Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Hogeschoolbrede implementatie
voorheen Digitale Onderwijs Catalogus (DOC) Bert opent de sessie
2
Inhoud Deel 1: Waarom Digitale Onderwijs Planner en
60 min ervaringen pilots (Annemieke ter Borg, OZ en Sake van der Ploeg, HIS) Deel 2: Hoe werkt DOP? 30 min (demo door Frits Salomons, OZ) Deel 3: Implementatie DOP in schools 30 min (Annemieke/Sake) Bert licht als dagvoorzitter het programma toe. Hoe lijkt de opdeling zo? De tijden zijn inclusief ruimte voor vragen/discussie.
3
Profiteren van veelzijdigheid: Flexibel onderwijs
Waarom DOP? Profiteren van veelzijdigheid: Flexibel onderwijs Vergroting keuzevrijheid Annemieke: aanstippen
4
Keuzemogelijkheden bachelor
Major Hoofdrichting Minimaal 45 credits keuzeruimte: Specialisatie 30 EC verdieping Minor 30 EC verbreding Keuzeblokken 15 EC Keuzemodulen 3 EC Annemieke: met verwijzing naar FAQlijst
5
Functies Digitale Onderwijs Planner
Oriëntatie onderwijs (digitale onderwijsgids) Studieovereenkomst opstellen door student Studieovereenkomst accorderen door SLB Intekening op onderwijs Verrekening tussen schools op basis van aantal geaccordeerde intekeningen (32 euro/credit) Annemieke (evt. Aanvulling door Sake)
6
Studieovereenkomst Jaarlijks studieplan in mei op basis van POP
4 onderwijsperiodes Accordering: door studieloopbaanbegeleider Bijstelmogelijkheid periode 3 en 4 (half oktober) Tussentijds openbreken SOK: bij calamiteiten Sake (evt aanvulling door Annemieke)
7
Planning via DOP April: op basis van TFP per doelgroep min. en max. capaciteit aangeven in DOP 15 april: aanbod extern keuzeonderwijs in DOP 10 mei: doelgroep keuzeonderwijs gemarkeerd 15 mei: start intekeningen via DOP 22 mei: bijstelmoment (evt. ophogen capaciteit of cancellen bij onderintekening) 1 juni: indienen SOK bij SLB’er 15 juni: accordering gereed, intekenlijsten bekend indicatie financieel saldo bekend 21 juni: Fine tuning Indato Periode 1 Annemieke (aanvulling Sake)
8
Ervaringen pilots 04/05 Evaluatie studenten en SLB’ers:
over het algemeen tevreden over DOP als hulpmiddel bij SLB Belang van communicatie! DOC was tijdig gevuld (voor 15/5/05) Hoofdlijnen curriculum staan vast! Intekeningen op HG-brede keuzemodules van 350 naar 570 Aanbod minors en minorruimte zeer beperkt Sake, aanvulling Annemieke
9
Vragen deel 1: Waarom en ervaringen
Regie/tijdsbewaking door Bert.
10
Hoe werkt de DOP? Demonstratie DOP Vanuit rol student (opstellen SOK)
Vanuit rol studieloopbaanbegeleider (accorderen SOK) DOP te bereiken via helosite Frits: laat kort de vulkant zien (competentie, OE, blok, studieprogramma). Daarna SOK opstellen door 1 student HIS en accordering door SLB’er. Eventueel sheet toevoegen met stappenplan voor vulkant.
11
Onderwijsgidsen DOP PDF-uitvoer in huisstijl Hanze
Digitale onderwijsgids voor opleiding/major X (inclusief intern keuzeonderwijs) Keuzeonderwijsgids Minorgids Individueel studieplan (SOK + onderwijsbeschrijvingen) Frits
12
Vragen deel 2: Demo DOP Regie/tijdsbewaking Bert
13
Besluit CvB (instemming HMR)
DOP wordt in mei ’06 minimaal ingezet voor: SOK voor huidige 1e jaars (alle doelgroepen) (dwz opname alle 1e en 2e jaars onderdelen 06/07) min. 2 blokken per opleiding extern openstellen Uitzonderingsaanvragen via CvB Meer (keuzemodulen, minors) mag! annemieke
14
Aandachtspunten implementatie
Rollen DOP-redacteur (vuller) en DOP-manager (planner/MT-lid) in school beleggen 40 uur voor DOP-redacteur uit projectbudget “vulstudenten” beschikbaar Tijdige voorlichting in school aan SLB’ers Juridische status DOP (afdwingbaarheid SOK): opname in studentenstatuut Sake (juridische status actualiseren na gesprek met Hein Duinkerken)
15
Rollen DOP Dean verantwoordelijk voor implementatie
DOP-manager DOP-coördinatie school: - communicatie binnen school, - planning onderwijsaanbod (wat voor wie, wanneer, capaciteit) DOP-redacteur opname onderwijs in DOP SLB’er accordering SOK informeren studenten OZ ondersteuning/scholing voortgangsbewaking Annemieke met aanvullingen/tips Sake. Verwijzing naar taakomschrijving in bijlage Tijdsinvestering vullen: 30 tot 80 uur, afhankelijk van opname aantal studiejaren en aantal OE’s per jaar Tijdinvestering plannen: 1 dag Tijd accordering per aangeboden SOK: 6 minuten Gem. 20 studenten per SLB’er
16
Planning 2005/2006 Intakegesprekken schools december
Inclusief opgave minoraanbod Scholing DOP-manager/redacteur 16/18/24 januari Introductie DOP voor SLB’ers februari Praktische scholing SLB’ers april Voorlichting studenten april Vullen DOC jan.- 1 mei Opstellen SOK mei-15 juni Bijstelmoment P1 t/m P4 22 mei Roostergegevens P1 in Indato 21 juni Annemieke, met aanvulling Sake
17
Vragen deel 3: implementatie DOP
Ondersteuning DOP-managers/redacteuren: Frits Salomons, Theo Verbeek, Dick Zevenhuyzen Algemene vragen: Tina Klok (projectassistent), Informatie voor management: Blackboard organisation De Digitale Onderwijs Planner Regie: Bert, antwoorden wisselend
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.