De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vervoer van eten en brandstoffen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vervoer van eten en brandstoffen"— Transcript van de presentatie:

1 Vervoer van eten en brandstoffen
De haven van Rotterdam Vervoer van eten en brandstoffen

2 Inhoud 1.wereldhaven. 2.waar komt ons eten vandaan. 3.Economie
4.Geschiedenis.

3 Wereldhaven De haven van Rotterdam is een wereldhaven door:
Dat je bij de Rotterdamse haven naar vele belangerijke landen in Europa kan varen. En het ligt aan de Noordzee, de Rijn en de Maas. Daardoor kunnen de schepen naar vele andere landen varen, zoals Duitsland. Er kunnen ook schepen met grote diepgang aanleggen.

4 Waar komt ons eten vandaan?
De meeste dingen die we eten komen niet uit Nederland. Bijvoorbeeld mandarijnen die komen Zuid-Afrika. Daar wordt met de boot naartoe gevaren, die boten leggen aan bij de haven van Rotterdam.

5 Economie Top 5 van grootste havens in Europa Goederen overslag in mln. tonnage                                                   2007       2006       1. Rotterdam             407     382        2. Antwerpen               183      167      3. Hamburg                 140      135      4. Marseille                   96       100      5. Amsterdam               84         88 

6 Economie De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa maar niet de grootste ter wereld. Kijk maar: Top 5 van grootste havens ter wereld Goederen overslag in mln. tonnage                                                       07     2006         1. 1.Shanghai                561       537       2.Singapore               484       448       3.Rotterdam           407     382         4.Ningbo                  344      309        5.Guangzhou             340      302   

7 Economie Top 9 grootste havens ter wereld. 1.Singapore. 2.Shanghai.
3.Hongkong. 4.Shenzhen. 5.Busan. 6.Rotterdam. 7.Dubai Ports. 8.Kachsiung 9.Hamburg.

8 Geschiedenis tot en met 1872
Sinds het ontstaan van Rotterdam heeft Rotterdam een grote haven. Rotterdam werd eerst in twee stukken verdeeld, de waterstad en de landstad. Wij gaan vertellen over de waterstad. De waterstad was het gedeelde waar de Rotterdamse haven was .In de 19e eeuw werd de haven van Rotterdam slechter bereikbaar door het verzanden van het water. Koning Willem I en Johannes Goldberg lieten het kanaal door Voorne aanleggen.

9 Geschiedenis tot met 1872 Maar dat bleek al snel te klein door de scheepsgrootte die steeds groter werd. Dus werd De Nieuwe Waterweg gegraven. Zodat Rotterdam verbinding kreeg met de zee.

10 Einde Hopelijk ligt het jullie in dat het niet zo makkelijk is om werkelijk eten zelf te maken. Jeroen en Maik. Groep 6m


Download ppt "Vervoer van eten en brandstoffen"

Verwante presentaties


Ads door Google