Download de presentatie
1
4 P´s en 3 R-en MK01
2
Agenda Vragen? Doelstellingen vandaag 4 P´s 3 R-en Samenvatting
Voorbereiding vrijdag
3
Doelstellingen Inleiding in de marketing
Product, prijs, plaats, promotie Reputatie, relatie, ruil
4
Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
5
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
6
Marketingmix prijs promotie Doelgroep product plaats
7
P Product Kan product, dienst of idee enz. zijn.
Verschillende productniveaus fysieke product uitgebreide product totale product
8
Productniveaus Fysieke product
9
Productniveaus Uitgebreide product Fysieke product
10
Productniveaus Totale product Uitgebreide product Fysieke product
11
P Prijs Hoog genoeg i.v.m. doelstellingen Concurrentie
Prijs/´kwaliteit´ verhouding Kortingen (B-2-B)
12
P Plaats Verkrijgbaarheid
transport opslag assortiment informatie voldoende, op de juiste tijd, op de juiste plaats.
13
P Promotie Reclame Persoonlijke verkoop Sales promotion
Public relations
14
Marketingmix Positionering Product Prijs Plaats Promotie
15
Marketingmix 4 P´s Doelgroep Positionering Onderling afhankelijk
16
De drie R-en Satisfiers Dissatisfiers
Oorzaak: meer keuze, welvaart en bedrijven die reeds marketinggericht werken
17
De drie R-en Reputatie Sponsering Publiciteit Acties
Persoonlijk contact
18
De drie R-en Relatie van wie koop ik persoonlijke relatie opbouwen
verbreden en verdiepen klantcontact interactie met de klant sites, direct mail, telefoondiensten
19
De drie R-en Ruil klant zoek variatie hier op in spelen
proactief handelen
20
Samenvatting 4 P´s (product, prijs, plaats, promotie)
3 R-en (reputatie, relatie, ruil) Positionering/Doelgroep
21
Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
22
VRAGEN?
23
voor Vrijdag Hoofstuk 1 § 1.1.2 en § 1.5.2
Informatie hoorcollege doornemen alle “groene termen” kennen eventuele vragen opschrijven
24
EINDE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.