De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hogeschoolbrede implementatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hogeschoolbrede implementatie"— Transcript van de presentatie:

1 Hogeschoolbrede implementatie
voorheen Digitale Onderwijs Catalogus (DOC) Bert opent de sessie

2 Inhoud Deel 1: Waarom Digitale Onderwijs Planner en
60 min ervaringen pilots (Annemieke ter Borg, OZ en Sake van der Ploeg, HIS) Deel 2: Hoe werkt DOP? 30 min (demo door Frits Salomons, OZ) Deel 3: Implementatie DOP in schools 30 min (Annemieke/Sake) Bert licht als dagvoorzitter het programma toe. Hoe lijkt de opdeling zo? De tijden zijn inclusief ruimte voor vragen/discussie.

3 Profiteren van veelzijdigheid: Flexibel onderwijs
Waarom DOP? Profiteren van veelzijdigheid: Flexibel onderwijs Vergroting keuzevrijheid Annemieke: aanstippen

4 Keuzemogelijkheden bachelor
Major  Hoofdrichting Minimaal 45 credits keuzeruimte: Specialisatie  30 EC verdieping Minor  30 EC verbreding Keuzeblokken  15 EC Keuzemodulen  3 EC Annemieke: met verwijzing naar FAQlijst

5 Functies Digitale Onderwijs Planner
Oriëntatie onderwijs (digitale onderwijsgids) Studieovereenkomst opstellen door student Studieovereenkomst accorderen door SLB Intekening op onderwijs Verrekening tussen schools op basis van aantal geaccordeerde intekeningen (32 euro/credit) Annemieke (evt. Aanvulling door Sake)

6 Studieovereenkomst Jaarlijks studieplan in mei op basis van POP
4 onderwijsperiodes Accordering: door studieloopbaanbegeleider Bijstelmogelijkheid periode 3 en 4 (half oktober) Tussentijds openbreken SOK: bij calamiteiten Sake (evt aanvulling door Annemieke)

7 Planning via DOP April: op basis van TFP per doelgroep min. en max. capaciteit aangeven in DOP 15 april: aanbod extern keuzeonderwijs in DOP 10 mei: doelgroep keuzeonderwijs gemarkeerd 15 mei: start intekeningen via DOP 22 mei: bijstelmoment (evt. ophogen capaciteit of cancellen bij onderintekening) 1 juni: indienen SOK bij SLB’er 15 juni: accordering gereed, intekenlijsten bekend indicatie financieel saldo bekend 21 juni: Fine tuning Indato Periode 1 Annemieke (aanvulling Sake)

8 Ervaringen pilots 04/05 Evaluatie studenten en SLB’ers:
over het algemeen tevreden over DOP als hulpmiddel bij SLB Belang van communicatie! DOC was tijdig gevuld (voor 15/5/05) Hoofdlijnen curriculum staan vast! Intekeningen op HG-brede keuzemodules van 350 naar 570 Aanbod minors en minorruimte zeer beperkt Sake, aanvulling Annemieke

9 Vragen deel 1: Waarom en ervaringen
Regie/tijdsbewaking door Bert.

10 Hoe werkt de DOP? Demonstratie DOP Vanuit rol student (opstellen SOK)
Vanuit rol studieloopbaanbegeleider (accorderen SOK) DOP te bereiken via helosite Frits: laat kort de vulkant zien (competentie, OE, blok, studieprogramma). Daarna SOK opstellen door 1 student HIS en accordering door SLB’er. Eventueel sheet toevoegen met stappenplan voor vulkant.

11 Onderwijsgidsen DOP PDF-uitvoer in huisstijl Hanze
Digitale onderwijsgids voor opleiding/major X (inclusief intern keuzeonderwijs) Keuzeonderwijsgids Minorgids Individueel studieplan (SOK + onderwijsbeschrijvingen) Frits

12 Vragen deel 2: Demo DOP Regie/tijdsbewaking Bert

13 Besluit CvB (instemming HMR)
DOP wordt in mei ’06 minimaal ingezet voor: SOK voor huidige 1e jaars (alle doelgroepen) (dwz opname alle 1e en 2e jaars onderdelen 06/07) min. 2 blokken per opleiding extern openstellen Uitzonderingsaanvragen via CvB Meer (keuzemodulen, minors) mag! annemieke

14 Aandachtspunten implementatie
Rollen DOP-redacteur (vuller) en DOP-manager (planner/MT-lid) in school beleggen 40 uur voor DOP-redacteur uit projectbudget “vulstudenten” beschikbaar Tijdige voorlichting in school aan SLB’ers Juridische status DOP (afdwingbaarheid SOK): opname in studentenstatuut Sake (juridische status actualiseren na gesprek met Hein Duinkerken)

15 Rollen DOP Dean verantwoordelijk voor implementatie
DOP-manager DOP-coördinatie school: - communicatie binnen school, - planning onderwijsaanbod (wat voor wie, wanneer, capaciteit) DOP-redacteur opname onderwijs in DOP SLB’er accordering SOK informeren studenten OZ ondersteuning/scholing voortgangsbewaking Annemieke met aanvullingen/tips Sake. Verwijzing naar taakomschrijving in bijlage Tijdsinvestering vullen: 30 tot 80 uur, afhankelijk van opname aantal studiejaren en aantal OE’s per jaar Tijdinvestering plannen: 1 dag Tijd accordering per aangeboden SOK: 6 minuten Gem. 20 studenten per SLB’er

16 Planning 2005/2006 Intakegesprekken schools december
Inclusief opgave minoraanbod Scholing DOP-manager/redacteur 16/18/24 januari Introductie DOP voor SLB’ers februari Praktische scholing SLB’ers april Voorlichting studenten april Vullen DOC jan.- 1 mei Opstellen SOK mei-15 juni Bijstelmoment P1 t/m P4 22 mei Roostergegevens P1 in Indato 21 juni Annemieke, met aanvulling Sake

17 Vragen deel 3: implementatie DOP
Ondersteuning DOP-managers/redacteuren: Frits Salomons, Theo Verbeek, Dick Zevenhuyzen Algemene vragen: Tina Klok (projectassistent), Informatie voor management: Blackboard organisation De Digitale Onderwijs Planner Regie: Bert, antwoorden wisselend


Download ppt "Hogeschoolbrede implementatie"

Verwante presentaties


Ads door Google