu, maar ook het team, de organisatie Gebruik maken van bedrijfskundige, medische en epidemiologische kennis
15
Borstkanker studie Achtergrond: Doel:
Ondanks richtlijnen, grote variatie in behandeling tussen ziekenhuizen (Baldwin, 2004) Verschillen blijven, gecontroleerd voor patiëntkenmerken (Schaapveld, 2005) Andere oorzaken voor variatie: chirurg en organisatie? Doel: Exploreren van het effect van patiënt-, chirurg- en organisatiekenmerken op naleving van richtlijn voor chirurgische behandeling borstkankerpatiënten
16
Borstkanker studie Periode 1998-2001 Gebruikte data: 2e visitatie
Kankerregistratie Richtlijnen voor behandeling borstkanker Medisch Specialisten Register
17
Borstkankerstudie - methode
Multilevel analyse (logistische variant) Afhankelijke variabele op patientniveau: behandeld volgens richtlijn? (ja/nee) Rekening houden met niveau’s 3074 borstkankerpatiënten 89 chirurgen 16 ziekenhuizen
18
Borstkankerstudie - methode
Patiëntkenmerken Leeftijd Tumorgrootte Gescreend? Periode van diagnose Chirurgkenmerken Volume (<30 / ≥30 per jaar) Aantal jaren ervaring Kwaliteit van diagnosestelling Lid van mamma-werkgroep Ziekenhuiskenmerken Volume (<100 / ≥100 per jaar) Oncologie management en beleid Multidisciplinaire oncologische zorg Trialparticipatie
19
Resultaten Verschillen in naleving van de richtlijn tussen ziekenhuizen (ongecontroleerd)
20
Resultaten Leeg model : Variantie toe te schrijven aan de verschillende niveau’s (zonder toevoeging van verklarende variabelen) Patiënt 91.5% Chirurg % Ziekenhuis % Deze variantie proberen te reduceren door toevoeging van verklarende variabelen
21
Resultaten Belangrijkste factoren in het eindmodel:
Patiënt: tumorgrootte Chirurg: lid van de mammawerkgroep Ziekenhuis: Multidisciplinaire oncologische zorg (MDO, en samenstelling oncologie commissie) Geen sterke invloed van volume (chirurg & ziekenhuis) Deels variantie verklaard, resterende variantie grotendeels op chirurgniveau
22
Conclusie Variatie in richtlijnnaleving voor 91.5 % toe te schrijven aan patiënt, maar voor 8.5 % aan de professional en de organisatie Professional en organisatie belangrijke aangrijpingspunten om de variatie in naleving richtlijnen te reduceren (stuurbare elementen) Geen ondersteuning gevonden voor sturing op volume (concentratie en spreiding van zorg) Nog geen concrete indicatoren te formuleren, wel aanwijzingen voor belangrijke rol professional en organisatie
23
Nader onderzoek Ook voor andere kankersoorten
Andere aspecten en relaties, zoals organisatie van zorg en doorlooptijd, patiëntsatisfactie
24
Andere kant van Indicatoren…
Project Indicatoren Nationaal Programma Kankerbestrijding Indicatoren voor externe verantwoording/monitoring Analysen van trends, vergelijking met andere landen Meer gericht op validiteit en meetbaarheid van indicatoren
25
Vragen en Suggesties
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.