Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVeerle Janssens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
CDSL Community Development trough Service Learning
2
WORLD OF KHLIM
3
LANGE TRAJECTEN straatkinderen
4
KORTE TRAJECTEN
5
uitgangspunten Toenemende interesse van studenten voor ZUID-bestemmingen Een té vrijblijvend stageconcept : Studenten ‘uit zicht’ Leerresultaten ? Toegevoegde waarde : studenten ? partners ? Continuïteit ?
6
een duurzaam (samenwerkings)model
integratie onderwijs, onderzoek en dienstverlening respectvolle dialoog met de partner een praktisch pedagogisch/didactisch model Competences / learning outcomes werkvormen – materiaal aantoonbare resultaten Niet naast of boven, maar IN en VANUIT de bestaande curricula
7
Gemeenschap Onderwijs Dienstverlening Onderzoek ENGAGEMENT CDSL
9
= middel = doel Leerproces student
11
Service-learning ervaringsleren: lesgeven, leren en reflecteren,
leeromgeving: reële werkomgeving dienstverlening aan de lokale gemeenschap.
12
Community development
RESPECT: binnen elke gemeenschap zijn ervaring en kennis aanwezig EMPOWERMENT: mensen in/en hun omgeving appelleren op mogelijkheden waarover ze zelf beschikken om hun eigen leven in handen te nemen. EXPERTISE: studenten/professionals creëren verbinding, worden en maken experts.
13
wereldburgerschap Bewustwording
van medeverantwoordelijkheid voor de planeet als aanzet tot levenslang maatschappelijk engagement wereldburgerschap
14
de handen uit de mouwen dus
Tussen droom en daad … de handen uit de mouwen dus
15
Inbedding in curricula SAW-LER
Lange CDSL-trajecten (40) Korte CDSL-trajecten (12) Voortraject 10 credits BP /AO /Project Inhoudelijke voorbereiding, groepsdynamica, culturele informatie, Taal: B1-B2 (keuzevak) Stage: 30 credits Implementatie BP /AO /Proj Reflectie Borging in terugkomtraject voortraject Keuzetraject 12 credits Voorbereiden, uitwerken, toepassen, evalueren van het ‘inleefprogramma’ (6 credits) Taal en cultuur (3 credits) Groepsdynamica (3 credits) keuzetraject
16
pedagogisch-didactisch concept
Learning outcomes ICOMS Werkvormen projectonderwijs, reflecterend leren, bachelorproef Leermateriaal e-koffer Terugkoppeling naar inhoud (projecten) naar (inter)persoonlijke groei E R V A I N G S L
17
(blend-euh-d) ervaringslerenoh au
18
ICOMS: Learning Outcomes
Persoonlijke groei (personal growth) Interculturele competentie Taalbeheersing (vreemde taal) en taalhantering in een anderstalige context Internationale betrokkenheid (global engagement – global citizenship) 5. Internationale vakkennis (international disciplinary learning)
19
Donderdagavonden 15.00 – 17.00 u Werkvormen: Leermateriaal:
Projectonderwijs Groepsdynamica Bachelorproef / actie-onderzoek Portfolio Interdepartementaal => integratie verworven expertise (K V A) Werkboeken (verwachtingen, procedures, planning…) e-koffers Proj 3 Proj 2 Proj 1
20
Terugkoppeling - Evaluatie
lokale partner Presentatie implementatie BP-AO Terugkomtraject (10 dagen) Presentatie + beoordeling implementatie BP-AO voor ‘vakjury’ Afronding reflecterend leren Projectvoorstel volgende groep ‘publieke’ presentatie voor collega’s en studenten Terugkoppeling ICOMS
21
De Belgsiche/ Limburgse gemeenschap de student
Verbreden en delen van expertise De Belgsiche/ Limburgse gemeenschap de student persoonlijke verrijking en professionalisering de lokale instelling / gemeenschap verbreding expertise de KHLim expertise en kennis rond zuid-werking en reflectie op eigen werking
22
Remediëren – Stimuleren
RSA – BELA BELA: Remediëren – Stimuleren Spa park (pre)primary, Bosele dawn, Tekna, Talje ..
23
Suriname onderwijs en zorg(leerlingen)
24
Taroudant – Marokko AHLI
Differentiatie Leer- en ontwikkelingsproblemen Diagnostiek Handelingsplanning Lang - stages Kort - inleefreis themaweek Differentiatie Ontspanningsactiviteiten cultuur KHLim
25
Voordelen korte trajecten
alternatief voor lang verblijf werkstudenten / avondstudenten kruisbestuiving tss de departementen KHLim
26
CDSL-principes Voor Tijdens Na evaluatie Voorbereiding
Implementatie tvv plaatselijke partner(s) Bijsturing / evaluatie Evaluatie Uitschrijven nieuw projectplan Presentatie KHLim
27
Ben – Stijn – Jan – Barbara – Lieven -Tom
28
Bedankt Merci Thanks Grazie Gracias Danke Sukran Obrigado Eucharisto Tack
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.