Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmilie Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Didactiek procesgerichte aanpak
directe instructiemodel, met slimme inzet van media (o.a. instructiefilmpjes) per leerlijn: stappen Denken – Doen – Terugkijken structurele aanpak van herhaling & onderhoud sterke differentiatie heldere leerdoelen en leerstrategieën accent op 1 leerlijn per twee dagen Integratie van leerlijnen via o.a. verhaalanimaties, leesteksten en betekenisvolle activiteiten
2
Woordenschat verhaalanimatie als startpunt: horen, visualiseren en ‘labelen’ van woorden woorden komen terug in teksten en opdrachten kijkwoorden, leeswoorden, weetwoorden en schooltaalwoorden doelwoorden worden in functionele context aangeboden betekenisverlening via plaatje, definitie + voorbeeldzin, verhaalanimatie (biedt context voor betekenis) didactiek van Verhallen: sterk is de herhaling/integratie in teksten en opdrachten van hele hoofdstuk, ook bij spelling basis van woordenlijst is de WAK
3
Spreken en luisteren (lineair) proces met stappen voor-tijdens–na
(evenredige) aandacht voor de 3 onderdelen uit referentiekaders: spreken – luisteren - gesprekken voeren systematisch spreek- en luistervaardigheden aan bod laten komen geïntegreerd met woordenschat per blok opdracht ter observatie
4
Leesbegrip kerndoelen verwerkt koppeling aan woordenschat
lezen en begrijpen van teksten belangrijk, o.a.: - verhaalanimaties - leesteksten - stellen (schrijfopdrachten)
5
Woord- en zinsbouw uitlegblokje per taalverschijnsel
van herkennen naar benoemen: concrete benamingen van passief naar theorie/begrip naar toepassen vanaf groep 5 voorbereidend ontleden
6
Stellen (lineair) proces met stappen voor-tijdens-na: nadrukkelijk aandacht voor het reviseren van (eigen en elkaars) teksten aandacht voor referentiekaders: diverse tekstsoorten komen aan bod, in opklimmende moeilijkheidsgraad qua verwerk’eisen’ strategische aanpak met heldere leer- en lesdoelen: schrijfdoel, publieksgericht, plannen etc. goede verdeling non-fictie en fictie per blok opdracht ter observatie
7
Spelling gaat uit van auditieve analyse: eerst horen, dan schrijven
heldere schrijfaanwijzingen in leerlingboek én werk/maatschrift rustige opbouw: 1 spellingcategorie / 1 woordpakket per week strategieën: luister-, onthou-, ook zo- en regel- werken aan spellingbewustzijn: - eerst horen (niet alles prijsgeven) - uitbreiden van woordpakketten met eigen woorden - zelfevaluatie en zelfcorrectie gebaseerd op referentiekaders (SLO: moment van eerste aanbod) en Cito-afnamemomenten
8
Spelling (2) voorbereiding werkwoordspelling vanuit taal (grammaticale begrippen) toepassing werkwoordspelling vanaf eind groep 5 in groep 6-7-8: elke eerste week van een blok is werkwoord-spelling de lessen werkwoordspelling kennen dezelfde structuur als bij de onveranderlijke woorden opbouw werkwoordspelling vanuit ‘persoons-vorm’ ook hier: veel onderhoud en herhaling
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.