De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen

Verwante presentaties


Presentatie over: "6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen"— Transcript van de presentatie:

1 6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Wonen is een vaardigheid Een werkwijze voor woningcorporaties om persoonlijk, preventief en pro-actief om te gaan met nieuwe huurders - Roeland Gravestein - 6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen

2 Starters krijgen een steun in de rug bij aanvang van wooncarrière door informatie over wonen en woongedrag Effecten Vergroten woonplezier Voorkomen woonproblemen Versterken leefbaarheid in wijken en buurten Kosten besparing voor corporatie (en maatschappij)

3 SEV-Experiment

4 Aanleiding DNO Maatschappelijke Opvang biedt opvang en ondersteuning
DNO constateert een ‘verjonging’ van cliënten “Hoe zorgen we dat mensen niet in de opvang terecht komen?” Veel problemen gerelateerd aan wonen “Kan een ‘wooncursus’ preventief helpen?”

5 Doelgroep 10-20% van starters zijn ‘kwetsbaar’ Jonge starters
Starters met begeleiding Statushouders Alleenstaanden na langdurige relatie

6 Aanpak Informatievoorziening vooraf Intake gesprek structureren
‘Indicatie’ stelling Telefonisch contact en/of huisbezoek Kernwoorden: Laagdrempelig Persoonlijk Binding

7 Kandidaat Intake Controle gegegevens Bespreken vragenlijst Uitleg informatiemap Vervolgafspraken Telefonisch contact of huisbezoek Reactie Aanbiedingsbrief ID-bewijs IB-60 Verhuurdersverklaring Vragenlijst woonvaardigheden Aftersales Schriftelijk Telefonisch Visuele check

8 Vragenlijst woonvaardigheden (1)
1=helemaal waar; 2=waar, 3=soms waar; soms niet waar; 4=niet waar; 5=helemaal niet waar. Wonen Het zoeken naar een woning ging mij goed af. Mijn verwachting is dat ik geen moeite heb om mijn woning te onderhouden. Ik weet welke financiële lasten het wonen met zich meebrengt. Ik weet welke bedrijven/instanties moeten weten dat ik een woning ga huren. Geld Ik kan goed omgaan met geld. In het verleden heb ik wel eens schulden gehad of een lening moeten afsluiten. Ik regel mijn geldzaken zelf (geen hulp van bewindvoering / via curator / of ik heb de WSNP toegewezen gekregen).

9 Vragenlijst woonvaardigheden (2)
Gezondheid en zelfverzorging Mijn stijl van leven en/of gewoonten zullen geen overlast veroorzaken voor anderen (hobby’s, huisdieren, vrienden etc.). Ik kan prima zelfstandig wonen zonder hulp van buitenaf. Sociaal netwerk Ik heb een goed sociaal netwerk om me heen. Ik zou tijdens het intakegesprek graag meer informatie willen krijgen over: Huurtoeslag (proefberekening) Energie (leveranciers) Hulp bij budgetteren Geen Anders, namelijk …………………….

10 Stoplichtmethode Contract met voorwaarden
‘Fingerspitzengefühl’ Huisbezoek en (mogelijk) ondersteuning Geen actie vereist

11 Welke partner kan waarvoor worden ingezet
Heldere afspraken Korte lijnen (persoonlijk contact) Snel actie  corporatie faciliteert

12 Resultaten Huurders stellen extra informatie op prijs
Vragenlijst niet ‘betuttelend’ Intakegesprek persoonlijker Persoonlijk contact prettig Vergemakkelijkt telefonisch contact of huisbezoek

13 Randvoorwaarden Betrokkenheid medewerkers
Maatwerk (flexibiliteit) vereist Conclusie goed vastleggen en digitaal beschikbaar Vervolgafspraken nakomen Snel reageren op zorgsignalen Netwerk van partners beschikbaar Bij voorkeur intake en huisbezoek door zelfde medewerker


Download ppt "6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen"

Verwante presentaties


Ads door Google