Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Verhoeven Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld
2
De klant centraal
7
Accountants moeten het straks zonder jaarrekeningen gaan stellen?
9
Uurtje factuurtje
12
Transparantheid vraagt om duidelijkheid vooraf
13
Wat is de kostprijs van het product / de dienst? Hoeveel kunnen we leveren? Wanneer kunnen we leveren? Hoe leveren we zo efficiënt mogelijk? (meten output) Accountant wordt nu procesmanager
14
Accountant wordt nu ondernemer Welk product wil de klant? Welke waarde hecht de klant aan het product? Welke prijs gaan we hanteren voor een product / dienst?
15
Het nieuwe denken Extern gericht: het vermarkten van de producten –Salesafdeling Intern gericht: het beheersen van de processen –Procesmanager
16
Uw klant centraal Vaste, transparante prijzen Logisch samengesteld en duidelijk omschreven dienstenpakket Scherpe prijs (hoge mate van efficiency is logisch) Geen verkapte prijsstijging
17
Huidige niveau van efficiency heeft grote invloed op de aanpak.
18
Een standaardprijs vereist een standaardproduct.
19
Voorbereiding urenregistratie Voldoende detailniveau aanbrengen Facturering vereist ander detailniveau dan bepaling productprijzen
20
Voorbereiding urenregistratie 1,75 uurSalarisverwerking€xxx 1,00 uur20xSalarisverw. €xx 0,50 uur3xNieuwe mdw. €xx 0,25 uur1xAangifte LH €xx 1,75 uur€xxx
21
Voorbereiding algemeen Betrek declaranten bij het proces Inhoudelijk: zij kennen de haken en ogen Moeten productprijs en evt. prijsstijging aan de klant verkopen Zijn ook verantwoordelijk voor afboekingen
22
Voorbereiding per product Eenduidig kader vaststellen: Samenstelling dienstenpakket Prijs Afgrenzing Variabelen Moment van doorbelasting Bewaking collectief of per cliënt Einddatum voor volledige overgang
23
Stel het product zo samen dat het voor de klant logisch is en aansluit bij zijn wensen De klant verwacht vaak (veel) meer binnen een product dan wij denken Samenstelling dienstenpakket
24
Prijs Mogelijke uitgangspunten: Huidige prijs bij optimale werkverdeling tussen medewerkers Zowel uren als overige kosten Marktvergelijking Informatie uit wel/niet geaccepteerde offertes Efficiency nog te behalen of reeds behaald
25
Afgrenzing Moment van invoering per product: Eenduidig en voor iedereen te begrijpen Houd rekening met werk wat al is gedaan en gefactureerd
26
Gebruik alleen variabelen die eenduidig aan de hand van het primaire proces kunnen worden vastgesteld Kies bij voorkeur variabelen die automatisch worden gegenereerd i.v.m. volledigheid Variabelen
27
Moment van doorbelasting Kies een eenduidig moment in het primaire proces Bedenk vooraf hoe de volledigheid van de doorbelasting kan worden gewaarborgd
28
Bewaking collectief/per cliënt Bij eenvoudige producten met een kleine kans op afwijking in aantal uren (bijv. aangiften LH) is collectief bewaken voldoende. In overige gevallen is bewaking per cliënt aan te bevelen.
29
Einddatum volledige overgang Stel vooraf een redelijke einddatum vast waarop de overgang naar een productprijs moet zijn gerealiseerd. Deze termijn is vooral afhankelijk van het verschil tussen de huidige prijs en de vastgestelde productprijs.
30
Invoering (1) Inrichting software: Sluit zoveel mogelijk aan bij bestaande (geautomatiseerde) processen Maak vooraf de benodigde management- rapportages
31
Invoering (2) Beoordelen nacalculatie vs. productprijzen: Beginperiode: voorafgaand aan facturering Bij hoge mate van efficiency: interne productprijs voor vergelijking Beoordeel de afboekingen a.d.h.v. de afgesproken overgangstermijn
32
Valkuilen Medewerkers kennen productprijs en rekenen dit om naar uren: inefficiency Overschrijding uren: inefficiency komt voor rekening dienstverlener Onvoldoende sturen op output (bijv. 4600 vs. 8600 stroken per maand) Professionals in routinematig werk zetten; nodig voor ervaring, maar funest op langere termijn
33
FD – 11 oktober 2015 échte
34
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.