Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNorbert Meijer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO
2
Inhoud Inhoudelijke lijnen Doorbraakmethode en Nolan model Meten en weten Nulmeting
3
Ruimte voor verbetering Kloof tussen wat we weten en wat we doen Implementatie van bestaande kennis, waaronder richtlijnen Disseminatie van “best practice”
4
Inhoudelijke prioriteiten: 3 verbeterlijnen 1. Logistieke principes: werken zonder wachtlijst 2. De juiste zorg juist organiseren 3. De juiste zorg op het juiste moment in de keten NB. Verbeterpakket zit in de werkmap
5
Projectopbouw 4 landelijke bijeenkomsten: gezamenlijk de grote stappen te zetten -Start: logistieke processen en projectplan maken -I, II, III: Verdieping onderwerpen, monitoren voortgang, borgen & verspreiden Ruimte voor nieuwe initiatieven
7
Belangrijke data 14 maart 2008 - Startconferentie 19 juni 2008 - 1 ste werkbijeenkomst 2 oktober 2008 - 2 de werkbijeenkomst 5 februari 2009 - 3 de werkbijeenkomst
8
plan dostudy act 2. Hoe weten we dat een veranderingeen verbetering is? (Meten) 3. Welke veranderingen kunnen we invoeren, die resulteren in een verbetering? (Verbetering) 1. Wat willen we bereiken? (Doel) Verbetermodel (Nolan) -
9
Nolan methode Ambitieus doel Concreet, meetbaar doel [SMART] Frequent meten Veel kleine interventies uitproberen Aeropak KlapschaatsIndoor Dieet Tijd voor 5000 m
10
Wat doen we niet? Alles op papier regelen Iedereen om akkoord vragen Veel lobbyen Met vertraging starten “Het werkt niet” en opgeven Teveel focus op papier i.p.v. actie
11
Wat doen we wel? Aan de slag! doelen op uitkomstniveau veel kleinschalige experimenten meten
12
Waarom meten? De huidige situatie in kaart brengen Concrete knelpunten inzichtelijk maken en doelen concreet maken Inzicht krijgen in het effect van interventies Continu inzicht in doorstroming van patiënten Discussievraagstukken kunnen onderbouwen Bepalen of het (sub)doel van het project bereikt is
13
Meten op verschillend niveau Struktuur Proces Uitkomst -Gemiddelde toegangstijd -Gemiddelde doorlooptijd -Aantallen per behandeling -Infectiepercentage -Ziekteverzuim -Doorstroming -Percentage patienten binnen 24 uur diagnose -Gemiddeld # min besteed aan voorlichting -Percentage patiënten dat bijvoeding krijgt -Functies, apparatuur, medicatie -Is er een vast verpleegkundig aanspreekpunt
14
Hoe rapporteren?
16
Weergave van trends Dedicated chirurg 1 week met vakantie, pas na 4 weken toegangstijd op oude niveau Toegangstijd mammapoli
18
Meten alleen werkt niet… Verantwoordelijke/ trekker Ideaal beeld (doel, richtlijn) Verbeteracties Indicatoren Samen: kwaliteitssysteem
19
Houd het praktisch! “Hoe meer hoe beter” geldt niet voor indicatoren Vaak streeft men naar perfectie, breidt de registratie uit en gaat ten onder aan de registratielast Het moet 100% rechtvaardig -> validiteit moet beter -> registratie uitbreiden -> registratie onhaalbaar
20
Organisatie vd metingen Wie verzamelt gegevens? Wat is de bron van de gegevens? Hoe vaak gegevens verzamelen? Aan wie rapporteren? Op welke manier rapporteren? Wie onderneemt actie?
21
Hoe te meten? Gegevens Patientendossier (ZIS) Datawarehouse DBC registratie Dossierlichting Inlegvel, checklist
22
Wat doet het kernteam? Organisatie conferenties & bijeenkomsten Eerste aanspreekpunt/vraagbaak voor het team Advies over knelpunten & oplossingen Linking pin tussen deelnemers & experts Hulp bij het opstarten metingen Feedback op huiswerk & metingen Werkbezoek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.