Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Basiscursus Levensboeken
Joke Veldkamp en Theo Korthals Altes Woensdag 21 en 28 november 2012 Iets over mezelf vertellen Buitenland -> toerisme -> via vw LBPG -> HOF Doel van de training Voldoende bagage meegeven om aan de slag te gaan. Na de training is iedereen in staat om aan de slag te gaan. De Training is gericht op de psychisch gezonde autochtone oudere. Mocht je vragen tussen door hebben schroom dan niet.
2
Programma 1 e bijeenkomst
Introductie en geschiedenis project Kennismaking, een oefening in LSD Oefening 1: een onderwerp en gesprek Werkwijze op hoofdlijnen: het werkproces De geslaagde match tussen schrijver en verteller: een oefening Lastige situaties, een oefening Huiswerk: Checklist voor het contact Volgende keer: Lastige situaties en oefenen De avond bestaat niet alleen uit theorie maar er komen ook opdrachten en wat beeldfragmenten aan bod. En tussendoor is er natuurlijk ook een pauze.
3
Korte geschiedenis van het project
Gestart in 2006 Behoefte aan zorgvrijwilligers Nieuwe vormen van vrijwilligerswerk Mei 2009; Winnaar landelijke prijs 2011; Landelijke uitrol van het project Twee keer 5 minuten
4
Resultaten van het project
Vanaf 2006: Ieder jaar 120 schrijvers in opleiding 60 levensboeken geschreven Tenminste 40 Haagse samenwerkingspartners Verbreding doelgroepen van vertellers Programmateam LB Helpdesk met vrijwillige ondersteuners Twee handleidingen geschreven Landelijke uitrol Twee keer 5 minuten
5
Waarom het project Voor verteller:
Reminiscentie (ophalen van persoonlijke herinneringen), mogelijkheid tot betekenis geven aan geleefd leven Overdracht levenservaring Verkleinen sociaal isolement ‘Leuk om een boek te hebben’ Twee keer 5 minuten
6
Waarom het project Voor schrijver: Mooie gesprekken Tastbaar resultaat
Laagdrempelig door korte duur Duidelijk begin en eind Bevestiging van identiteit ‘iets voor de ander betekenen’; zingeving Twee keer 5 minuten
7
Kennismaking In tweetallen Wie bent u Wat verbindt u met dit project
Wat is uw achtergrond ivm dit project Eventuele leerwensen U interviewt elkaar op deze punten (ieder 2 minuten) U vertelt KORT het verhaal van uw gesprekspartner (1 minuut). Twee keer 5 minuten
8
De werkwijze op hoofdlijnen
O. Vooraf en het voorgesprek met de organisatie Eigen motief, startsituatie verteller 1. Klik tussen verteller – schrijver (2 a 3 keer) Kennismakingsgesprek met verteller ( Klik, ja of nee en dan? 2. Middendeel (4 keer) Het werktraject een interactief proces, het schrijven 3. Feestelijke afsluiting Het resultaat Twee keer 5 minuten
9
Een waaier van schrijvers en vertellers
Diversiteit onder schrijvers (in deskundigheid, ambitie, betrokkenheid t.a.v. spec. Doelgroepen, motieven Diversiteit in vertellers t.a.v. motieven, behoeften, Ambitie, wensen enz. De match tussen verteller en schrijver. Past de schrijver bij de verteller en omgekeerd? Twee keer 5 minuten
10
De matchvraag Schrijf voor u zelf op:
Wat is uw reden om schrijver te worden Wat voor ‘soort’ schrijver wilt u zijn? Wat voor ‘soort’ verteller wilt u Wat is uw hoofddoel? Hoe ziet het eindresultaat eruit? U krijgt hiervoor 10 minuten Daarna plenaire bespreking Twee keer 5 minuten
11
Oefening: Lastige situatie
Schrijf op post-it velletjes wat lastige situaties voor u kunnen zijn in het contact met de verteller. Gebruik per lastige situatie één post-it-velletjes. Plak alle velletjes op de flap-over Twee keer 5 minuten
12
Oefening: In gesprek Kies een maatje.
Kies uit de 5 kaartjes op een A-4tje één kaart/thema. Ga 10/15 min. met elkaar in gesprek over dit onderwerp. Daarna nabespreken: Hoe ging het, wat ging goed, wat minder goed? Twee keer 5 minuten
13
Huiswerk: checklist maken
Welke punten wilt u bespreken inzake het contact/contract met: - de organisatie - de verteller Twee keer 5 minuten
14
Orientatie op volgende week
Zoek op internet naar vragenlijsten Kijk in de vacaturebank naar vacatures voor levensboekvrijwilligers op Wat betekent het concreet als u zegt ‘het klikt tussen ons’? Eerst verwachtingen inventariseren en dan op flipover schrijven. Dan film laten zien met interview. Na film laten herhalen wat er allemaal gezegd is. Deze mw is een waterval en associeert van het ene onderwerp naar het andere. Van de hak op de tak. Ze loopt leeg. ‘of zoiets’: gebruiken in boek. Mensen herkennen haar dan direct. Dat is groot compliment. Je hoeft haar niet te stimuleren om te praten, maar je moet haar wel heel duidelijk leiden. Laat associëren dan weet je welke thema’s er spelen en wat belangrijk is. Schrijf alles op. Op een bep. moment moet je haar stoppen. Neem de regie! Het hoeft niet allemaal in 1 keer besproken te worden. En neem elke keer 1 thema/onderwerp. Geef aan dat het allemaal nog aan bod komt. Zoek de balans; dat komt vanzelf na een aantal gesprekken. Sommige ouderen praten veel moeilijker en dan moet je stimuleren. Uitleg kaartenset. Geef de ruimte voor stiltes. Probeer te stimuleren met een knikje/ahum/juist/dat begrijp ik. Moedig een beetje aan. Stel open vragen. NB Tijdens de kennismaking merk je al wat voor type je voor je hebt en hoor je al veel. --> Maak dus ook notities van het kennismakingsgesprek.
15
Programma volgende week
Fase 2. Het werktraject * Vragen stellen * De fasen * Het gebruik van de kaartenset Oefenen in afstemmen Het schrijfproces en het resultaat Praktische informatie en vervolg Evaluatie Eerst verwachtingen inventariseren en dan op flipover schrijven. Dan film laten zien met interview. Na film laten herhalen wat er allemaal gezegd is. Deze mw is een waterval en associeert van het ene onderwerp naar het andere. Van de hak op de tak. Ze loopt leeg. ‘of zoiets’: gebruiken in boek. Mensen herkennen haar dan direct. Dat is groot compliment. Je hoeft haar niet te stimuleren om te praten, maar je moet haar wel heel duidelijk leiden. Laat associëren dan weet je welke thema’s er spelen en wat belangrijk is. Schrijf alles op. Op een bep. moment moet je haar stoppen. Neem de regie! Het hoeft niet allemaal in 1 keer besproken te worden. En neem elke keer 1 thema/onderwerp. Geef aan dat het allemaal nog aan bod komt. Zoek de balans; dat komt vanzelf na een aantal gesprekken. Sommige ouderen praten veel moeilijker en dan moet je stimuleren. Uitleg kaartenset. Geef de ruimte voor stiltes. Probeer te stimuleren met een knikje/ahum/juist/dat begrijp ik. Moedig een beetje aan. Stel open vragen. NB Tijdens de kennismaking merk je al wat voor type je voor je hebt en hoor je al veel. --> Maak dus ook notities van het kennismakingsgesprek.
16
Bedankt en tot ziens!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.