Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBertha Brander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Welkom bij de cursus Handig met Internet!
3
Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter zoeken op internet? -Hoe wordt u ‘mediawijzer’ met internet?
4
Programma Bijvoorbeeld: -10. 15 Ontvangst met koffie/thee, uitreiken boek -10.30 Welkom, opening en kort voorstelrondje -Etc.
5
Het internet Overal ter wereld staan computers Al die miljoenen computers zijn met elkaar verbonden door kabels Het netwerk van kabels en computers wordt het internet genoemd Het Wereld Wijde Web (www)
6
Wat kun je zoal met de computer? Contact houden –E-mailen met familie en vrienden –Telefoneren via internet Leuke dingen doen –Werken met foto’s, video’s en muziek –Informatie over hobby’s opzoeken –Spelletjes spelen Nuttige dingen doen –Informatie opzoeken –Reizen en uitstapjes plannen –Winkelen op internet
7
Opdracht: Noem een eigen ervaring met ‘wijs zijn met media’
8
Wat is Mediawijsheid? Definitie: “Mediawijsheid duidt op het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld” (Raad van Cultuur, juli 2005)
9
Doelen cursus: -Beter zoeken -Beter informatie filteren -Beter informatie beoordelen -Beter informatie gebruiken
10
Het cursusboek Vier hoofdstukken: -Hoofdstuk 1: De 7 stappen in het zoekproces -Hoofdstuk 2: Informatie zoeken over een product -Hoofdstuk 3: Informatie zoeken voor een dagje uit -Hoofdstuk 4: Bestellen op internet -Aanvullende tips
11
Het cursusboek Hoofdstuk 1: De 7 stappen van het zoekproces Wat leert u : -Wat de 7 stappen zijn -Hoe de 7 stappen met een voorbeeld worden verduidelijkt
12
De 7 stappen in het zoekproces: -Stap 1: de zoekvraag bepalen -Stap 2: een zoekstrategie bedenken -Stap 3: informatie zoeken -Stap 4: de bruikbaarheid en waarde van de informatie vaststellen -Stap 5: de gevonden informatie inschatten -Stap 6: de gevonden informatie gebruiken -Stap 7: het zoekproces en –resultaat beoordelen
13
De 7 stappen Stap 1: de zoekvraag bepalen -Bepaal wat u zoekt! -Dit is een belangrijke stap in het zoekproces; sla deze dus niet over! -Maak uw zoekvraag zo gedetailleerd mogelijk Bijvoorbeeld: Australische witte wijn
14
De 7 stappen Stap 2: een zoekstrategie bedenken -Rechtstreeks de site waarop u informatie verwacht (www.wijnbeurs.nl) -Via een zoekmachine (www.google.nl) -Via een portal van websites (www.startpagina.nl)
15
De 7 stappen Stap 3: informatie zoeken -Zoekmachine: kies een handig zoekwoord, gebruik zo nodig geavanceerd zoeken -Op een website: let op het zoekmenu en de sitemap
16
De 7 stappen Stap 4: de bruikbaarheid en waarde van informatie vaststellen -Verschil: feitelijke informatie en meningen van gebruikers -Vergelijkingssites/consumentensites (bv. www.kieskeurig.nl) www.kieskeurig.nl -Wie is de afzender van de informatie? (zoek op ‘Over ons’ op de website)
17
De 7 stappen Stap 5 en 6: de gevonden informatie inschatten en gebruiken -Wat is het antwoord op uw zoekvraag? -Kunt u iets met het antwoord of heeft u nog meer informatie nodig? Bijvoorbeeld: Ik heb de Australische wijn die ik zocht gevonden. Wil ik deze nu bestellen via deze site? Of ga ik op zoek naar een andere webwinkel? Of bestel ik de wijn bij de ‘gewone’ wijnhandel?
18
De 7 stappen Stap 7: het zoekproces en –resultaat beoordelen -Heeft u gevonden wat u zocht? -Nee: hoe kunt u anders zoeken? -Ja: onthoud deze zoekmanier voor de volgende keer > zet handige websites onder uw favorieten of als startpagina
19
Het cursusboek Hoofdstuk 2: Informatie zoeken over een product Wat leert u : -Zoekvraag en zoekstrategie bepalen -Zoeken met Google en Startpagina -Informatie zoeken op een bedrijfswebsite -Informatie zoeken op een vergelijkingssite -Gevonden informatie inschatten en gebruiken -Zoekproces en –resultaat beoordelen
20
Het cursusboek Hoofdstuk 3: Informatie zoeken voor een dagje uit Wat leert u : -Zoekvraag en zoekstrategie bepalen -Zoeken op verschillende manieren (Google, specifieke website, verzamelwebsite) -Informatie van verschillende bronnen (feitelijke website, recensie-website) raadplegen en beoordelen
21
Het cursusboek Hoofdstuk 4: Bestellen op internet Wat leert u : -Noemen waar u op moet letten bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van webwinkels (keurmerk) -Een product bestellen op internet (bv. bij Bol.com): hoe werkt dit en waar moet u goed op letten? -Betalen op internet: wat zijn de mogelijkheden en de voor- en nadelen?
22
Na de cursus -Kijk naar de tips in het cursusboek. Bijvoorbeeld: webpagina afdrukken, surfen zonder sporen met Internet Explorer 8, een tijdelijk e- mailadres gebruiken, zoektips voor Google -Kijk op www.seniorweb.nl/handigmetinternet voor extra informatiewww.seniorweb.nl/handigmetinternet
23
Dank u voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.