De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing Werkgroep 6.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing Werkgroep 6."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing Werkgroep 6

2 AGENDA Beoordelingscriteria Stappen in ontwerpen van promotiemix
Consumer insights Creatief concept maken Media en middelen Campagne uitwerken CMDA Marketing Werkgroep 6

3 Deze les werken we aan: Ken je doelgroep
Weet wat je doelstellingen zijn van communicatie Weet wat je wilt zeggen en zeg het helder en duidelijk Werk je creatieve concept uit in concrete campagnes CMDA Marketing Werkgroep 6

4 BEOORDELINGSCRITERIA
Zie ook op Intranet: “Beoordelingsformulier PITCHpresentatie” BEOORDELINGSCRITERIA CMDA Marketing Werkgroep 6

5 STAPPEN IN ONTWERPEN VAN PROMOTIEMIX
CMDA Marketing Werkgroep 6

6 UITGEBREIDE PROMOTIEMIX

7 Consumenteninzicht (ontvanger) - oefening
Onderzoek geef inzicht: interviews, customer journey, mentality model, moodboard, etc. Noem 5 tot 7 inzichten van de doelgroep die nuttig zijn voor de promotie. Als hulpmiddel bij het nadenken over jullie segment kun je denken aan vragen als als: Hoe gebruiken zij het service/dienst nu? Welke andere problemen van de gebruiker kan dienst / serviceoplossen Hoe vaak of veel gebruiken zij dienst / serviceen waarom maken ze er niet meer gebruik van? Wat hebben ze nodig om er meer gebruik van te maken? Wat is belangrijk voor ze en kan dienst / service ze daarbij helpen? Als de doelgroep een neutrale of negatieve houding heeft t.o.v. dienst / service, hoe komt dat? Waardoor zouden ze positiever worden? Hoe loyaal zijn ze t.a.v. het merk van het dienst / service? Hoe kun de merkvastheid worden vergroot? Welke inzichten zijn al ingebouwd in andere elementen van de marketingmix (product, plaats, prijs). Zijn deze elementen bruikbaar? De ideale situatie is dat je campagne is gebaseerd op één of maximaal twee heldere doelstellingen die SMART zijn geformuleerd en die inspirerend genoeg zijn om een creatieve campagne op te baseren. CMDA Marketing Werkgroep 6

8 Consumenteninzicht (ontvangers)
Als hulpmiddel bij het nadenken over jullie segment kun je denken aan vragen als als: Hoe gebruiken zij het service/dienst nu? Welke andere problemen van de gebruiker kan dienst / serviceoplossen Hoe vaak of veel gebruiken zij dienst / serviceen waarom maken ze er niet meer gebruik van? Wat hebben ze nodig om er meer gebruik van te maken? Wat is belangrijk voor ze en kan dienst / service ze daarbij helpen? Als de doelgroep een neutrale of negatieve houding heeft t.o.v. dienst / service, hoe komt dat? Waardoor zouden ze positiever worden? Hoe loyaal zijn ze t.a.v. het merk van het dienst / service? Hoe kun de merkvastheid worden vergroot? Welke inzichten zijn al ingebouwd in andere elementen van de marketingmix (product, plaats, prijs). Zijn deze elementen bruikbaar? De ideale situatie is dat je campagne is gebaseerd op één of maximaal twee heldere doelstellingen die SMART zijn geformuleerd en die inspirerend genoeg zijn om een creatieve campagne op te baseren. 8 CMDA Marketing Werkgroep 6 8

9 Consumenteninzicht 1 Welke problemen van gebruiker lost de nieuwe dienst op? 2 Op welke momenten gaan zij de dienst gebruiken? 3 Hoe sluit de dienst aan bij wat belangrijk voor ze is? 4 Waarover zou de doelgroep gelijk enthousiast worden? 5 Wat is de attitude van de doelgroep tot het merk? 6 Welke inzichten zijn ingebouwd in andere elementen van de marketingmix (product, plaats, prijs). Zijn deze elementen bruikbaar? 7 Enzovoort 9 CMDA Marketing Werkgroep 6 9

10 Doelen (SMART) Promotiemix heeft zijn eigen doelen:
1 Welke mensen bereiken? 2 Hoeveel, in welke periode? 3 Wat wil je bij hen teweegbrengen? AIDA Awareness (Bewustwording, en waarvan precies?) Interest (Belangstelling, en waarvoor precies?) Desire (Verlangen, en welk dan?) Action (Actie, en welke dan?) Gebruik ook je debriefing weer! 10 CMDA Marketing Werkgroep 6 10

11 AIDA: alles in 1 klap (simpel)
11 CMDA Marketing Werkgroep 6 11

12 AIDA: STAP VOOR STAP (COMPLEX)

13 Creatief concept (Message)
Het belangrijkste voordeel voor de doelgroep dat je wilt benadrukken in de promotie. Plus de manier waarop je daar AIDA voor krijgt Weet wat je wilt bereiken met je communicatie Lees je debriefing nog eens door en maak een lijst met communicatiedoelstellingen voor deze campagne. Weet wat je wilt zeggen en zeg het helder en duidelijk Gebruik de consumenteninzichten en kom tot ideeën voor jullie boodschap Zeg 1 ding en niet een heleboel door elkaar CMDA Marketing Werkgroep 6

14 Zeg 1 ding: 14 CMDA Marketing Werkgroep 6 14

15 Creatief concept 2 Bedenk creatieve concepten
Selecteer beste creatieve concept Bedenk wat voor media en middelen het beste passen bij doelgroep (segment), inzichten en concept Denk na over de uitingen ervan: advertentie, nieuwsbrief, poster, folder, commercial... Of iets beters Kun je mond-tot-mond-reclame stimuleren? Hoe passen de social media in je concept? Een creatief concept is een kort en krachtige opsomming van het voordeel (of de voordelen) voor de doelgroep die je wilt benadrukken in een campagne. Een goed creatief concept bestaat uit één tot drie zinnen en ziet er vaak uit als een slogan. Een manier om een creatief concept te ontwikkelen is door nog een keer naar je lijst met klantinzichten en de lijst met productvoordelen te kijken. Als je verschillende voordelen en inzichten combineert, leidt dat tot een kort en krachtige slogans of creatieve concepten. Je kunt studenten nog even een oefening laten doen met “bijzondere” product markt combinaties, en ze daar een creatief concept voor laten bedenken. Bijvoorbeeld: Leden van motorclubs / bloemenwinkels Fanatieke sporters / Kentucky Fried Chicken Senioren zonder kinderen / K3 (sorry, ben wat minder geïnspireerd) vanavond. Studenten mogen nieuwe producten verzinnen voor de PMC’s, maar het belangrijkste zijn de creatieve concepten. TIP voor de laatste opdracht in deze slide: Laat studenten nog eens kijken naar de promotie-instrumenten in depromotiemix CMDA Marketing Werkgroep 6

16 Creatief in uitingen Een creatief concept is een kort en krachtige opsomming van het voordeel (of de voordelen) voor de doelgroep die je wilt benadrukken in een campagne. Een goed creatief concept bestaat uit één tot drie zinnen en ziet er vaak uit als een slogan. Een manier om een creatief concept te ontwikkelen is door nog een keer naar je lijst met klantinzichten en de lijst met productvoordelen te kijken. Als je verschillende voordelen en inzichten combineert, leidt dat tot een kort en krachtige slogans of creatieve concepten. Je kunt studenten nog even een oefening laten doen met “bijzondere” product markt combinaties, en ze daar een creatief concept voor laten bedenken. Bijvoorbeeld: Leden van motorclubs / bloemenwinkels Fanatieke sporters / Kentucky Fried Chicken Senioren zonder kinderen / K3 (sorry, ben wat minder geïnspireerd) vanavond. Studenten mogen nieuwe producten verzinnen voor de PMC’s, maar het belangrijkste zijn de creatieve concepten. TIP voor de laatste opdracht in deze slide: Laat studenten nog eens kijken naar de promotie-instrumenten in depromotiemix 16 CMDA Marketing Werkgroep 6 16

17 Uitvoering Werk twee campagne-ideeën uit en visualiseer ze.
Twee, zodat je moet aangeven welke je kiest en waarom. Let op: Campagnes gebaseerd op consumenteninzichten Ideeën gebaseerd op hetzelfde creatieve concept Campagnes beide consistent met de positionering Gekozen media en middelen sluiten aan bij de doelgroep CMDA Marketing Werkgroep 6

18 Huiswerk Rond de oefeningen van vandaag af
Bereid de presentatie voor (check het hierboven genoemde formulier om te weten hoe en wat) – in Werkcollege 7 krijg je de kans te oefenen In Werkcollege 7 kun je dan feedback krijgen O ja: zorg dat je alle ontvangen feedback op het teamwerk goed verwerkt en zorg dat ook jij als teamlid de vragen van “de directeur” kunt beantwoorden over het werk van ieder. CMDA Marketing Werkgroep 6


Download ppt "Marketing Werkgroep 6."

Verwante presentaties


Ads door Google