Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNorbert Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch
2
Curriculum vitae 1965-1972 student sociale geografie KUN 1972-1988 lerarenopleiding, ‘geografie voor educatie’, lidmaatschap universiteitsraad KUN 1988-2001 onderwijsdirecteur Faculteit der Beleidswetenschappen KUN (nu Nijmegen School of Management) Vanaf 2001 decaan faculteit Managementwetenschappen Open Universiteit en hoogleraar managementeducatie
3
De ideale universiteit Variatie aan leeftijd en vooropleiding Variatie aan leeftijd en vooropleiding Academische en beroepsgerichte opleidingen Academische en beroepsgerichte opleidingen Flexibel curriculum (convergent model) Flexibel curriculum (convergent model) Flexibel studietempo Flexibel studietempo Tutorials Projecten Cursussen en seminars Cursussen en seminars Afsluitend examen per jaar Afsluitend examen per jaar Over de Vonken en het Vuur
4
sept./febr. okt./maart nov./april dec./mei jan./juni Cursus 4 Cursus 3 Cursus 2 Cursus 1 I ntegratievak & project Integratievak & Project Methodologie
5
Focus kwaliteitsdiscussie Inhoud Vormgeving
6
Kultuurkritisch model Natuur Economie Sociale verhoudingen Cultuur
7
Drie kwaliteitsdimensies Tactisch Kwaliteit van het onderwijs- model Tactisch Kwaliteit van het onderwijs- model Operationeel Kwaliteit van de uitvoering Operationeel Kwaliteit van de uitvoering Strategisch Relatie onderwijs en samenleving Strategisch Relatie onderwijs en samenleving
8
Wetenschappelijke vorming verankeren in maatschappelijke omgeving Kenniseconomie Kennisvalorisatie Toekomst: Complexiteit en dynamiek Duurzaamheid Interactiviteit Geopolitieke verhoudingen Gelijkwaardigheid en respect Communicatieve en Interculturele vaardigheid Talenkennis (anders dan Engels) Gedetailleerde kennis sociale en economische weefsel Vervlechten van samenleving en opleiding
9
Interactierijk curriculum Interactie met de samenleving Interculturele interactie Interactie tussen docenten en studenten Interactie binnen gemeenschap beoefenaren vakgebied
10
Diagnose studieproblemen Diagnose studieproblemen Presentatie- vaardigheid Presentatie- vaardigheid Communiceren Groepsbegeleiding Tutoring Groepsbegeleiding Tutoring Coaching leeronderzoek Coaching leeronderzoek Toetsing en beoordeling Toetsing en beoordeling Curriculum- ontwikkeling Curriculum- ontwikkeling Cursus ontwikkeling Cursus ontwikkeling Professionaliteit docent Onderwijskwalificaties
11
Procedures toedeling formatie Procedures toedeling formatie Docent Informatie Systeem Docent Informatie Systeem Regulering tijdbesteding docenten Regulering tijdbesteding docenten Automatisering reservering lokalen Automatisering reservering lokalen Tentamens binnen vijf werkdagen nagekeken Tentamens binnen vijf werkdagen nagekeken Online onderwijs- evaluatie met terugkoppeling Online onderwijs- evaluatie met terugkoppeling Studieregistratie- systeem Studieregistratie- systeem Alle informatie op intranet/ELO Alle informatie op intranet/ELO Professionele onderwijsorganisatie: doelmatig en klantgericht Organisatiekenmerken
12
Vonken Interculturele vaardigheid is een levensnoodzaak voor de kennis- economie. Interculturele vaardigheid is een levensnoodzaak voor de kennis- economie. Wetenschappelijke vorming dient te zijn verankerd in de maatschappelijke omgeving waar afgestudeerden terecht komen Wetenschappelijke vorming dient te zijn verankerd in de maatschappelijke omgeving waar afgestudeerden terecht komen Voor alle opleidingen is kennis van het sociale en economische weefsel van de wereld onmisbaar Voor alle opleidingen is kennis van het sociale en economische weefsel van de wereld onmisbaar Veel relevante inzichten komen tot stand in menselijke interactie en staan niet In boeken Veel relevante inzichten komen tot stand in menselijke interactie en staan niet In boeken Projecten bieden rijke leerervaringen Projecten bieden rijke leerervaringen De zin van Internationale uitwisseling hangt af van de rijkheid van de contacten De zin van Internationale uitwisseling hangt af van de rijkheid van de contacten De intensiteit van de student-docent contacten is belangrijker dan de hoeveelheid contact-uren De intensiteit van de student-docent contacten is belangrijker dan de hoeveelheid contact-uren Laat de onderwijs- organisatie certificeren Laat de onderwijs- organisatie certificeren Onderwijskwalificatie docenten verplicht Onderwijskwalificatie docenten verplicht Stel studenten in staat Russisch, Spaans of Chinees te leren Stel studenten in staat Russisch, Spaans of Chinees te leren Wetenschappelijk artikel en geen scriptie Wetenschappelijk artikel en geen scriptie Dank U
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.