De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VoorpaginaVoorpagina voorpaginavoorpagina Marcel Halma Directeur a.i. Manager Public Affairs en Communicatie 11 januari 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VoorpaginaVoorpagina voorpaginavoorpagina Marcel Halma Directeur a.i. Manager Public Affairs en Communicatie 11 januari 2012."— Transcript van de presentatie:

1 VoorpaginaVoorpagina voorpaginavoorpagina Marcel Halma Directeur a.i. Manager Public Affairs en Communicatie 11 januari 2012

2 Netbeheer Nederland is de brancheorganisatie van alle Nederlandse energie netbeheerders. De landelijke en regionale netbeheerders staan voor een betrouwbare, betaalbare, veilige en duurzame energievoorziening. 2

3 De slimme meter komt eraan 3 Netbeheerders faciliteren transitie Energienetten zijn een belangrijke randvoorwaarde voor energietransitie Slimme energieoplossingen vragen om intelligente netten Rafelranden van de vrije markt: netbeheerders kunnen belangrijke rol in start-up van innovatie en nieuwe ontwikkelingen vervullen Houvast voor investeringsbeslissingen nodig: het energienet moet geen beperkende factor worden – ongebreideld investeren om alle denkbare scenario’s te faciliteren is maatschappelijk eveneens onwenselijk (‘netbeheer dilemma’)

4 De slimme meter komt eraan 4

5 5 Naar een smart grid Inrichten voor tweerichtingsverkeer (decentrale productie) en toevoegen van flexibiliteit (duurzame bronnen) noodzakelijk Randvoorwaarden betaalbaar en betrouwbaar Faciliteren vrije markt diensten en producten Slimme energieoplossingen vragen om intelligente netten Bevorderen betrouwbaarheid van het net en reductie storingen en storingsduur

6 De slimme meter komt eraan 6

7

8 8 Wetsvoorstel (2006-2009) Op voorstel EU: 2 e EU energiepakket Verplichte acceptatie Motivatie: energiebesparing

9 De slimme meter komt eraan 9

10 10 Reprise: nieuwe wet (2010-2011) Vrijwilligheid: de klant mag weigeren Privacy & security: Tijdigheid van informeren klant Kosten/baten analyse

11 De slimme meter komt eraan 11 Planning tot 2012: Er hangen al circa 350.000 “oude” slimme meters 2012-13: Plaatsen op kleine schaal (1,2 mln meters) Nieuwbouw Grootschalige renovatie Reguliere vervanging Prioriteitsplaatsingen (eigen verzoek) Klanten met wijziging in energielabel van hun woning 2014-20: Plaatsen op grote schaal (14 mln meters)

12 12 Netbeheerder Producent & Leverancier Maatschappij Consument Betere klantenservice Beter inzicht in eigen energieverbruik Flexibele tarieven Eenvoudiger veranderen van leverancier Faciliteren nieuwe toetreders Eenvoudiger veranderen van leverancier Flexibele tarieven Mogelijkheid tot vooruitbetalen Energiebesparingen Verbeterde betrouwbaarheid van de energievoorziening Lagere CO2 uitstoot kostenbesparing voor uitlezen meter Minder verlies door fraude Sneller oplossen van storingen Betere belasting van het net voordelen van slimme meters voor de hele waardeketen

13 De slimme meter komt eraan 13 Uitdagingen Acceptatie van de slimme meter Bijdragen aan energie-efficiëntie en eventueel besparing Soepel plaatsingproces Geen incidenten rondom privacy en security

14 De slimme meter komt eraan 14 Hoe hebben we ons voorbereid? Gezamenlijk communicatieplan van de sector In de basis eenduidige communicatie naar de klant Uitgebreide stakeholderanalyse en –dialoog Issuemanagement Crisissimulaties Pilots draaien en attitude onderzoeken houden Verbinding in de keten leggen Etcetera

15 De slimme meter komt eraan 15 Dilemma’s en uitdagingen in de branding Publiek versus privaat / publieke taken - commerciële activiteiten Hear and say

16 De slimme meter komt eraan 16 5 januari 2012 “Duizenden exemplaren liggen in magazijnen te wachten op hun installatie. Alleen consumenten die pertinent weigeren, omdat ze een paard van Troje in de meterkast vrezen, mogen hun oude meters houden. De rest van het land kan de meterkast ombouwen tot voorraadkast.”

17 De slimme meter komt eraan 17 9 januari 2012 'Slimme' meter onthult kijkgedrag consument “Energiemaatschappijen kunnen via slimme meters precies zien welke televisieprogramma's en films consumenten kijken. Dat onthulden onderzoekers tijdens het Chaos Computing Congress in Berlijn, dat eind vorig jaar plaatsvond.”

18 De slimme meter komt eraan 18 Dilemma’s en uitdagingen in de branding Publiek versus privaat / publieke taken - commerciële activiteiten Hear and say Gepolitiseerd product Overheidsimago / grote projecten EPD, OV-chipkaart, Diginotar

19 De slimme meter komt eraan 19 What’s next?

20 Utrechtseweg 310 6812 AR ARNHEM Postbus 1156 6801 BD ARNHEM T 026 – 356 95 00 F 026 – 442 83 20 Secretariaat@netbeheernederland.nl www.netbeheernederland.nl Slot PaginaSlot Pagina


Download ppt "VoorpaginaVoorpagina voorpaginavoorpagina Marcel Halma Directeur a.i. Manager Public Affairs en Communicatie 11 januari 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google