Download de presentatie
1
Fietsparkeren in Delft
Presentatie voor Fietsberaad Sr. Beleidsmedewerker verkeer en vervoer m.n. met fiets bezig; fietsbeleid + coordineren van fietsprojecten Maaike konijn; Fiets (m.n. stallen), Verkeersveiligheid en Wijkwerk Mirjam van Oers Maaike Konijn
2
Delft 95.000 inwoners compacte, dichtbevolkte stad
tussen Rotterdam en Den Haag Westland; wateringen, naaldwijk Midden delfland; schipluiden, maasland, den hoorn Groot aantal kernen liggen binnen fietsafstand van 7,5 km. Binnen straal wonen mensen; grote potentiele doelgroep voor fiets
3
Herkomstzijde fietsparkeren
Bij woningen waar voor de fiets geen goede stallingsvoorziening is, biedt Delft; Trommels Buurtstallingen Fietsklemmen in openbare ruimte Binnenstad en aantal historische wijken in delft, bovenwoningen, geen achterom; geen inpandig ruimte om fiets te stallen; Voor deze groep zorgt de gemeente voor realisatie van een fietstrommel of buurtstalling
4
Bestemmingszijde fietsparkeren
Bewaakte stallingen Schoolstallingen Klemmen in openbare ruimte
5
Trommels Succesvol; 35 trommels vanaf 1999, waarvan 17 in laatste 2 jaar Realisatiekosten € 5.000,- / € 7.000 5 plekken per trommel Bijdrage huurder € 6,80 per fiets per maand Trommels worden kostendekkend geëxploiteerd door stichting Biesieklette + Makkelijk inpasbaar + Relatief goedkoop +/- Uiterlijk Vandalismegevoelig Inpasbaarheid historische Binnenstad Comfort overdekte afsluitbare stalling in openbare ruimte Voorwaarde
6
Buurtstalling Groeimodel trommels -> buurtstalling
2 buurtstallingen actief, 1 in ontwikkeling Bijdrage huurder € 6,80 per fiets per maand Buurtstallingen worden kostendekkend geëxploiteerd door stichting Biesieklette + Buurtstallingen hoog comfort / gebruiksgemak + Niet opvallend in omgeving Soms relatief duur (meeliften met bouwplannen) Moeilijk i.v.m. verkrijgen van geschikte ruimte 52 plaatsen Huurders krijgen sleutel van het pand
7
Bewaakte stallingen Niet inpandig bewaakte stallingen:
Oude Langedijk (150 pl.) WC In den Hoven (50 pl.) Inpandige stalling: Station (2.600 pl.) v.a. begin 2007: Zuidpoort (200 pl.) serviceverlening (centrum, 150 plaatsen, geopend tijdens winkeltijden) (50 plaatsen, geopend tijdens winkeltijden) Zuidpoort; binnenstad; ook avond en nachtopening ivm uitgaansgebied (reparatie, kluisjes, buggyverhuur etc.) Exploitatie stichting Biesieklette
8
Schoolstallingen Subsidie bewaakte fietsenstallingen op middelbare scholen Uitbreiding fietsparkeercapaciteit basisscholen 5.000 euro per locatie. Scholen regelen zelf dat de bewaakte fietsenstalling er komt te staan; beheerd door biesieklette Gemeente kan ondersteunen in realiseren Op basis van facturaties krijgen scholen subsidiebedrag Alle scholen brief gestuurd met mogelijkheid erin; 4tal locaties gerealiseerd
9
Klemmen in de openbare ruimte
Eisen: Gebruiksvriendelijk Goed inpasbaar in stadsbeeld Toepassing: Tulips: bij gebundeld fietsparkeren zoals bij OV-haltes en bewaakte fietsen- stallingen Nietjes: op overige locaties en in de historische binnenstad Gebruikersvriendelijk; aanbindmogelijkheid, kans op diefstal lager
10
Budget fietsparkeren (FietsActiePlan 2005 t/m 2010)
Fietstrommels; euro ( 25 st.) -> onvoldoende Buurtstallingen; euro Uitbreiding / vervanging fietsklemmen openbare ruimte; euro ( fietsparkeerplaatsen) -> onvoldoende Uitbreiding klemmen bij basisscholen euro Bewaakte fietsenstallingen binnenstad; euro (uit FAP) Bewaakte fietsenstalling middelbare scholen; per stalling euro gemeentesubsidie Exploitatie-bijdrage; euro per jaar Extra service bewaakte stallingen; euro TOTAAL: EURO 2005 t/m 2010 (daarnaast nog fietsparkeren in projecten)
11
Handhaving fietsparkeren -1
Waar? Stationsgebied Binnenstad: Markt Oude Langedijk Bastiaanplein Wanneer? Station: vanaf januari 2005 Binnenstad (proef): vanaf april 2006 Wrakken (overal, 2 weken na stickering) Weesfietsen (overal, 4 weken na stickeren) Fout geparkeerde fietsen (op specifieke locaties)
12
Handhaving fietsparkeren-2
Wat? Wrakken Weesfietsen Fout geparkeerde fietsen Waarom? Optimale benutting klemmen/ oneigenlijk gebruik tegen gaan Bevorderen verkeersveiligheid / toegankelijkheid Beeldkwaliteitsaspecten Wrakken (overal, 2 weken na stickering) Weesfietsen (overal, 4 weken na stickeren) Fout geparkeerde fietsen (op specifieke locaties) Binnenstad: Markt, Bastiaanplein Oude Langedijk
13
Handhaving fietsparkeren-3
Proces van plan tot uitvoering handhaving Inventarisatie Uitbreiding aantal en kwaliteit klemmen Communicatie / voorlichting Proef handhaving op specifieke locaties Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag Inventarisatie (telling capaciteit, bezetting, losse fietsen) en Uitbreiding klemmen (op probleemlocaties) -> najaar 2004 / vooorjaar 2005 Station: 500 klemmen uitbreiding n: 2400 fietsparkeerplekken in openbare ruimte Binnenstad: 750 nieuw/400 oude vervangen -> 1140 fietsparkeerplekken extra totaal nu: 3000 fietsparkeerplekken Communicatie / voorlichting: Veel gecommuniceerd / maanden van tevoren; publicaties in krant, flyers, advertenties. Op station delft handhaving vanaf 1 jan. 2005; binnenstad; v.a. april 2006 Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag
14
Effect handhaving Gedragsverandering fietsparkeren; betere benutting van klemmen (bezettingsgraad van 20-80% naar %) Ordelijker beeld pleinen Vergroten veiligheid station + Oude Langedijk Niet op alle plekken geaccepteerd (ivm onvoldoende capaciteit) Monitoring; aantal klemmen, bezetting, voorlichting/communicatie, waar wanneer handhaven ?? Eind 2006; beslissing doorgaan of aanpassen handhavingsbeleid
15
Vragen / discussie ? Voor- en nadelen verschillende stallingsvormen (trommels, buurtstallingen, klemmen, bewaakt/onbewaakt, …) Wanneer behoefte fietsparkeren wel of niet faciliteren? Waar wel of niet handhaven? … Inventarisatie (telling capaciteit, bezetting, losse fietsen) Uitbreiding klemmen (op probleemlocaties) Proef handhaving op specifieke locaties Continu monitoring nodig i.v.m. groeiende vraag proefperiode najaar 2005 tot eind 2006
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.