Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
MVO en marketing College 3
2
Probleem Klant heeft recht op eerlijke, volledige informatie;
Klant moet verantwoorde keuze kunnen maken; Klant wil/mag niet misleid worden; Maar: klant wil ook illusies, irreële koppeling van product met behoeftes.
3
Piramide van Maslow Piramide van Maslow
4
Grijs gebied Werkt niet Werkt wel Moreel goed Moreel ? Moreel fout
Waarheid Feiten Status Grenzen verleggen Liefde Erbij horen Zekerheid Illusie Dromen Sfeer Vrijheid Leugens Bedrog Moreel goed Moreel ? Moreel fout
5
Vragen Hoe kies je verantwoord positie in het grijze gebied?
Hoe koppel je emoties en menselijke behoeftes aan je product zonder de klant te misleiden? Hoe voorkom je dat je klanten kwetst en van je vervreemdt?
6
Vragen Vragen Wat zijn de morele grenzen van reclame? Hoe ‘ludiek’ kun je zijn? Hoe voldoe je aan het recht van elke klant op eerlijke, volledige informatie? Hoe bouw je d.m.v. marketing een langetermijnrelatie op met de klant?
7
Vuistregels voor de beoordeling van reclame
Vuistregels beoordeling reclame Reclame mag geen algemeen geldende normen overschrijden; Reclame mag niet leiden tot schadelijke gevolgen voor personen, groepen of samenleving; Reclame mag niet het recht van de consument aantasten om in staat te blijven zelf een weloverwogen keuze te maken bij aanschaf van een product (misleiding, beperking keuzevrijheid).
8
Morele grenzen – wat vind je ervan?
9
Reclame van uitvaartmaatschappij AVVL
Morele grenzen Wat vind je ervan? Reclame van uitvaartmaatschappij AVVL
10
Morele grenzen Wat vind je ervan?
11
Billboardreclame van Mazda
Morele grenzen Wat vind je ervan? Billboardreclame van Mazda
12
Billboardreclame van HIJ (tegenwoordig WE)
Morele grenzen Wat vind je ervan? Billboardreclame van HIJ (tegenwoordig WE)
13
Morele grenzen Wat vind je ervan? Reclame voor piercingbedrijf, speelplein met basketbalring als tepelpiercing
14
Reclame voor mannenblad Maxim
Morele grenzen Wat vind je ervan? Reclame voor mannenblad Maxim
15
MVO-reclames – wat vind je ervan?
Morele grenzen Wat vind je ervan?
16
Morele grenzen Wat vind je ervan?
17
Morele grenzen Wat vind je ervan?
18
Morele grenzen Wat vind je ervan? Reclame van Heinz. Homostel. Carrièreman kust bij vertrek naar zijn werk zijn huisman (‘mama’ genoemd).
19
Morele grenzen Wat vind je ervan?
20
Beleidsontwikkeling – stap 1
Doelstelling en marketing Gewicht Snelle verkoopgroei van product Positieve emoties in relatie tot product oproepen Feitelijke informatie geven over product (samenstelling, kwaliteit, prijs) Je product(en) positief onderscheiden van concurrerende producten Corporate image building (bestendig imago, merknaam opbouwen) Totaalgewicht 100 Beleids-ontwikkeling Stap 1
21
Beleidsontwikkeling – stap 2
Machtsverschil analyseren Informatie: gezondheid/veiligheid; vrije keuze; begrijpelijkheid; kennisontwikkeling; misleiding (kwetsbare groepen).
22
Beleidsontwikkeling – stap 3
Grenzen bepalen van de sociaal-emotionele beïnvloeding: Stakeholdersanalyse; MVO-marketing bepalen in relatie tot mission statement, algemeen MVO-beleid; Normenethische en gevolgenethische grenzen bepalen.
23
MVO en internetmarketing
Privacy Toegang en beheer gegevens Keuzevrijheid Contact en service Veiligheid Opdringerigheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.