Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErika Jansen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden
SYNTHESE:
2
Welk artikel? IRAUSQUIN R. & MOMMERS C. Profielen Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden In: Caleidoscoop, jg. 14, nr. 5, 2002
3
SYNTHESE: Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden:
Inleiding Computerprogramma’s en omgaan met verschillen Doelgroep Structuur Inhoud Wanneer gebruiken?
4
inleiding Men verwacht van leerkrachten: onderwijs op maat
MAAR moeilijk om rekening te houden met verschillen tussen leerlingen Doel: hulpmiddel om leerlingen zelfstandig te laten werken op eigen tempo en niveau
5
Computerprogramma’s en omgaan met verschillen
Doel van goede educatieve computerprogramma’s: Leerlingen kunnen op eigen tempo werken Via een passende leerroute Oefenen op verschillende deelvaardigheden Goede moed houden Zelfstandig kunnen werken in een niet bedreigende omgeving Door competentiegevoelens het zelfvertrouwen verhogen => Leesladder beantwoordt daar aan! Daarom werd dit project gefinancierd door de Nederlands overheid
6
Het systeem biedt de leerstof aan in kleine stapjes
In spelvorm Bovendien kan de leerling dit volledige traject doorlopen op zijn/haar eigen tempo => Zelfvertrouwen stijgt Het programma geeft onmiddellijk feedback over de gemaakte oefening en geleverde prestaties => Leerling weet precies waar hij aan toe is
7
Doelgroep Kinderen met een achterstand bij lezen
Of dyslectische kinderen Kan gebruikt worden door: Leerkrachten Remedial teachers Interne leerlingbegeleiders
8
Structuur Kenmerkt zich door INTERNE NAVIGATIE
=> elke individuele leerling krijgt op maat gemaakte oefeningen die geselecteerd worden door het programma Navigatie berust op ingebouwde hiërarchie van deelvaardigheden en bijbehorende prestatiecriteria
9
Structuur
10
Inhoud 4 cd-roms: 1. Elementaire lees- en spelhandeling:
lezen en spellen van klankzuivere mkm-woorden (medeklinker-klinker-medeklinkerwoorden) 2. Automatisering van elementaire lees- en spelhandelingen: Deze woorden vlot en correct decoderen en begrijpen 3. Letterclusters en spellingspatronen: (2 of 3 medeklinkers voor- en/of achteraan) Nog steeds éénlettergreepwoorden 4. Meerlettergrepige woorden
11
Leren via spelvorm
12
Leren via spelvorm
13
Wanneer gebruiken Als opgemerkt wordt dat kinderen achterstand ontwikkelen: zo vroeg mogelijk extra begeleiding bieden Om te voorkomen dat kind zelfvertrouwen verliest, gefrustreerd raakt, … Na ca. 6-8 weken wordt duidelijk of er een achterstand dreigt te ontwikkelen Extra oefentijd met computerprogramma’s als Leesladder is vaak genoeg om het probleem te voorkomen/overwinnen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.