Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlfons Verlinden Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
KIVI-lezing kilometerprijs - Kilometerprijs & Milieu - Maarten van Biezen Teammanager Ruimte en Mobiliteit Stichting Natuur en Milieu
2
Hoofdlijn 1. Belang kilometerprijs voor milieu doelen 2.Effecten kilometerprijs en milieu: de theorie 3.Effecten kilometerprijs en milieu: de praktijk? 4.Specifiek: Anders betalen is minder betalen? Kilometerprijs en infrastructuur Oneerlijke behandeling vracht- t.o.v personenauto
3
Belang maatregelen schoon en zuinig
4
Milieu-effect kilometerprijs: de theorie 2020 MvT: reductie 3 Mton CO2, NOx 2.7 Kton, PM10 = 0.5 Kton Kilometerprijs is de belangrijkste nationale maatregel voor klimaat en verkeer Milieuwinst komt alleen uit “minder mobiliteit” (15 % autokilometers) Wagenparkeffecten zijn negatief meer, zwaardere en onzuiniger auto’s Belastingplan 2009 is milieueffectiever dan kilometerprijs Kilometerprijs = 58% minder vertraging door files minder extra wegaanleg en minder extra verkeer & emissies
5
Milieu-effect kilometerprijs: de praktijk? 1.Vertraagde invoering: Klimaatwinst 1-2 Mton minder Geen impact op NSL Minder bereikbaarheidwinst 2.“Anders Betalen” = “Minder betalen” 3.Afspraak: Minder reductie mobiliteit = lagere tarieven = minder effect 4.Milieu-effecten wel ingeboekt, bereikbaarheidseffecten niet. 5.Impact spitstarief gemarginaliseerd ? 6.Niet optimale CO2 differentiatie tarieven
6
“Anders Betalen” is “Minder betalen” Voor Mobiliteit Geen Provinciale Opcenten Wel exploitatiekosten = 900 miljoen p/j minder betalen ( + 900 mln minder accijns betalen) Daarom zulke goede lastenplaatjes
7
Kilometerprijs Wegaanleg Vervoers- prestatie Voertuig VerliesUren Betrouwbaarheid % Voertuigverliesuren voertuigkm Index 2000 100 Ambitie Nota Mobiliteit 6095 2020 Uitvoering MIT pakket 2007 130919270 Effecten beprijzen 115469540 Effecten beprijzen en extra bouwen 118349629 Bron: VenW-LMCA 2007
8
Vrachtauto betaalt minder dan zuinige personenauto Bron: CE Delft, CBS
9
Conclusies Kilometerprijs cruciaal voor CO2 doelen verkeer Versnellen: spitstarief en invoering basistarief Vergroenen: tariefdifferentiatie, compensatie wagenparkeffecten Eerlijker: niet minder betalen, vracht/bestel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.