Download de presentatie
GepubliceerdBert Martens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen
Johan Hellings Ward Schrooten Oktober 2008 UHasselt Onderzoeksgroep Patient Safety Ziekenhuis Oost-Limburg
2
Inhoud Inleiding cultuur patiëntveiligheid Methodologie
Resultaten 3.1 Algemene ziekenhuizen 3.2 Psychiatrische ziekenhuizen 3.3 SP ziekenhuizen
3
1. Inleiding cultuur patiëntveiligheid
Objectieven: Inzicht verwerven in de mening van artsen en medewerkers ten opzichte van patiëntveiligheid in de eigen instelling; peilen naar de cultuur inzake patiëntveiligheid in de organisatie, op basis van een 12-tal dimensies. Bewustmaking onderwerp patiëntveiligheid in het hele ziekenhuis Het opvolgen van de cultuur in zake patiëntveiligheid d.m.v. een herhaalde meting na x aantal jaren.
4
2. Methodologie Instrument: Hospital Survey on Patient Safety Culture (Agency for Healthcare Research and Quality) Vertaling en validatie naar Nederlands (Vlaams) Vertaling en validatie naar Frans Standaard procedure en data formaat Ziekenhuisbrede verdeling
5
Hospital Survey on Patient Safety Culture
A.h.v. een 40-tal stellingen worden 12 veiligheidscultuur dimensies berekend: (3-4 stellingen per dimensie) Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren; D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering
6
Scorings-systeem Negatief Positief Neutraal ! Reversed questions: omkering ‘Positief voor patiëntveiligheid’
7
Berekening van dimensiescore
Totaal aantal positieve antwoorden op vragen binnen de dimensie = Totaal aantal antwoorden binnen de dimensie
8
In totaal namen 132 ziekenhuizen deel aan de benchmark.
3. Resultaten In totaal namen 132 ziekenhuizen deel aan de benchmark. (F=Franstalig; N=Nederlandstalig)
9
Aantal respondenten en responsgraad:
10
Totale responsgraad i.f.v. type ziekenhuis
11
Responsgraad bij artsen en medewerkers i.f.v. type ziekenhuis
12
Totale responsgraad i.f.v. taal
13
Responsgraad bij artsen en medewerkers i.f.v. taal
14
Totale responsgraad i.f.v. distributiemethode
P = papier; E = electronisch; E+P = beiden
15
Aantal meldingen tijdens voorbije 12 maanden
16
Beoordeling van patiëntveiligheid
Verdeling per type ziekenhuis: Variatie tussen ziekenhuizen onderling: (Getallen geven telkens het % antwoorden binnen die categorie op ziekenhuisniveau)
17
3.1 Algemene ziekenhuizen
81 algemene ziekenhuizen nemen deel aan de benchmark. De totale (niet gewogen) gemiddelde responsgraad is 58%, bij medewerkers en artsen is dit resp. 62% en 41%.
18
Totale responsgraad i.f.v. groep
19
Responsgraad artsen i.f.v. groep
20
Responsgraad medewerkers i.f.v. groep
21
Beschrijving populatie
22
Beschrijving populatie (2)
23
Beschrijving populatie (3)
24
Beschrijving populatie (4)
25
Dimensionele scores acute ziekenhuizen
Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering
26
Dimensionele scores acute ziekenhuizen
27
D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat
D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat.veiligheid bevorderen
28
D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren
29
D3. Teamwerk binnen afdelingen
30
D4. Openheid naar communicatie
31
D5. Feedback en communicatie
32
D6. Niet bestraffende respons op fouten
33
D7. Bestaffing
34
D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid
35
D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen
36
D10. Overdracht en transfer
37
O1. Globale perceptie over veiligheid
38
O2. Frekwentie van “event” rapportering
39
3.2 Psychiatrische ziekenhuizen
40 psychiatrische ziekenhuizen nemen deel aan de benchmark. De totale (niet gewogen) gemiddelde responsgraad is 74%, bij medewerkers en artsen is dit resp. 74% en 68%.
40
Totale responsgraad i.f.v. groep
43
Beschrijving populatie
44
Beschrijving populatie (2)
45
Beschrijving populatie (3)
46
Dimensionele scores psychiatrische ziekenhuizen
Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering
47
Dimensionele scores psychiatrische ziekenhuizen
48
D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat
D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat.veiligheid bevorderen
49
D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren
50
D3. Teamwerk binnen afdelingen
51
D4. Openheid naar communicatie
52
D5. Feedback en communicatie
53
D6. Niet bestraffende respons op fouten
54
D7. Bestaffing
55
D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid
56
D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen
57
D10. Overdracht en transfer
58
O1. Globale perceptie over veiligheid
59
O2. Frekwentie van “event” rapportering
60
3.3 SP ziekenhuizen 11 SP ziekenhuizen nemen deel aan de benchmark.
De totale (niet gewogen) gemiddelde responsgraad is 71%, bij medewerkers en artsen is dit resp. 72% en 51%.
61
Totale responsgraad i.f.v. groep
64
Beschrijving populatie
65
Beschrijving populatie (2)
66
Beschrijving populatie (3)
67
Dimensionele scores SP ziekenhuizen
Tien veiligheidscultuur-dimensies: D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren D3. Teamwerk binnen afdelingen D4. Openheid naar communicatie D5. Feedback en communicatie over veiligheid D6. Niet bestraffende respons op fouten D7. Bestaffing D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen D10. Overdracht en transfer Twee outcome dimensies: O1. Globale perceptie over veiligheid O2. Frekwentie van “event” rapportering
68
Dimensionele scores SP ziekenhuizen
69
D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat
D1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die pat.veiligheid bevorderen
70
D2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren
71
D3. Teamwerk binnen afdelingen
72
D4. Openheid naar communicatie
73
D5. Feedback en communicatie
74
D6. Niet bestraffende respons op fouten
75
D7. Bestaffing
76
D8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid
77
D9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen
78
D10. Overdracht en transfer
79
O1. Globale perceptie over veiligheid
80
O2. Frekwentie van “event” rapportering
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.