Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSylvia Hermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Praktijkvoorbeelden leidinggevenden DIV
Preview 1 oktober 2002 Hoofden DIV MinBZK 1 oktober 2002
2
Wie heeft mijn kaas gepikt (muisje Pieker)
Ze blijven je kaas pikken Niets blijft bij het oude Zorg dat je klaarstaat als je Kaas gepikt wordt Houdt altijd rekening met veranderingen! Hoofden DIV Preview
3
Praktijkvoorbeelden DIV
Stadsdeel de Pijp (interim) Gemeente Rhenen (interim) Gemeente Ede Adviseur 7 S-en Resultaatgericht Competenties Intern Ondernemen Structuur, rust en personeel Produktie en Personeel Vertrouwen DIS implementatie Intern ondernemen Accountmgt De weg gewezen Onbetaalbaar Vloeibaar gemaakt wat in beton gegoten leek Hoofden DIV Preview
4
Strategie Structure Systems Superordinate Goals Style Skills Staff
Hoofden DIV Preview
5
Hoofden DIV Preview
6
Organisatieontwikkeling
Omgevings-en actorenanalyse / buro-onderzoek Visie, missie, doelstellingen Cultuuronderzoek en verandervermogen Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, Dienstverleningsnivo’s en lijst ‘nieuw voor oud’ Vaardigheden (io / projectmgt/ systemen/ tempo/ kwaliteit / communicatie / werkoverleg) Naar de klant Hoofden DIV Preview
7
Resultaatgerichtheid Betekent
Dat voor iedereen in de organisatie Duidelijk is wie er voor Welk deel van het resultaat Verantwoordelijk is en dat Daarover accoorden zijn afgesloten. Accoord is overeenstemming Hoofden DIV Preview
8
Missie, visie en kerncompetentie
Resultaten Visie, missie en beleid vertalen in: Doelstellingen Doelstellingen zijn (smart): Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch tijdspaspect Missie, visie en kerncompetentie Hoofden DIV Preview
9
Resultaatcontract Checklist
Overeenstemming over gewenste situatie: de aard van het product/dienst, kwaliteit, productie en doelen Overeenstemming over de beschikbare middelen: aantal uren, hulpmiddelen, training en opleiding, accomodatie Overeenstemming over toetsing: welke normering, wie toetst, wanneer toetsing en wat zijn de consequenties. Hoofden DIV Preview
10
Resultaten DIV Doelstellingen: Excellent DIV beleid Faciliteren DIV
Control op DIV Daarom: Verbeteren / Innoveren / Veranderen / Inspireren Persoonlijke doelen: Archiefbeheer Postbehandeling Accountmanagement Speciale taken Prestaties M1, opvragingen, overgedragen, vernietigd Waardevol, snel en cyclus gesloten Waardevolle relaties Ontwikkeling, assistentie, iets extra’s Hoofden DIV Preview
11
Competentiemanagement
Organisatie Streven naar juiste mix van kennis, Vaardigheden en houdingsaspecten Om doelen te bereiken Opsporen, ontwikkelen en benutten van Talent, kennis, vaardigheden en kwaliteit Hoofden DIV Preview
12
CM bij KPMG Competentieprofielen ipv Functieprofielen Gebaseerd op:
Klantgerichtheid Marktgerichtheid Mensgerichtheid Resultaatgerichtheid Persoonlijke effectiviteit Professionaliteit Hoofden DIV Preview
13
Kenmerken van een intern ondernemende leidinggevende
Mikken op resultaatgerichtheid medewerkers Het leiden van verbonden en geboeide medewerkers door respectievelijk: Wil persoonlijke missie, meebouwen en loyaliteit aan de organsatie realiseren; Wil uitdagend en leuk werk die prettige sociale contacten opleveren. Leert graag iets nieuws en houdt van verandering. Hoofden DIV Preview
14
Een coachende stijl. Belangrijk is taakvolwassenheid management
Vertrouwen, durven loslaten en kunnen omgaan met zelfdenkende en zelfsturende medewerkers Scheppen van kaders (contracten) Visie op toekomst Heldere communicatie Hoofden DIV Preview
15
Situationeel leidinggeven
Afhankelijk van de situatie: Taakvolwassenheid organisatie Persoonlijke volwassenheid medewerker Instructie Begeleiding Coaching Delegatie Hoofden DIV Preview
16
Leidinggevenden geven:
Duidelijke visie en energie Geloof in de medewerkers Platte en gedecentraliseerde organisatie Vrijheid initiatief + prestatie indicatoren Blijk van inzicht wat er speelt Voorbeeld en luisteren (vooral naar de klant) Leerklimaat Hoofden DIV Preview
17
Effectieve managers Zijn duidelijk in verwachtingen en informeren medewerkers Hechten belang aan productie, eindresultaten en hoge normen Staan open voor gevoelens en behoeften van medewerkers Zijn in staat positieve feedback te geven Zijn duidelijke leiders Hoofden DIV Preview
18
Kaas II Houd je Kaas in de gaten Zodat je merkt dat voorraad slinkt
Of oud wordt Let op kleine veranderingen om op De grote voorbereid te zijn Hoofden DIV Preview
19
Kaas III Hoe sneller je de oude Kaas loslaat,
Hoe sneller je aan de nieuwe Kaas Gewend bent Als je Kaas verdwijnt, ga dan mee. Hoofden DIV Preview
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.