De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

10.1 Functies factor prijs (p. 164)

Verwante presentaties


Presentatie over: "10.1 Functies factor prijs (p. 164)"— Transcript van de presentatie:

1 10.1 Functies factor prijs (p. 164)
bepalen van de afzet bepalen van de omzet bepalen van de winst ondersteunen van de andere marketing-instrumenten 10. Prijsbeleid

2 Bepalen van de afzet (p. 164)
afzet = aantal verkochte producten hoogte prijs  verkoopaantallen product prijselasticiteit negatief positief neutraal De mate waarin de afzet verandert als gevolg van een verandering in de verkoopprijs 10. Prijsbeleid

3 Bepalen van omzet en winst (p. 165)
Afzet x Prijs Omzet Winst Omzet – Kosten 10. Prijsbeleid

4 Ondersteuning (p. 165) Prijs & product wisselwerking
kwaliteit = prijs prijs = kwaliteit waardering door consument hoge prijs = hoge waarde (status) (te) lage prijs = lage waarde 10. Prijsbeleid

5 Ondersteuning (p. 165) Prijs & plaats Prijs & promotie
brede distributie = lage (extra) kosten exclusieve distributie = hoge kosten Prijs & promotie veel reclame = hoge(re) kosten niet-monetaire prijs consument besteedt tijd aan het winkelen consument overwint "drempels" voor aanschaf (in een slaapzak voor popconcert) 10. Prijsbeleid

6 10.2 Prijsbepaling (p. 166) afhankelijk van kosten concurrentie
kosten van productie kosten van 'op de markt brengen' concurrentie wat vragen concrrenten voor dergelijk product? afnemers wat willen mensen voor dit product betalen? 10. Prijsbeleid

7 Kosten-georiënteerd (p. 167)
kosten plus winstopslag 'cost-plus pricing' kostprijs + winstmarge = verkoopprijs break-even analyse prijs is gegeven  break-even afzet bekend is deze break-even afzet haalbaar?  hierbij geen rekening gehouden met: afnemers concurrenten 10. Prijsbeleid

8 Concurrentie-georiënteerd (p. 167)
prijs concurrent is uitgangspunt 'backward pricing' (inverse prijszetting) (prijs concurrent – marge(s) tussenhandel) = prijs voor producent  haalbaar? varianten: 'premium pricing' prijs (iets) hoger dan andere aanbieder(s) 'going rate pricing' wat is gebruikelijk in deze bedrijfstak 10. Prijsbeleid

9 Afnemers-georiënteerd (p. 168)
inverse prijszetting wat is consument bereid te betalen? kan producent het voor dat geld maken? prijsbeleving prijskopers nadruk op lage prijs / minder op kwaliteit kwaliteitskopers nadruk op kwaliteit / minder op (lage) prijs 10. Prijsbeleid

10 Psychologie en prijzen (p. 169)
prijsperceptie waardering (beleving) van prijs door consument psychologische prijzen gebroken prijzen € 3,95 van/voor-prijzen van € voor € 1.995 meerstuksprijzen 3 halen, 2 betalen 10. Prijsbeleid

11 Psychologie en prijzen (p. 169)
prijsacceptatie wat vindt men redelijk? hangt af van behoeften prioriteiten mogelijkheden prijsgrenzen bovengrens ("pijngrens") (te) duur ondergrens twijfel aan kwaliteit 10. Prijsbeleid


Download ppt "10.1 Functies factor prijs (p. 164)"

Verwante presentaties


Ads door Google