Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGuido Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
2 november 2005
2
Duurzaam Veilig-principe
Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling Divera Twisk 2 november 2005
3
Duurzaam Veilig-principe
Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling Divera Twisk 2 november 2005
4
Taakbekwaamheid (B) Taakbekwaamheid (B)
Taakeisen (T) Taakeisen (T) Weg Overige verkeersdeelnemers Voertuig (Weers-) omstandigheden Kalibratie Taakbekwaamheid (B) Taakbekwaamheid (B) Fysieke condities Ziekte Vermoeidheid Psychoactieve stoffen Afleiding Stress Psychische condities Competenties (C) Competenties (C) Opleiding/training Ervaring Persoonskenmerken Attitudes Inzicht Kennis Vaardigheden Divera Twisk 2 november 2005
5
Vind de balans: statusonderkenning
Divera Twisk 2 november 2005
6
Vergevingsgezindheid
Niet alleen eigen taakbekwaamheid: rekening houden met anderen Ruimte laten voor elkaar Rekening houden met: beperkingen (kinderen, ouderen) beginners Divera Twisk 2 november 2005
7
Voorwaarden in Duurzaam Veilig
Omgaan met verschillen tussen mensen in: Competenties (ouderen en beginners) Situationele toestand (alcohol, vermoeidheid) Eigen taakbekwaamheid goed inschatten (statusonderkenning) Naast kunnen ook willen Divera Twisk 2 november 2005
8
Levenslang leren Leren kost veel tijd Continu leren door:
de dagelijkse ervaringen voorbeelden van anderen Terechte aandacht voor ‘levenslang leren’ Leren kost veel tijd ‘Formele’ educatie klein deel Divera Twisk 2 november 2005
9
Implicaties Bescherm beginners: Zorg voor ‘veilig’ voorbeeldgedrag:
mobiliseer beïnvloeders zorg voor veilige leeromgeving geef getrapt toegang tot het verkeer Zorg voor ‘veilig’ voorbeeldgedrag: geef voorlichting, educatie en training houd toezicht Geef formele educatie: informeer en train beïnvloeders ontwikkel methoden voor statusonderkenning concentreer op ‘niet direct zichtbare’ verbanden en achtergronden Divera Twisk 2 november 2005
10
Relatie statusonderkenning en regels
Statusonderkenning (Wat kan ik?): onderkennen eigen beperkingen/taakbekwaamheid en daarnaar handelen Verkeersregels (Wat mag ik?): formele grens tussen aanvaardbaar en onaanvaardbaar gedrag Divera Twisk 2 november 2005
11
Waarom mensen moedwillig overtreden
Gewoonte Nut regels niet overtuigend Persoonlijk voordeel groter dan collectief nadeel Relatie met veiligheid niet duidelijk Divera Twisk 2 november 2005
12
Snelheid Probleem Maatregelen Massale snelheidsovertredingen (wel 50%)
Grote acceptatie (geen spijt of schaamte) Maatregelen Afstemming vormgeving weg en limiet Educatie/voorlichting: snelheid-ongevallenkans Handhaving (zero tolerance): het werkt Op termijn ITC voor: snelheidsbegrenzing dynamische limieten Divera Twisk 2 november 2005
13
Alcohol en drugs Kenmerk Maatregelen Hoge risico’s (alcohol + drug)
Geringe maatschappelijke acceptatie Probleem bij de ‘zware overtreder’ Maatregelen Toezicht op zware gebruiker en combinatiegebruiker Alcoholslot voor herhalende overtreder Divera Twisk 2 november 2005
14
Snelheid minder erg dan alcohol?
Wist u dat binnen de bebouwde kom de kans op een letselongeval …… bij 5 km/uur te hard rijden vergelijkbaar is met een BAG van 0,5‰? en bij 20 km/uur te hard vergelijkbaar is met een BAG van 2,0‰? Divera Twisk 2 november 2005
15
Risico letselongeval: snelheid en alcohol
Divera Twisk 2 november 2005
16
Blik op de toekomst met ITS
houdt toezicht op beschermende maatregelen: smart key controleert op moedwillige overtredingen: de black box (eerst probleemgroepen) maakt rijden onder invloed onmogelijk: het alcoholslot (eerst recidivist) ondersteunt verkeerstaak voor verkeersdeelnemers met beperkingen Divera Twisk 2 november 2005
17
Samenvattend Veilig door eigen inschatting taakbekwaamheid
Leren door dagelijkse ervaringen Educatie opzichzelfstaand onvoldoende Bescherming door veilige leeromgeving Niet alleen opleiders: belangrijke rol anderen Handhaving consequent en effectief In de toekomst: mogelijkheden ITS Divera Twisk 2 november 2005
18
Divera Twisk 2 november 2005
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.